| کد خبر: 8368 |

مقایسه تونل نیایش با بزرگ‌ترین تونل‌های شهری جهان

تین نیوز |  با افتتاح تونل نیایش، به طول 10هزار و 252 متر، ایران صاحب دومین تونل بزرگ شهری جهان شد. می خواهیم نگاهی به طویل ترین تونل‌های شهری جهان - و در میان آنها تونل نیایش - بیاندازیم. ولی پیش از آن بهتر است چند نکته را بدانید و با معیارهای این مقایسه آشنا شوید! اول اینکه بسیاری از سایت ها، خبرگزاری ها و جراید به اشتباه نیایش را دومین تونل بزرگ جهان نامیدند.
 
این در حالی است در میان طولانی ترین تونل های جهان نیایش پانزدهم است. اما اگر مقیاس مان را تونل های شهری دنیا بگذاریم بدون شک تونل صدر- نیایش که با همت متخصصان ایرانی و در مدت زمانی کمی ساخته شد، دومین تونل شهری بزرگ دنیا نام می گیرد. بنابراین این بررسی فقط شامل تونل های ماشین رو که در شهرهای مختلف جهان ساخته شده اند می شود و کاری به جاده های بیرون شهری نداریم. دوم آنکه طول تونل را با احتساب مجموع مسافت شاخه ها و اتصالات یا اصطلاحا رمپ های آن محاسبه می کنند.
 
یعنی به فرض اگر تونلی به شکل یک چهارراه با 4 شاخه 3 کیلومتری باشد طول آن را 12 کیلومتر در نظر می گیرند. تونل نیایش هم یک پارچه نیست و طول آن با فرمول مشابهی محاسبه شده است که از این نظر هم جزو تونل های پیچیده و زیبای دنیا قرار می گیرد. پس الان با این محاسبات و اطلاعات اولیه ای که به دست آورده ایم می توانیم با 5 تونل زیبا و بزرگ شهری جهان آشنا شویم.
 
1- تونل گودوانگا(نروژ)
 نام:گودوانگا
 کشور: نروژ 
شهر: آئوردال
 سال بهره برداری: 1991
 طول: 11 کیلومتر و 428 متر
 ارتفاع: 70 متر
 
نروژی ها در حفر تونل بسیار چیره دست اند و چند نمونه از طولانی ترین و مشهورترین تونل های جهان که از لحاظ مهندسی هم نمونه است را می شود در این کشور پیدا کرد. تونل گودوانگا که در منطقه شهری آئوردال نروژ واقع شده است در 11 دسامبر سال 1991 به روی ماشین ها باز شد. جالب است بدانید که پس از گذشتن از گودوانگا از شهر خارج می شوید و به یک تونل 5 کیلومتری به نام فلام می رسید.
 
پس از عبور از آن به یک تونل دیگر می رسید که لائردال نام دارد و با طول 24هزار و 510متر بلندترین تونل ماشین رو در سراسر جهان است. البته این تونل در سال2000 و پس از 5سال کار افتتاح شد. این سه تونل در کنار هم 43کیلومتر از یک جاده 51 کیلومتری را تشکیل می دهند! یکی از نکات قابل توجه درباره مهندسی تونل گودوانگا این است که ارتفاع این تونل در همه نقاط یکسان نیست. در بعضی از قسمت ها تا 5.5 متر کم می شود و در بعضی جاها تا 70 متر بالا می رود.
 
2- تونل صدر- نیایش(ایران) 
نام: نیایش 
کشور: ایران
 شهر: تهران 
سال بهره برداری: 2013 
طول: 10 کیلومتر و 252 متر
 ارتفاع: 6 متر
 
تونل نیایش در شهر تهران، بزرگراه نیایش را به صورت رفت و برگشت به بزرگراه صدر متصل می کند و بار ترافیکی مهمی را از دوش خیابان ها و اتوبان های شهر برمی دارد. تونلی که در خاورمیانه بی نظیر است و در دنیا رتبه دوم را به خودش اختصاص داده است. یکی از ویژگی های این تونل که پیش از این هیچ تونلی در ایران نداشته است، تقاطع کنارگذرها و شاخه های آن با حفره اصلی تونل است.
 
سطح مقطع تونل در محدوده دوراهی ها به ۴۴۷ مترمربع می رسد که عدد قابل ملاحظه ای است. از ۶۲ جت فن برای تهویه هوای داخل چنین تونل بزرگی استفاده می شود. این تونل هم مثل تونل توحید و رسالت دارای سامانه هوشمند تنظیم نور بیرونی و درونی است. همه متخصصان و مهندسان تاکید کرده اند که اجرای چنین پروژه بزرگی روی خاک آبرفتی تهران کار مشکلی بوده و با تخصص و مهارت ممکن شده است.
 
علاوه بر آن تونل نیایش به دلیل مقاومت بالایش می تواند در برابر زلزله های قوی تر از 8 ریشتر مقاومت کند و به این ترتیب می تواند به پناهگاهی برای 35 هزار نفر تبدیل شود. به این ترتیب در قاره آسیا بعد از کشورهای چین و ژاپن، ایران سومین کشوری است که اقدام به احداث تونل های طویل جاده ای می کند و در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در این قاره به حساب می آید.
 
3- تونل لانگتن(چین) 
نام: لانگتن
 کشور: چین 
شهر: شانگهای
 سال بهره برداری: 2008 
طول: 8 کیلومتر و 850 متر 
ارتفاع: 7
 
تونل لانگتن یکی از مشهورترین تونل های چین است. این تونل جزء پروژه ای بود که دولت چین سال ها قبل برای کنترل ترافیک در بعضی از شهرهای پرتردد این کشور در پیش گرفته بود. در سال 1998 تصمیم به ساخت چنین تونلی گرفتند تا شاه راه های بندر شانگهای را از زیر به هم وصل کنند.
 
ولی اجرای این پروژه خیلی به طول انجامید و 10 سال بعد یعنی در سال 2008 لانگتن بالاخره به روی راننده ها گشوده شد. دلیل پیچیدگی ساخت این تونل و به درازا کشیده شدن پروژه آن نزدیکی اش به دریا بود و ویژگی هایی که خاک در این قسمت ها داشت برمی گشت. ساخت این تونل که از چند شاخه تشکیل می شود هزینه هنگفتی هم روی دست چینی ها گذاشت که باعث شد انتقادهای زیادی را متوجه شهرداری شانگهای و حتی دولت چین کند. گفته می شد حدود 4 میلیارد دلار در پروژه این تونل سرمایه گزاری شده است.
 
4- تونل پایا لبار
 نام: پایا لبار 
کشور: سنگاپور 
شهر: سنگاپور 
سال بهره برداری: 2008 
طول: 8 کیلومتر و 500 متر 
ارتفاع: 2/5

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.