| کد خبر: 150710 |

صعود قیمت مسکن مهر پرند، با راه‌اندازی مترو

راه‌اندازی خطوط مترو روی قیمت مسکن شهر جدید پرند، به طور قطع تأثیر مثبت داشته و سبب افزایش قیمت در پروژه مسکن مهر و سایر منازل موجود در جنوب غرب تهران می‌شود.

تین نیوز

راه‌اندازی خطوط مترو روی قیمت مسکن شهر جدید پرند، به طور قطع تأثیر مثبت داشته و سبب افزایش قیمت در پروژه مسکن مهر و سایر منازل موجود در جنوب غرب تهران می‌شود. با راه‌اندازی مترو، ابتدا با توجه به وجود آپارتمان‌های خالی و میزان عرضه مسکن در شهر جدید پرند، قیمت‌ها با شتاب کمتری افزایش می‌یابد اما به‌تدریج با اتمام پروژه خط مترو و کاهش عرضه خانه خالی، شاهد افزایش بیشتر قیمت مسکن در مناطق جنوب غرب تهران و شهر جدید پرند خواهیم بود. معمولا افرادی که مسکن مهر را برای زندگی انتخاب می‌کنند، خودروی شخصی ندارند. انتخاب آنها برای تردد، وسایل نقلیه عمومی است در نتیجه وجود خطوط مترو، میزان تقاضای این قشر برای اجاره یا خرید واحدهای مسکن مهر پرند را افزایش می‌دهد.

متأسفانه پروژه مسکن مهر که در دوره فعالیت رئیس‌جمهور قبلی آغاز شد، بدون درنظرگرفتن نظرات کارشناسی به راه خود ادامه داد. بسیاری از واحدهای مسکن این پروژه بدون تکمیل تأسیسات زیربنایی نظیر لوله‌کشی آب، برق و فاضلاب یا آسفالت‌شدن مسیرها در اختیار مردم قرار گرفت. در بسیاری از مناطق، مسجد، مدرسه، پاسگاه پلیس برای تأمین امنیت مردم و برقراری انضباط یا واحدهای خدماتی دیگر وجود نداشت.

شهر جدید پردیس که نزدیک ٤٠٠ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، بیمارستان ندارد و خیابان‌های خیلی از قسمت‌های این مجموعه آسفالت نیست. نبود لوله‌کشی فاضلاب در پردیس باعث شده اغلب فاضلاب‌ها، داخل خیابان رها شود. مردم به‌سختی در این منطقه زندگی می‌کنند. متأسفانه پروژه مسکن مهر در مکان‌های نامناسبی ساخته شده است. گاهی بدون توجه به اینکه مردم چگونه می‌توانند روی کوه تردد کنند، پروژه اجرا شده است. به همین دلیل بخشی از واحدهای آن خالی مانده و قابل‌ استفاده نیست. قسمت‌هایی از پرند نیز به دلیل مکان‌یابی نامناسب نبود تأسیسات زیربنایی شامل فروشگاه، آب و برق و... خالی مانده است. برخی از واحدهای این مجموعه را وقتی به افراد تحویل دادند، آسانسور، موتورخانه و شوفاژ در آن نصب نشده بود. خود خریدارها باید پول می‌گذاشتند و زیرساخت‌‎های این پروژه را تکمیل می‌کردند. دلیل نبود زیرساخت‌های اصلی در واحد مسکن مهر، سماجت بیش از حد دولت بود. دولت می‌خواست ثابت کند که می‌تواند با متری ٣٠٠ هزار تومان خانه بسازد. از آنجا که این قیمت بسیار نازل بود و سازنده‌ها زیر بار اجرای پروژه نمی‌رفتند، یک‌سری مشخصات ساختمان تقلیل داده شد تا برای مسکن‌سازان جاذبه ایجاد شود. در حالی که به این نکته فکر نشد که افراد نامتجانس و ناهمگنی که می‌خواهند در آینده در کنار هم ساکن آپارتمان‌های مسکن مهر شوند، چگونه قرار است به‌موقع پول بگذارند و بخش‌های نیمه‌تمام یک ساختمان را کامل کنند.

در حال حاضر پروژه مسکن مهر تبدیل به خون‌دلی برای کشور شده است. بعد از گذشت هشت تا ٩ سال، در حالی که قرار بود سالانه یک میلیون واحد آپارتمان ساخته و به مردم تحویل شود، هنوز واحدهای مسکن مهر امکان بهره‌برداری ندارند. در مسیر قزوین در دامنه کوه‌ها واحد مسکونی بدون اینکه برای آنها آب، برق، مدرسه و فروشگاه ساخته شود، ایجاد شده است. در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی تلاش می‌کند که زیرساخت‌های شهرک‌های جدید را تکمیل و در اختیار مردم قرار دهد. متأسفانه اعتبارات پروژه مسکن مهر به جای تکمیل تأسیسات زیربنایی در این شهرک‌ها، تبدیل به حقوق پرسنل اداره این شهرک‌ها شد و با گذشت زمان و افزایش نرخ تورم، هزینه تکمیل ساختمان‌های این پروژه افزایش یافت. در حال حاضر براساس سخنان وزیر راه و شهرسازی، تکمیل هر متر مسکن مهر، ٥٠٠ تا ٦٠٠ هزار تومان برای دولت هزینه دارد؛ یعنی از زمان آغاز اجرای این پروژه تاکنون، هزینه‌ها دوبرابر  شده است.

 

جواد خوانساری.دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی

 

 

 

منبع: شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    سلام خسته نباشید میشه خواهش کنم برای شهر جدید پرند سینما احداث کنید سپاسگزارم از زحمات شما

  • ناشناس 0 0

    مترو پرند همانند روز قیامت است
    کی راه بیفته خدامیدونه