| کد خبر: 252878 |

با حضور مسئولان کشوری و استانی در شیراز؛

اولین مرکز نوآوری و دانش‌بنیان راه، مسکن و شهرسازی افتتاح شد

نخستین مرکز نوآوری و دانش بنیان راه و شهرسازی و مسکن کشور با حضور استاندار فارس، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، مدیر کل راه و شهرسازی فارس و دیگر مقامات کشوری و استانی در شیراز افتتاح شد.

تین نیوز

نخستین مرکز نوآوری و دانش بنیان راه و شهرسازی و مسکن کشور با حضور استاندار فارس، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، مدیر کل راه و شهرسازی فارس و دیگر مقامات کشوری و استانی در شیراز افتتاح شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان فارس)، محمد مهدی حیدری رئیس مرکز راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در آئین افتتاح نخستین مرکز نوآوری و دانش بنیان راه و شهرسازی و مسکن کشور گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان و تقویت توان و ظرفیت آنها ضروری است و ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال این هستیم که مسائل را به شکل فناورانه و با استفاده از فناوری های نوین حل و فصل و عملیاتی کنیم و برای موفقیت در این مسیر باید شرکت های دانش بنیان را تقویت کرده و مورد حمایت قرار دهیم.

وی ادامه داد: باید با احصاء نیازهای فناورانه و ارسال به خانه ها و مراکز خلاق، از دستاوردهای آنها استفاده کنیم.

حیدری اظهار کرد: امیدواریم خط ارتباط بین خانه های خلاق و وزارت راه و شهرسازی به شکل گسترده تر برقرار شود و چرا که در بحث ساخت مسکن به فناوری های نوین برای افزایش سرعت ساخت، افزایش کیفیت و کاهش هزینه ها نیاز داریم.

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ضرورت دارد که کیفیت ساخت و ساز را در کشور ارتقا دهیم که در این زمینه شرکت های دانش بنیان می توانند کمک موثری داشته باشند.

رضایی کوچی افزود: امروز در کشور و بر اساس مصوبه مجلس، قرار است که سالانه یک میلیون مسکن توسط دولت ساخته شود که برای اینکه ساختمان هایی مقاوم و ما کیفیت ساخته شود می توان از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان استفاده کرد.

وی ادامه داد: هم اینک افزون بر ۲۰ میلیون نفر از شهروندان کشورمان در بافت های فرسوده زندگی می کنند و حتی ساختمان هایی که ساخته می شود در یک زمان کوتاه به بافت فرسوده تبدیل می شود که این بدان معناست که در زمینه استفاده از مصالح ساختمانی خوب و باکیفیت غافل هستیم.

رضایی کوچی اظهار داشت: از آنجا که ممکن است هر لحظه در یکی از شهرهای کشورمان شاهد وقوع زلزله باشیم نیاز است که به بحث کیفی سازی توجه بیشتری شود.

نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی، در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان کشور از سوی مجلس هم گفت: در این زمینه هم در بحث کیفیت ساخت و سازها و هم نظارتی که برای نظام مهندسی تعریف کرده ایم و پاسخگویی که مهندسان ما باید در قبال ساختمان هایی که می سازند داشته باشند تاکید شده است.

وی، ابراز امیدواری کرد که با بهره گیری از ظرفیت و توان شرکت های دانش بنیان و همچنین استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم و مطلوب بتوانیم ساختمان هایی تولید کنیم که مردم ما با آرامش و آسودگی خیال در آن ساکن شده و زندگی کنند.

کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت ساخت و ساز با توجه به اصول علمی

محمود رضا طالبان مدیر کل راه و شهرسازی فارس نیز در آیین افتتاح نخستین مرکز نوآوری و دانش بنیان راه و شهرسازی و مسکن کشور در شیراز گفت: توجه به مباحث علمی علاوه بر کاهش هزینه ها، منجر به افزایش کیفیت ساخت و ساز نیز خواهد شد.

وی افزود: فاصله بین دانش و اجرا، همواره یکی از مشکلات اساسی در کشور بوده و لذا طی نشست های متعددی با بسیج مهندسی استان، موضوع استفاده از ظرفیت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفت.

طالبان با اشاره به پیشتازی فارس در راه اندازی نخستین مرکز نوآوری راه، ساختمان و شهرسازی کشور ادامه داد: امروز در زمینه های راه و مسکن به شدت نیازمند توجه به مباحث علمی و دانش بنیان و نوآورانه با هدف کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت هستیم.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس، با بیان اینکه هم در بحث صنعت ساختمان و هم راهسازی به تغییر نگاه و تغییر نگرش نیاز داریم گفت: باید دانش را بیشتر در خدمت این ۲ صنعت بیاوریم چرا که ما نه به لحاظ دانش و نه به لحاظ نیروی جوان هیچ کمبودی نسبت به دنیا نداریم و فقط نیاز است که به این مقوله توجه داشته باشیم.

طالبان اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی فارس در کنار بسیج مهندسی، علاوه بر حمایت مادی، حمایت معنوی از اقدامات خلاقانه، نوآورانه و دانش بنیان را نیز در دستور کار دارد و با جدیت دنبال می شود.

وی گفت: البته راه اندازی مرکز نوآوری راه، ساختمان و شهرسازی در شیراز به معنای پایان کار نیست و این کار آغاز ریل گذاری و زمینه سازی در استفاده مناسب و بیشتر از ظرفیت های علمی برای ارتقاء کیفی و کاهش هزینه ها در بخش اجرایی است.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: همچنین ایجاد این مرکز منجر به تامین نیازهای کشور در زمینه مصالح ساختمانی با کیفیت و ارزان قیمت با استفاده از دانش های نوآورانه و فناورانه نسل جوان خواهد شد و در عرصه ای گسترده از دستاوردهای چنین مراکزی استفاده می شود.

طالبان ادامه داد: این آمادگی را داریم که اگر شرکت های دانش بنیان دیگری هم بخواهند در این زمینه فعالیت کنند آنها را مورد حمایت قرار دهیم.

ضرورت بکارگیری ابتکار و نوآوری در برطرف کردن مشکلات

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در آیین افتتاح این مرکز گفت: امروزه در حل مشکلات کمتر از قدرت تفکر، خلاقیت، ابتکار و نوآوری استفاده می کنیم.

ایمانیه افزود: آیا برای حل مشکل ترافیک شهر باید به ساخت پل، تقاطع، خیابان یا در مجموع از سخت افزار استفاده کنیم یا اینکه بهتر است قدرت تفکر و خلاقیت را برای حل مشکلات ترافیکی به کار گیریم؟

وی ادامه داد: در برخی نقاط شهر شاهد هستیم که با صرف میلیاردها تومان پل و تقاطع برای رفع ترافیک ساخته شده اما چون فکری به حال خودروهای تک سرنشین یا فرهنگ راهنمایی و رانندگی و توقف هایی که منجر به راهبندان می شود نکرده ایم ترافیک همچنان به قوت خود باقی است.

استاندار فارس اظهار داشت: یا در بحث مصرف انرژی نیز و راههای کاهش مصرف آنها نیز به جای فکر کردن و یافتن راهکار، به دنبال ساخت سد و نیروگاه و پالایشگاه هستیم و آخرین گزینه را برای مدیریت مصرف انرژی انتخاب می کنیم.

ایمانیه افزود: امیدواریم این مرکز و خانه خلاق و امثال آن به موضع فکر کردن و خلاقیت و رفع مشکلات وارد شود و به الگویی تبدیل شود که با فکر مشکلات ساخت و ساز، ترافیک و مصرف انرژی را حل کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.