| کد خبر: 237549 |

◄ طرح مترو پرند تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود

مدیر عامل شرکت راه آهن تهران و حومه گفت: برای تکمیل و راه اندازی مترو پرند تا یک سال دیگر، ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

تین نیوز

«توسعه مترو تهران به شهر جدید پرند در حال انجام است»؛ این را مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه می‌گوید، طرحی که سال ۱۳۸۴ کلید خورد و به گفته مسئولان امر در صورت تامین اعتبار تا حداکثر یک سال دیگر به ایستگاه پایانی خود می‌رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  ایرنا، شهر جدید پرند در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در حاشیه اتوبان ساوه واقع شده است و در حال حاضر حدود ۲۷۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بر اساس آمارها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین پرند و تهران در رفت و آمد هستند و با این اوصاف تکمیل و بهره‌برداری از خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، می‌تواند دغدغه‌های حمل و نقلی بخش قابل توجهی از هموطنان را برطرف سازد.

مطالعات و نیز بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران - پرند نیز در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد.

بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

با این حال علی امام مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه تاکید می کند که تکمیل طرح مترو تهران به شهر جدید پرند مستلزم تخصیص اعتبار سازمان برنامه و بودجه است.

وی در این باره گفته است که بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد خواهد داشت، حدود ۲۰ کیلومتر مسافت را شامل می‌شود.

به گفته امام، این بخش با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات ساختمانی به دلیل کمبود اعتبارات، کامل نشده است.

وی این را هم گفت که با تامین حداقل ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و یا حتی غیرنقدی، امکان بهره‌برداری از خط متروی شهر جدید پرند تا یک سال آینده وجود دارد.

امام ادامه داد: مراحل تکمیل پست‌های برق میانی، ساختمان ایستگاه پرند، زیرسازی و روسازی مسیر با اعتبارات تخصیصی موجود در حال اجرا است.

وی گفت: اما بهره‌برداری ایمن از فاز نخست این خط، نیازمند اراده و عزم جزم متولیان اصلی طرح است تا بتوان با یک برنامه‌ریزی جدید و البته اطمینان از تامین اعتبارات لازم، چند صد هزار نفر از ساکنان شهر پرند را به آرزوی دیرینه و البته به حقشان رساند.

این مقام مسئول به یک نکته مهم دیگر نیز اشاره کرد و افزود: نکته جالب اینجاست که از مسیر حدود ۲۰ کیلومتری راه‌آهن بین فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، فقط ریل‌گذاری ۲ کیلومتر باقی‌مانده و اکثر قریب به اتفاق کارهای ساختمانی طول مسیر مثل احداث چهار پل، ابنیه مربوط به ایستگاه‌ها و پست‌های برق به اتمام رسیده است.

امام اضافه کرد: در واقع با یک گوشه چشم به پروژه‌ای که بالای ۹۰ درصد پیشرفت داشته و سرمایه‌گذاری قابل توجهی تاکنون در آن صورت گرفته است، می‌توان از ارزش افزوده این سرمایه معطل مانده به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که سازمان برنامه و بودجه که همیشه به طرح‌های زیر ساختی این چنینی توجه خاص‌ داشته است، با تخصیص اعتبارات لازم در بودجه سال ۱۴۰۱، بار دیگر در شیرین شدن کام مردم نقش آفرینی کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه همچنین از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید خواست که با ورود جدی‌تر به این قضیه به تکمیل این پروژه ظرف یک سال آینده کمک کنند.

مدیر عامل شرکت راه آهن تهران و حومه گفت: برای تکمیل و راه اندازی مترو پرند تا یک سال دیگر، ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

امام در جریان بازدید اخیر خبرنگاران از روند احداث مترو شهر پرند نیز گفت: راه‌اندازی خط مترو پرند از سال ۹۱ آغاز شده و قرار بود با ۴۰۰ میلیارد تومان ۱۴ ماهه به اتمام برسد.

وی ادامه داد: اما از آنجایی اعتبار این پروژه باید از طریق بودجه عمرانی دولت تأمین می‌شد منابع مالی آنطور که باید به این پروژه تخصیص پیدا نکرد.

وی افزود: در سال های ۹۵ و ۹۶ بخش‌هایی از این مسیر شامل ایستگاه مترو شهر آفتاب و فرودگاه امام بهره‌برداری شد و اکنون مسیر ۱۹ کیلومتری از فرودگاه امام تا شهر پرند باقی مانده که باید تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه ادامه داد: تا سال ۹۶ بودجه‌ای که در ردیف بودجه‌های کل کشور به این پروژه اختصاص پیدا می‌کرد حدود ۵۰ میلیارد تومان بود اما با پیگیری‌های شهرداری تهران در سالهای اخیر، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان ردیف بودجه در سال جاری به این پروژه اختصاص یافت که آنچه سازمان برنامه تاکنون تخصیص داده ۲۱۲ میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت بودجه پیش‌بینی شده با سالهای گذشته این بود که به صورت معمول سازمان برنامه و بودجه اسناد خزانه اسلامی را با سررسید ۲ ساله ارائه می‌کرد اما امسال آن را با سررسید سه ساله در نظر گرفته که نتیجه آن کاهش ۵۰ درصدی ارزش پول است.  

