| کد خبر: 172258 |

◄ کلاف سردرگم خطوط 6و7 مترو تهران

باوجود وعده محمدعلی افشانی، شهردار تهران برای افتتاح خط 6 مترو در شهریورماه، علی امام، مدیرعامل شرکت ساخت قطار شهری تهران از تلاش برای افتتاح این خط تا پایان مهر یا ابتدای آبان سخن می‌گوید.

تین نیوز

باوجود وعده محمدعلی افشانی، شهردار تهران برای افتتاح خط 6 مترو در شهریورماه، علی امام، مدیرعامل شرکت ساخت قطار شهری تهران از تلاش برای افتتاح این خط تا پایان مهر یا ابتدای آبان سخن می‌گوید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، این چندمین بار است که افتتاح خط 6 مترو تهران در مدیریت قبلی و کنونی شهری تهران وعده داده می‌شود اما محقق نمی‌شود.

سرنوشت خط هفت مترو نیز مشابه خط 6 است، خط هفت، 22 ایستگاه دارد که تاکنون تنها پنج ایستگاه، آن‌هم پس از دو بار افتتاح در دسترس شهروندان قرارگرفته که در این گزارش به آن پرداخته خواهد شد.

خط 6 مترو تهران به طول 31 کیلومتر 30 ایستگاه دارد که از محدوده حرم حضرت عبدالعظیم (ع) آغاز می‌شود و پس از طی مسیر جنوب به شمال در ایستگاه میدان شهدا با خط چهار، در ایستگاه امام حسین (ع) با خط 2، در ایستگاه هفت‌تیر با خط یک و در ایستگاه میدان ولیعصر (عج) با خط سه، تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب ادامه مسیر می‌دهد و به محدوده شمال غربی تهران می‌رسد.

عملیات حفاری تونل مکانیزه بخش جنوبی خط 6 مترو پایتخت (حدفاصل دولت‌آباد تا حرم عبدالعظیم حسنی) به طول 6 کیلومتر فروردین‌ماه سال گذشته آغاز شد.

بخش جنوبی خط 6 مترو تهران پنج ایستگاه دارد که آخرین ایستگاه آن در ضلع شرقی حرم عبدالعظیم حسنی (ع) واقع‌شده است.

قرار بود فاز اول این خط سال 92 افتتاح شود که به سال 94 موکول شد و بعد گفتند تا آخر سال 95 افتتاح می‌شود اما تا امروز شهرداری تهران به وعده خود عمل‌نکرده است.

محمدباقر قالیباف که از سال 84 تا 96 به مدت 12 سال شهردار تهران بود، خردادماه سال گذشته در واپسین روزهای مدیریتش در پایتخت در آیین افتتاح خط هفت مترو اعلام کرد: خط 6 و 8 مترو در این دوره مدیریت شهری به بهره‌برداری می‌رسد.

بعد از قالیباف، محمدعلی نجفی و پس‌ازآن محمدعلی افشانی شهردار تهران شده‌اند اما بهره‌برداری این خط همچنان انجام‌نشده است.

چرایی توقف قطار مترو در خط 6

اما چرایی این‌همه تأخیر و به‌نوعی ایست قطار مترو تهران در خط 6 را مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه، نبود اعتبار اعلام می‌کند.

علی امام به آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی خط 6 مترو تهران اشاره کرد و گفت: این خط در بخش ساختمانی 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از این نظر عملیات عمرانی تقریباً تمام‌شده است.

او تصریح کرد: مشکل اصلی تأخیر افتتاح، در بخش تجهیزات است که به‌دلیل انتشار نیافتن اوراق مشارکت به مبلغ یک‌هزار میلیاردتومان با مشکل مواجه شدیم.

امام اظهار امیدواری کرد که با تلاش‌های شهردار تهران و درصورت تزریق اعتبار کافی تا آخر مهر یا اوایل آبان امسال این طرح آماده بهره‌برداری شود.

مدیرعامل مترو تهران و حومه تأکید کرد: اگر سال گذشته انتشار اوراق مشارکت انجام و اعتبار لازم به خط 6 تزریق می‌شد، اکنون مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

او خاطرنشان کرد: سال گذشته مجوز انتشار اوراق مشارکت به مبلغ دو هزار میلیاردتومان از بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه گرفته و قرار شد نیمی از این مبلغ به خط 6 مترو اختصاص یابد که تاکنون محقق نشده است.

سرنوشت خط 7

20 خرداد سال گذشته خط 7 مترو در یک مراسم رسمی و با حضور قالیباف شروع به فعالیت کرد و 22 کیلومتر از 27 کیلومتر این خط با هفت ایستگاه مسافر گیری به بهره‌برداری رسید.

عمق این خط مترو از سایر خطوط بیشتر است و از زیر برخی خطوط عبور می‌کند.

خط 7، همه خطوط مترو را قطع و ارتباطات ریلی درون‌شهری را به‌صورت کامل برقرار می‌کند.

هم‌زمان با افتتاح برخی ایستگاه‌های خط 7 مترو، حرف‌وحدیث‌ها درباره ایمنی آن شروع و اعلام شد که این ایستگاه‌ها به‌صورت شتاب‌زده افتتاح‌شده‌اند درحالی‌که باید مسائل ایمنی آنها با دقت نهایی شود.

با ورود مدیریت شهری جدید، کمیته‌ای به‌منظور بررسی ایمنی خط 7 مترو تشکیل و درنهایت این خط به‌دلیل نداشتن ایمنی کافی و نقص تجهیزات ریلی تعطیل شد که سرانجام در 24 تیرماه امسال پنج ایستگاه از خط 7 مترو مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این خط مترو تهران از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی تهران در جنوب‌شرقی تهران آغاز می‌شود و پس از طی مسیر شرقی-غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه مترو میدان محمدیه، از ایستگاه بریانک به سمت شمال ادامه می‌دهد؛ همچنین در ایستگاه مترو شهید نواب صفوی با خط دو، در ایستگاه مترو توحید با خط چهار و در ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس با خط در دست ساخت 6 تقاطع خواهد داشت.

این خط سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه پیدا می‌کند و پس از عبور از کنار برج میلاد وارد میدان صنعت در شهرک غرب خواهد شد و در انتها به میدان کتاب (میدان فرحزادی، میدان بوستان) در سعادت‌آباد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با تأکید براینکه عملیات تجهیز ایستگاه‌های این خط با سرعت و طبق برنامه درحال انجام است؛ اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال پنج ایستگاه در قسمت شرقی و دو ایستگاه در قسمت شمالی این خط مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

با بهره‌برداری کامل از خطوط 6 و 7، به‌نظر می‌رسد میزان استفاده شهروندان در پایتخت از مترو نیز به بیش از چهار میلیون سفر در روز برسد. (هم‌اینک آمار سفرهای مترو حدود سه میلیون نفر است)

مترو تهران که فعالیت آن نخستین بار از سال 1377 آغازشده، در 6 خط اصلی با 204 کیلومتر و 116 ایستگاه فعال است.

توسعه حمل‌ونقل ریلی در تهران می‌تواند در کنار کاهش آلودگی باعث بهبود شرایط زندگی و درنتیجه افزایش بهره‌وری در تهران بشود. مترو تهران بااتصال به شهرجدید پرند، کرج، ایستگاه راه‌آهن و برخی پایانه‌ها قادر است بخش زیادی از ترافیک ورودی به تهران را که صبح‌ها از شهرهای اطراف به سمت پایتخت سرازیر می‌شوند بکاهد و موجب سهولت در ترددهای شهری شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.