| کد خبر: 266286 |

رشد ۶۴ درصدی ورود کشتی های تجاری به مازندران چگونه محقق شد؟

دیپلماسی موفق اقتصادی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه دریای خزر منجر به رشد ۶۴ درصدی ورود کشتی های تجاری به بنادر نوشهر و فریدونکنار استان مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

تین نیوز

دیپلماسی موفق اقتصادی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه دریای خزر منجر به رشد ۶۴ درصدی ورود کشتی های تجاری به بنادر نوشهر و فریدونکنار استان مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  نخستین فروند از نسل جدید کشتی های تجاری روسیه ۳۰ خرداد سال جاری در بندر نوشهر پهلو گرفت که به اعتقاد کارشناسان نتیجه دیپلماسی اقتصادی دولت مردمی سیزدهم در حوزه روابط خارجی بود که گام به گام به بار نشسته است و با ادامه این روند و با توجه به رشد ۶۴ درصد ورود کشتی های تجاری به بنادر مازندران آینده نوید بخشی را برای کشور و این استان رقم خواهد زد.

دیپلماسی فعال اقتصادی منطقه ای دولت آیت الله رئیسی و در ورای آن برگزاری دومین مجمع اقتصادی کشورهای ناحیه کاسپین در روسیه در سال گذشته، اکنون انگاره های ویژه ای را در کشور به وجود آورده و مازندران نیز به دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، می تواند نقش خاصی در افزایش تبادلات تجاری ایفا کند.

حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در هر نشست اقتصادی به ویژه در منطقه، نمود عینی تغییر نگاهی است که در دولت سیزدهم به روابط بین الملل و دیپلماسی انجام شده است. نگاهی که «اولویت در ارتباطات خارجی را از غرب به منطقه و کشورهای همسایه تغییر داد و «دیپلماسی متوازن»، «منطقه گرایی» و «توسعه دیپلماسی اقتصادی» را به عنوان سه اصل برنامه ریزی های دولت اعلام کرد تا در سایه آن بتواند حراستی حداکثری از منافع ملی داشته باشد.

سفرهای منطقه ای رئیس جمهور، میزبانی از همتایان در تهران، گفت وگوهای تلفنی، ایجاد مراکز تجاری و حمایت از هیأت های اقتصادی از مهمترین اقدامات دولت است که در راستای همین اصول ارزیابی می شود.

تغییر نگاهی که طی ۶ ماهه اول سال گذشته سبب شد، توسعه صادرات به آذربایجان ۸۴ درصد، به روسیه در مقایسه با دوره قبل ۳۱ درصد و به ترکمنستان ۴۰ درصد رشد داشته باشد و پس از سال ها موافقت نامه سه جانبه گمرکی میان آذربایجان، روسیه و ایران برای رفع مشکلات گمرکی و تسهیل امور مربوط به گمرک منعقد شود و این آمارها نیز در سال جاری افزایش یافته است.

با این وجود دولت در یکسال گذشته تلاش کرد، قوانین و خطوط قرمز نانوشته ای که محدوده و مرز سیاست خارجی ایران را تنها در ارتباط با غرب ترسیم کرده و منافع ایران را در مرزهای فرامنطقه ای جستجو می کرد، را شکسته و راهی متفاوت در ارتباط با جهان برگزیند. گشایش فصل جدید از روابط با همسایگان و کشورهای منطقه و تلاش برای رفع سوءتفاهم های موجود، در همین راستا ارزیابی می شود.

در این وادی مازندران با مزیت های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می تواند با سرمایه گذاری های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران همچنان در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه ای به مازندران داده و بر اهمیت و جایگاه آن در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آل در کنار مزیت های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف هم نقش آفرین باشد.

با توجه به نیازمندی های کشورهای همسایه در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان دو طرف، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

تقویت همکاری های دو جانبه و چند جانبه بین مازندران با کشورهای منطقه از درگاه اظهارنظر کارشناسان نه تنها به نفع این استان بلکه به نفع کشورهای مورد نظر خواهد بود، چراکه با تحقق همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، توسعه این مناطق نیز شتاب گرفته است.

در این راستا، معرفی و استفاده از مزیت های صنعتی و تجاری مازندران با داشتن بیش از سه هزار واحد تولیدی و خدماتی، ظرفیت های فراوان کشاورزی، مزیت های علمی و فناوری های نوین و ظرفیت های بسیار بکر و طبیعی گردشگری، به نحو مقتضی از سوی دولت مردمی آیت الله رئیسی و مورد توجه جدی قرار گرفته است.

مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم باشکوفایی ظرفیت ها، این روزها نقش ویژه ای در مقاوم سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین المللی و صادرات کالا ایفا می کند.

مازندران در کنار ظرفیت های گردشگری، طبیعی و معدنی، این روزها با توجه به سیاست های اقتصادی تجاری دولت سیزدهم به دلیل برخورداری از بنادر منحصر به فرد و راهبردی، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می زند و ظرفیت فوق العاده ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

کارشناسان می گویند با توافق راهبردی دولت با روسیه که بسته ای از توافقات لجستیکی و ترانزیتی است، جریان عبور بار از کریدور شمال- جنوب افزایش خواهد یافت و در عین حال جایگاه راهبردی ایران در سطح منطقه با فعال شدن این کریدور ارتقا می یابد و همزمان با مذاکرات احیای کریدور شمال- جنوب، تأمین اعتبار خرید کشتی های رو-رو با ظرفیت کانتینر یخچالی در بندر امیرآباد هم باید انجام گیرد تا برنامه افزایش ترافیک کالا از این بندر عملیاتی می شود.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را هم یک فرصت طلایی دیگر برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور به ویژه بندر امیرآباد می دانند تا صادرات مورد نیاز به کشورهای عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کند چراکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان و نیز ۲۵ درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص داده اند و ایران با بهره برداری از بندر امیرآباد می تواند از این فرصت طلایی استفاده کرده و محور ترانزیتی به این کشورها و نیز کشورهای دوست و همکار آن ها باشد.

در این پیوند، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالا های نفتی و غیر نفتی در بنادر نوشهر و فریدونکنار در ۹ ماهه امسال با افزایش ۷۸ درصدی، به یک میلیون و ۷۳ هزار و ۳۳۸ تن رسید.

سعید کیا کجوری با تشریح عملکرد بنادر تابعه این اداره کل در سال جاری افزود : در این مدت میزان صادرات کالا از بنادر نوشهر و فریدونکنار بیش از ۷۹ هزار و ۳۳۹ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲۸۵ درصدی برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش ورود کشتی های تجاری به بنادر نوشهر و فریدونکنار نیز عملکرد اداره کل در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه قبلی ۶۴ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۰۰ درصدی صادرات در بندر فریدونکنار

کیا کجوری با اشاره به رونق چشمگیر فعالیت های تجاری در بندر فریدونکنار در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: عملکرد بندر فریدونکنار از آغاز سال جاری تا کنون نسبت به مدت مشابه قبلی در بخش تخلیه و بارگیری کالا ۱۴۷ درصد و در بخش صادرات نیز ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران، محصولات کشاورزی، مواد معدنی، مواد غذایی و لوازم خانگی از مهم ترین کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه و غلات، کاغذ و مقوا، چوب و تخته از عمده ترین کالاهای وارداتی به این بنادر در سال جاری بوده است.

یک کارشناس اقتصادی در استان مازندران افزایش کشتی های تجاری به بنادر این استان را نتیجه فعالیت های اقتصادی بخش خارجی دولت سیزدهم برشمرد و گفت : دولت از همان آغاز برای کاهش اثر تحریم ها، توسعه تجارت با کشورها به ویژه همسایگان ایران را در اولویت قرار داد و با برنامه ریزی دقیق و مدون به دستاوردهای مهمی دست یافته است.

ارسلان حسینی افزود : دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم، افزایش سرمایه گذاری خارجی در مازندران را به همراه داشته و همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: این استان با توجه به ظرفیت های فراوان اقتصادی و واقع شدن در مرکز ثقل کریدور شمال جنوب، شرایط مطلوبی برای تجارت خارجی دارد و دولت نیز با درک این مهم سه منطقه مازندران به عنوان منطقه آزاد تجاری اعلام کرد.

وی ادامه داد: مدیریت اقتصادی استان باید با توجه برخورداری این استان از سه بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر برای افزایش مرادوات تجاری با کشورهای همسایه دریای خزر و منطقه اوراسیا تلاش وافر داشته باشد و این ظرفیت طلایی بیشترین بهره را ببرد.

در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر - فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.

همچنین بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است، این بندر از طریق محورهای هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.