امام اظهار داشت: سال گذشته راه اندازی یک لاین از مسیر مترو پرند پیش بینی می شد که این امر به ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و در این صورت می‌توان یک ساله این پروژه را به بهره‌برداری رساند.

وی با اشاره به اینکه تامین منابع به حمایت دولت نیاز دارد ادامه داد: به محدودیت‌های دولت نیز واقف هستیم از این رو سال گذشته پیشنهاد شد زمین ۲۵ هکتاری متعلق به شرکت عمرانی شهرهای جدید به پیمانکار تعلق گیرد تا بتوان انجام پروژه را سرعت داد.

صرفه‌جویی ۹۰۰ میلیارد تومانی دولت در یارانه سوخت با راه‌اندازی مترو پرند

مدیر اجرایی مترو پروند نیز در این باره گفت: با راه اندازی مترو پرند دولت می تواند بیش از هشت برابر یارانه سوخت معادل ۹۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی کند.

علیرضا کردرستمی با بیان اینکه شهر جدید پرند برای ظرفیت ۷۰۰ هزار نفر طراحی شده و در حال توسعه است، افزود: حدود ۳۵۰ هزار نفر در پرند ساکن هستند که ۴۰ هزار تردد به سمت تهران دارند.  

وی افزود: اگر ۲۰ هزار رفت و ۲۰ هزار بازگشت در نظر بگیریم، برای هر حرکت حدود ۵۰ کیلومتر پیمایش لحاظ می‌شود و مصرف هر خودرو را هشت لیتر در نظر بگیریم شامل ۱۶۰ هزار لیتر بنزین می‌شود که با درنظر گرفتن ۲۳۰ روز کاری سالانه حدود ۳۷ میلیون لیتر سوخت با بهای ۱۱۰ میلیارد تومان در این مسیر مصرف می‌شود.

کردرستمی ادامه داد: از آنجایی که جمعیت پرند ۷۰۰ هزار نفر پیش بینی شده با افزایش جمعیت تردد مردم آن بیش از ۲ برابر خواهد شد.

وی گفت: این در حالی است که دولت می‌تواند با تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه مترو در عمل پول سه سال صرفه‌جویی در مصرف سوخت را از آن خود کند.

کردرستمی اضافه کرد: تمام ارکان مدیریتی کشور به دنبال این هستند که مصرف ناهنجار سوخت را کاهش دهند و به ثمر رساندن این پروژه می‌تواند به تحقق بخشی این هدف کمک کند.

مدیر اجرایی مترو پرند گفت: راه‌اندازی متروی پرند می‌تواند در کاهش تصادفات، اتلاف وقت مردم و استهلاک خودروی آنها نیز اثرگذار باشد.   

طرح مترو پرند تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود

اما معاون پیشین هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی و دسترسی راحت تر ساکنان شهر پرند به تهران اهمیت بسزایی دارد و یکی از سیاست‌های کلی برای پیشرفت و توسعه این شهر، بحث متروی آن است که در دستور کار قرار گرفته است.

عبدالرضا چراغعلی با بیان اینکه این پروژه از سال‌های قبل آغاز شد اما روند آن غیر معقول و کُند بود، افزود: با توجه به سیاست‌ها و دستورات استاندار توافق‌های خوبی را با شهرداری تهران و معاونان حوزه مترو و ترافیک و رییس شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی داشتیم که توافق شد تغییرات و تمهیدات ویژه ای انجام شود.

او ادامه داد: دولت در این زمینه ۲۵۰ میلیارد تومان و شهرداری تهران ۵۰۰ میلیارد تومان را در بودجه سال جاری پیش بینی کرده‌ اند و از سوی دیگر مساعدت استانداری تهران و شهر جدید پرند در خصوص واگذاری یک قطعه زمین برای مترو پرند - تهران نیز انجام شده است.

به گفته چراغعلی، طبق تعهداتی که شهرداری تهران در این باره دارد، مقرر شده تا پایان امسال قسمت عمده‌ای از برنامه‌های عمرانی این پروژه تمام و برای ریل گذاری و استفاده مردم، آماده شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت توسعه حمل و نقل ریلی در سایر شهرستان های استان تهران نیز گفت: برای مترو اسلامشهر پیمانکاران مشغول کار هستند و بازدیدهای میدانی در چهاردانگه صورت می‌گیرد و اساس سیاست‌های ما در استانداری تهران تسریع در پروژه‌های در حال انجام است و تا پایان سال ۱۴۰۰ اخبار خوبی را در خصوص متروهای اسلامشهر و پرند خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: طرح مترو ورامین پیشرفت جدی نداشته و برای احداث آن مبلغ اعتبار مشخصی مثل پرند باید تزریق شود.

چراغعلی اضافه کرد: در ورامین نیز نیازمند کار مشابه با پرند هستیم و در خصوص مترو پردیس نیز جلساتی به زودی برگزار می شود تا مشکلات هرچه سریعتر حل شود.

 طرح توسعه حمل و نقل ریلی به شهرهای اقماری تهران از جمله پرند، پردیس و روامین از سال ۸۶ آغاز شد و پس از گذشت ۱۲ سال هنوز مردم این شهرها از نعمت حمل و نقل ریلی بهره‌مند نشده اند.

به نظر می رسد پس از گذشت ۱۲ سال در صورت تامین منابع مالی، مترو به شهر جدید پرند و در ادامه به اسلامشهر برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.