| کد خبر: 90907 |

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:

روند خروج خودروهای فرسوده در کشور به کندی پیش می‌رود

 هفته‌نامه حمل و نقل |

حمل‌ونقل-

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هزینه از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده را سرسام‌آور دانست.
محسن علی‌مردانی درگفت‌وگو با خبرنگار «حمل‌ونقل» توسعه سریع و گسترش خطوط مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی را برای تهران اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت: اگر دولت گذشته ۲ میلیارد دلار تعریف‌شده در قانون را به مترو پرداخت می کرد، امروز کشور با کمبود واگن و معضل ترافیک مواجه نبود.
 
وی در خصوص وظیفه دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، گفت: با توجه به اینکه فرسودگی و کمبود تاکسی، اتوبوس و واگن های مترو استفاده شهروندان را از خودروهای شخصی افزایش می‌دهد بنابراین، بهتر است دولت در زمینه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو به‌صورت جدی ورود کند و با شهرداری همکاری لازم را داشته باشد.
 چنان‌چه دولت دهم بودجه مترو را می‌پرداخت، با کمبود واگن و معضل ترافیک مواجه نبودیم
 
نماینده مردم طارم و زنجان در مجلس‌شورای اسلامی، با بیان‌اینکه گسترش خطوط مترو در پایتخت باید از اولویت‌های شهرداری و دولت باشد، افزود: در راستای بهبود و گسترش خطوط ریلی مترو نیاز است دولت بدهی خود را هر چه سریع‌تر به شهرداری بپردازد، البته در دولت گذشته دو میلیارد دلار از سوی مجلس در اختیار مترو قرار داده شد که متاسفانه دولت نهم همکاری لازم در این باره را نکرد در حالی‌که، اگر این مبلغ محقق می‌شد در حال حاضر با کمبود واگن و معضل ترافیک مواجه نبودیم.
 
 وی با تاکید بر این‌که هر چقدر در راستای گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی هزینه شود، در واقع سرمایه‌گذاری شده است، تصریح کرد: وجود مترو در پایتخت به قدری مهم و حائز اهمیت است که حتی در شرایط اضطرار می‌توان از منابع صندوق توسعه ملی برای گسترش آن نیز استفاده کرد.
 
 این نماینده مردم در مجلس نهم، از تردد اتوبوس، تاکسی و موتورسیلکت‌های فرسوده در کلانشهر تهران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هزینه‌هایی که بابت از رده خارج نکردن خودروهای فرسوده به کشور تحمیل می‌شود، بسیار سرسام‍‌آور و زیاد است.
 
 روند خروج خودروهای فرسوده در کشور به کندی پیش می‌رود
علی‌مردانی با انتقاد از این‌که روند خروج خودروهای فرسوده در کشور به کندی پیش می‌رود، حمل‌ونقل عمومی را از زیرساخت‌های مهم در سطح شهر تهران دانست و  تصریح کرد: اگر چه توسعه حمل‌ونقل عمومی منجر به کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و روان شدن ترافیک در کلان شهرها می‌شود ولی متاسفانه مسئولان هم‌چنان در ارتباط با خروج خودروهای فرسوده تعلل می‌کنند.
 
 نماینده مردم طارم و زنجان در مجلس نهم، ارائه وام‌های کم‌بهره بانکی را به صاحبان اتوبوس و تاکسی‌های فرسوده لازم دانست و تصریح کرد: با توجه به این‌که برخی افراد توان از رده خارج کردن خودروی فرسوده خود را ندارند بنابراین بهتر است بانک ها همکاری لازم را داشته باشند.
 
 مصرف انرژی در کشور بیش از سه برابر میانگین جهانی
نماینده مردم طارم و زنجان در مجلس‌شورای اسلامی، استفاده از خودروها و موتورهای برقی و هیبریدی را در راستای کاهش مصرف انرژی ضروری دانست و گفت: استفاده از خودروها و موتورهای برقی و هیبریدی می‌تواند مشکل آلایندگی و ترافیک کلان‌شهرهای کشور به‌ویژه تهران را تا حدودی زیادی برطرف کند.
 وی با انتقاد از این‌که مصرف انرژی در کشور بیش از سه برابر میانگین جهانی است، ابراز داشت: البته در سال ۹۱ مصرف انرژی جهانی ۴۰ میلیارد دلار ارزیابی شد، در حالی مصرف کشور ما ۱۲۵ میلیارد دلار بود که متاسفانه بیش از سه برابر میانگین جهانی مصرف انرژی داشتیم.
 
 کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت بنزین در کاهش مصرف انرژی موثر است
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت بنزین را در کاهش مصرف انرژی موثر خواند و افزود: البته در اکثر کشورهای دنیا این سیاست دنبال می‌شود ولی متاسفانه در کشور ما عکس این موضوع انجام در حال انجام است.
مطلب در لینک زیر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/5814/
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.