| کد خبر: 172534 |

◄ تعدیل کارگران مترو به دلیل بدهی شهرداری

تحریم‌ها سرعت ساخت مترو را کاهش و هزینه‌های آن را افزایش می‌دهد. علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه بابیان این موضوع گفت: با شروع تحریم‌ها دیگر چینی‌ها هم مانند قبل همکاری نمی‌کنند

تین نیوز

تحریم‌ها سرعت ساخت مترو را کاهش و هزینه‌های آن را افزایش می‌دهد.

علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه بابیان این موضوع گفت: با شروع تحریم‌ها دیگر چینی‌ها هم مانند قبل همکاری نمی‌کنند

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، علی امام بابیان این‌که بدهی سنگین به پیمانکاران مشکلی است که همه بخش‌های شهرداری با آن روبرو هستند، گفت: با توجه به شرایط فعلی جامعه این بدهی‌ها برای پیمانکاران بسیار شکننده است. برخی کارگران مترو شش ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

او در رابطه با تعدیل نیرو در خطوط شش و هفت مترو گفت: میزان فعالیت در این خطوط کاهش پیداکرده است. با اتمامِ کار طبیعی است که پیمانکاران نیروهای خود را کاهش دهند. اعتراض اساسی کارگران خط شش مترو این است که اغلب چندین ماه است حقوق خود را نگرفته‌اند. در حقیقت پیمانکاران به علت محدودیت‌های مالی، حقوق کارگران خود را نداده‌اند و تحت‌فشار هستند.

بدهی سنگین شهرداری به پیمانکاران

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه افزود: علاوه‌بر پیمانکاران عمده و بزرگ؛ مطالباتِ پیمانکاران خرد نیز تسویه نشده است. البته این مشکل نه‌فقط در مترو بلکه در همه جای شهرداری تهران به چشم می‌خورد و در همه بخش‌ها پیمانکارانی هستند که به علت عدم پرداخت مطالباتشان نگران هستند.

امام افزود: البته ما بخشی از معوقات خود را به پیمانکاران پرداخت کردیم، اما انتظار داشتیم اوراق مشارکت برای تأمین هزینه‌های خط شش و هفت متروی تهران در آستانه سال جدید (97) فراهم شود که به دلایلی این مسئله ممکن نشد.

او با اشاره به نهایی شدن 700 میلیاردتومان از منابع موردنیاز خط هفت متروی تهران، گفت: پنج‌شنبه‌ هفته گذشته (یکم شهریورماه) این مبلغ با فروش اوراق مشارکت نهایی شد. درحالی‌که قرار بود اوراق مشارکت از اردیبهشت‌ماه به فروش برسد؛ اما به دلایلی، این مهم صورت نگرفته و پول به دست ما نرسید.

ادامه نگرانی‌‌ها برای تأمین منابع مالی خط شش مترو

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با تأکید براینکه نگرانی‌ها برای تأمین منابع مالی خط شش مترو هنوز به پایان نرسیده است، افزود: تلاش می‌کنیم تتمه اوراق مشارکتِ مختصِ به خط شش مترو را تا شهریورماه به فروش برسانیم و اگر هزارمیلیارد از اوراق مشارکت مربوط به این خط به پایان برسد، خیالمان راحت خواهد شد و می‌توانیم مبلغ قابل‌توجهی را به پیمانکاران تزریق کنیم.

در جریان تحریم‌های جدید چینی‌ها شرایط سخت‌تری را پیش گرفتند

امام در پاسخ به این سؤال که تحریم‌ها چه تأثیری درروند تکمیل خطوط مترو خواهد داشت، گفت: با شروع تحریم‌ها دیگر چینی‌ها هم مانند قبل همکاری نمی‌کنند، سالِ 91، زمانی که ایران با تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کرد، چینی‌ها به‌صورت گسترده با ما همکاری می‌کردند تا کمبودها برطرف شود؛ اما در جریان تحریم‌های جدید حتی خود چینی‌ها هم شرایط سخت‌تری را پیش گرفتند.

درزمینهٔ تأمین تجهیزات به مشکل خواهیم خورد

او ادامه داد: با آغاز تحریم‌ها درزمینهٔ تأمین تجهیزاتی که در داخل کشور قابل تأمین نیستند؛ به مشکل خواهیم خورد. بخشی از تجهیزات برقی باید کماکان از خارج وارد شود و هنوز امکان تولید آنها را در داخل کشور پیدا نکرده‌ایم. امیدوار هستیم کار خود را با حداقل تأثیر منفی تحریم‌ها، پیش ببریم. تحریم‌ها هیچ‌گاه مانع کار ما در مترو نشده است فقط زمان و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

امام بابیان اینکه شرکت بهره‌برداری مترو نیز به خاطر تحریم‌ها تا حدودی در تأمین قطعات با مشکل روبرو شده است، گفت: به خاطر شرایط جدید بانک مرکزی حواله کردن نقدینگی به خارج از کشور پروسه دشواری دارد و در ماه‌های گذشته به علت مشخص نبودن سیاست‌های بانک مرکزی، شرایط روشن نبود تا آنکه سیاست‌های بانک مرکزی تا حدودی شفاف شد. فارغ از آنکه منابع مالی موردنیاز را داشته باشیم یا خیر در حوزه حواله کردن پول در راستای خرید قطعات موردنیاز با مشکل روبرو بودیم و به همین دلیل هم شرکت همکار ما (شرکت بهره‌برداری از متروی تهران) در این زمینه مشکلاتی دارد که تمام تلاش خود را برای رفع آن انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در پاسخ به این سؤال که چرا هزاران میلیارد بودجه صرف توسعه مترو می‌شود، درحالی‌که می‌توان با تزریق پول به اتوبوس‌رانی این روش حمل‌ونقل عمومی را توسعه داد، گفت: من این مسئله را قبول ندارم چراکه ازنظر ما مترو پاک‌ترین نوع حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود. درحالی‌که ناوگان اتوبوس‌رانی تا حدودی با خود آلودگی را به همراه دارد. از سوی دیگر اتوبوس‌ها بخشی از ظرفیت معابر را به خود اختصاص داده و  بخشی شلوغی معابر ناشی از وجود آنها است.

درصورت تکمیل خطوط 6 و 7 مترو تهران حدود 25 درصد به تعداد مسافران مترو تهران افزوده خواهد شد و با توجه به توسعه دسترسی به مناطق مختلف از تعداد سفرهایی که از روی زمین انجام می‌شوند به‌شدت کاسته خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.