| کد خبر: 262032 |

◄ پروژه راهبردی بومی سازی مدل هواشناسی چگونه نابود شد؟

ایجاد توان ملی برای تولید داده ها، نیازمند ایجاد زیرساخت جمع آوری، انتقال، پردازش و نگهداری داده های مشاهداتی ملی و جهانی در حد ده ها برابر ظرفیت فعلی است که به برنامه ریزی گسترده نیاز دارد.

تین نیوز

مدل های هواشناسی نرم افزارهای بسیار پیشرفته ای هستند که تمام معادلات حاکم بر جو را حل و پارامترهای جوی را پیش بینی می کنند.

به گزارش تین نیوز، کارشناس هواشناسی با بیان این مطلب توضیحاتی درباره چگونگی نابودی پروژه راهبردی بومی سازی مدل هواشناسی ارایه کرد.

وی گفت: این مدل ها وابسته به پردازش های کامپیوتری هستند. در حال حاضر تولید این مدل ها در انحصار چند کشور دنیاست که از سال 1393 سازمان هواشناسی در این زمینه وارد شده بود. مطالعات طرح انجام و با دانشگاه تهران قرارداد منعقد شد و در سال 1397 فاز اول آن با موفقیت انجام و ایران رسما دارای مدل بومی هواشناسی شد.

این شهروند خبرنگار تین نیوز افزود: در این سال سازمان هواشناسی ضمن تهیه یک ابرکامپیوتر با توان پردازش 14 " ترافلاکس " در صدد دستیابی به پردازشگری با توان " پتافلاکس " بوده است و با همکاری دانشگاه تهران به دانش و تکنولوژی جدید و انحصاری در مدل سازی پیش بینی آب و هوا دست یافت و به طور رسمی جزو 10 کشور برتر دنیا در حوزه مدل هواشناسی بومی و انحصاری قرار گرفت.

او عنوان کرد: ایجاد توان ملی برای تولید داده ها، نیازمند ایجاد زیرساخت جمع آوری، انتقال، پردازش و نگهداری داده های مشاهداتی ملی و جهانی در حد ده ها برابر ظرفیت فعلی است که به برنامه ریزی گسترده نیاز دارد.

به گفته وی، پس از حل این مشکل، مسئله اساسی پردازش و محاسبات این داده در مدل پیش بینی است که هم نیاز به پردازش در ابر رایانه ای و نیز مدل ملی اختصاصی است.

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: برای مدل اختصاصی حداقل فعالیت و برنامه ریزی 10 تا 20 ساله برای رسیدن به کیفیت مطلوب است و این موضوع صرفا با راهبری و همراهی دانشگاه امکان پذیر است.

او گفت: در طول سال های 1393 تا 1397 قدم بسیار مهمی با همکاری دانشگاه تهران، گروه هواشناسی انجام گرفت و حتی هسته اصلی و مدل اولیه که حتی با داده واقعی کار می کرد تهیه شد که الحق باید مدل افتخار ملی به مجریان طرح اهدا می شد.

این شهروند خبرنگار تین نیوز افزود: ولی پروژه با ورود رئیس فعلی سازمان هواشناسی که بدون هیچ پشتوانه تخصصی و اجرایی توسط وزیر وقت راه و شهرسازی به سمت رئیس سازمان هواشناسی منصوب شده دچار سرنوشت غم انگیزی شده است.

وی بیان کرد: در تاریخ 26 آذر 1397 داود پرهیزکار رئیس وقت سازمان هواشناسی کشور در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم از دستیابی این سازمان به تکنولوژی جدید و انحصاری در مدل سازی پیش بینی آب و هوا خبر داد. هدف راهبردی سازمان هواشناسی پیشرفت در توسعه مدلهای عددی است، مدل های متعددی برای مقاصد مختلف وجود دارند از جمله گرد و خاک، خشکسالی و سیل که عملیاتی شده اند. آزمایش ها و تست های مربوطه انجام و ایران وارد باشگاه جهانی کشورهای صاحب مدل بومی گردید.

این کارشناس با بیان این که از اعضای این باشگاه می توان به آمریکا، چین، کره جنوبی و مدل کشورهای اروپایی یاد کرد، گفت: این موضوع در کنفرانس پیش بینی هوا و اقلیم سال 1397 مورد توجه کارشناسان غربی قرار گرفت. ولی متاسفانه با سوء مدیریت و عدم درک صحیح راهبردی از موضوع، این پروژه بعد از 1398 و پس از تغییر رئیس سازمان هواشناسی و بنا به دلایل کاملا مشکوک و به بهانه قرارداد همزمان نیروی هوایی ارتش با دانشگاه تهران کل پروژه متوقف و عملا نابود گردید.

وی تاکید کرد: در حالی که باید تا سال 1401 ، مدل کاملا توسعه یافته و کاربردی می شد قرارداد با دانشگاه تهران تمدید نشد و گروه تحقیق و توسعه کاربردی سازمان هواشناسی که همکار طرح بوده منحل و جلوی پیشرفت سازمان هواشناسی با کمک متخصصان داخلی گرفته شد.

این کارشناس گفت: سوال مهم این است با ترک فعل انجام شده و لغو قراردادهای مهمی همچون پروژه مهم بومی سازی مدل هواشناسی چه خسارت هایی به زیر ساخت هواشناسی کشور وارد شده و پاسخگوی این همه خسران جانی و مالی به وجود آمده در چندسال اخیر چه کسی است؟ متاسفانه وزیر فعلی راه و شهرسازی تا کنون واکنش مناسبی نسبت به اصلاح امور در هواشناسی نشان نداده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هواشناس 0 0

    بله همه مطالب فوق دقیق و مورد تائید است.

  • هواشناس 0 0

    خسارت سنگینی به سازمان وارد کردن.