| کد خبر: 215339 |

◄ 630 واگن‌ خریداری شده، کجا هستند؟

پیگیری‌ها باید در سطح کلان انجام شود و دولت باید پیگیر این ناوگان از سمت چین باشد. برای سایر خطوط نیز ناوگانی تأمین نشده و ما با ناوگان موجود کار را ادامه داده‌ایم. شرکت بهره‌برداری به میزانی که به آن قطار تعلق می‌یابد سرویس‌دهی خود را دنبال می‌کند. فعلا نه خبری از ۶۳۰ واگن و نه واگن جدیدی برای دیگر خطوط نیست و ما دنبال آنها هستیم.

تین نیوز

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی همواره یکی از اهداف دولت‌های مختلف بوده‌اند. شاید این امر صرفا توسعه نباشد و در گام نخست رسیدن به جایگاهی تلقی شود که از آن ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سمت توسعه گام بردارد. وضعیت حمل‌ونقل عمومی در تهران مناسب نیست و حمل‌ونقل مهم‌ترین موضوع شهر تهران است. نبود بودجه کافی و اختصاصی برای توسعه این بخش، وضعیت کرونایی کشور و محدودیت‌هایی که تحریم‌ها و غیره پیش روی کشور گذاشته است سختی این کار را بیشتر کرده است. در این راستا چندی پیش شهردار تهران اعلام کرد که بودجه شهرداری برای توسعه مترو کافی نیست. 

به گزارش تین نیوز به نقل از هفته نامه حمل و نقل، پیروز حناچی در نشستی که دو هفته پیش برگزار شد بیان کرد: «حمل‌ونقل عمومی یکی از اولویت‌ها و به نظر من مهم‌ترین موضوع شهر تهران است، اما چه کنیم که بودجه شهرداری تهران برای توسعه مترو کافی نیست. توسعه مترو تنها ربط به شهرداری تهران نداشته بلکه یک موضوع حاکمیتی است و باید دولت و حاکمیت به توسعه آن و تأمین منابع آن اهتمام ورزند.توسعه یک خط عادی مترو امروز در تهران بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و این در حالی است که از ابتدا زیرساخت‌ها و هزینه‌های ساخت مترو بر عهده دولت بوده اما به‌مرور به گردن مدیریت شهری افتاده است.» پیگیری مطالبات ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که این روزها درگیر آن هستیم. نبود بودجه اختصاصی به‌ویژه در توسعه متروی تهران از مهم‌ترین معضلات این حوزه است. این نکته‌ای بود که فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در گفتگوی پیش رو نیز به آن تأکید کرد. 

مهم‌ترین دغدغه شرکت بهره‌برداری مترو چیست؟

تأمین ناوگان همیشه مسئله مهمی برای ما بوده است. البته این امر به عهده شرکت بهره‌برداری نیست اما همکاران پیگیر این مسئله هستند. پس از گذشت چند سال ناوگانی که باید به دست ما می‌رسید به ما داده نشده است. قرار بر این بوده که ۶۳۰ دستگاه واگن به ما داده شود. پیگیری‌های آن از سمت ایران انجام شده اما از سمت چین ناوگان تحویل داده نشده است. این پیگیری‌ها باید در سطح کلان انجام شود و دولت باید پیگیر این ناوگان از سمت چین باشد. برای سایر خطوط نیز ناوگانی تأمین نشده و ما با ناوگان موجود کار را ادامه داده‌ایم. شرکت بهره‌برداری به میزانی که به آن قطار تعلق می‌یابد سرویس‌دهی خود را دنبال می‌کند. فعلا نه خبری از ۶۳۰ واگن و نه واگن جدیدی برای دیگر خطوط نیست و ما دنبال آنها هستیم. 

خرید و دریافت این واگن‌ها از وظایف شرکت بهره‌برداری مترو است؟

این ۶۳۰ واگن حدود سه سال پیش با مناقصه دولت انجام شد اما هنوز هم وارد ایران نشده است. این ۶۳۰ دستگاه زمان ریاست آقای قالیباف در شهرداری با تخصیص ۲ میلیون یورو انجام شد. مناقصه در آن طرف انجام شد و روند کاری آن در ایران به اتمام رسید اما هنوز منتظرند که مسائل این واگن‌ها در چین حل‌وفصل شود. باید این واگن‌ها به ایران برسد تا کار سوخت آن انجام شود که همین امر نیز مسئله زمان بری است. به‌جز این واگن‌ها هیچ قرارداد سریع‌الوصولی وجود ندارد. اگر این واگذاری این واگن‌ها تسریع نشود ما امیدی به افزایش ناوگان و قطارها نخواهیم داشت.

چه اقداماتی در راستای این ۶۳۰ دستگاه واگن انجام شده است؟

در جراید و فضای مجازی مدام سؤال می‌شود که چرا این واگن‌ها تأمین نمی‌شوند و تعداد قطارها افزایش نمی‌یابد. مسئله اینجاست که شرکت بهره‌برداری مترو تهران مسئول تأمین ناوگان نیست اما پاسخگوی کمبود این ناوگان‌هاست. امسال با این کمبودها و نواقص با سرفاصله کمتر که به سه دقیقه کاهش یافته خدمات ارائه داده‌ایم. 

باید این واگن‌ها به ایران برسد تا کار سوخت آن انجام شود که همین امر نیز مسئله زمان بری است. به‌جز این واگن‌ها هیچ قرارداد سریع‌الوصولی وجود ندارد. اگر این واگذاری این واگن‌ها تسریع نشود ما امیدی به افزایش ناوگان و قطارها نخواهیم داشت.

در راستای پیگیری‌های ما، چه مطالبه دیگری مدنظر شرکت است؟

مسائل و مطالبات آن‌قدر زیاد هستند که نمی‌توان به شکل فهرستی ارائه داد تا دولت پاسخگو باشد. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که چه میزان سهمی از هزینه‌های بهره‌برداری را باید دولت بپردازد. ارز در این میان گران‌تر شده و ما نمی‌توانیم از ارز دولتی استفاده کنیم، و به‌ناچار از ارز شخصی استفاده می‌کنیم. ما می‌خواهیم به ما ارز دولتی و حتی ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق یابد تا بتوانیم به‌راحتی قطعات یدکی وارداتی تهیه کنیم اما خبری از تخصیص این ارز نیست. این ارز به کسی داده نمی‌شود که به گمانم دولت به حسب توان خود تلاش می‌کند. 

شرایط کرونایی کشور بیشتر مشاغل را متضرر کرده است. دولت در این روزها چه کمکی به شرکت بهره‌برداری مترو کرده است؟

انتظار داریم از مبلغی برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا اختصاص‌یافته به ما هم کمک شود. درآمد این شرکت با کاهش مسافران به‌شدت کاهش یافته است اما هزینه‌ها افزایش داشته‌اند. حقوق‌ها و دستمزدها افزایش‌یافته‌اند اما کاهش درآمد در بخش‌های تجاری و مسافری شرکت نیز اتفاق افتاده است.  این در شرایطی است که کمکی به ما نشده و محاسبه و برآیند هزینه‌ها ما را تحت‌فشار قرار داده است. 

دولت هرچقدر هم که به ما کمک کند ما ممنونیم و می‌توانیم بخشی از مشکلات را برطرف کنیم. اگر دولت بتواند برای شرکت بهره‌برداری بودجه جداگانه‌ای اختصاص دهد و ما از بودجه جاری استفاده نکنیم وضعیت بهتر می‌شود. درحال‌حاضر هزینه‌های شرکت افزایش یافته، به شکلی که از سمت شهرداری قابل تأمین نیست و اگر در دولت بودجه‌ای به آن اختصاص داده شود می‌توان مشکلات را به نحو بهتری برطرف کرد.

حقوق‌ها و دستمزدها افزایش‌یافته‌اند اما کاهش درآمد در بخش‌های تجاری و مسافری شرکت نیز اتفاق افتاده است.  این در شرایطی است که کمکی به ما نشده و محاسبه و برآیند هزینه‌ها ما را تحت‌فشار قرار داده است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.