بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

گسترش طولانی ترین پارک شهری اروپا در سال ۲۰۲۴ + عکس

طولانی ترین پارک شهری اروپا در والنسیای اسپانیا قرار دارد و دولت فعلی درصدد است با گسترش آن به دریا، این فضا را به بزرگ ترین فضای سبز شهری اروپا تبدیل کند.

گسترش طولانی ترین پارک شهری اروپا در سال ۲۰۲۴ + عکس
تین نیوز

طولانی ترین پارک شهری اروپا در والنسیای اسپانیا قرار دارد و دولت فعلی درصدد است با گسترش آن به دریا، این فضا را به بزرگ ترین فضای سبز شهری اروپا تبدیل کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، جردن د توریا به معنای باغ توریا به طول ۸.۵ کیلومتر، ستون سبز شهر والنسیا و طولانی ترین پارک شهری اسپانیا (و احتمالاً اروپا) است. اکنون که والنسیا پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۴ است، بخشی از پروژه های برنامه ریزی شده آن شامل گسترش این فضای سبز به میزان ۱.۵ کیلومتر دیگر است تا به منطقه بندر و دریای مدیترانه متصل شود، بنابراین به آن لقب پارک رودخانه اعطا شده است. این پارک شکل مارپیچ خود را مدیون این واقعیت است که در بستر سابق رودخانه توریا قرار دارد.

والنسیا همچون بسیاری از شهرها، رودخانه مخصوص به خود را داشت که اغلب در طول قرن ها به دلیل سرریز شدن و وقوع سیل برای ساکنان محلی فاجعه ایجاد می کرد. آخرین سیل این رودخانه سال ۱۹۵۷ جاری شد که با مرگ ۸۱ نفر همراه بود. بنابراین مقامات محلی در آن زمان تصمیم گرفتند که اقدامات جدی انجام دهند و کل رودخانه را به سمت جنوب شهر منحرف کنند.

گسترش طولانی ترین پارک شهری اروپا1

 

پروژه گسترش پارک و در نتیجه تبدیل آن به بزرگ ترین ریه سبز شهری اروپا در دهه ۱۹۸۰ آغاز و اولین بخش آن در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد. از آن زمان این پارک به فضای مورد علاقه والنسیایی ها و بازدیدکنندگان این شهر تبدیل شده است. نمادین ترین مکان های شهر (مجموعه فرهنگی شهر هنرها و علوم) نیز در نزدیکی انتهای شرقی پارک قرار دارد.

گسترش طولانی ترین پارک شهری اروپا2

این پارک جدا از مزایای زیست محیطی برای والنسیا، به لطف توپوگرافی مسطح و طولانی شامل درختان نخل، کاج و پرتقال، فواره ها، گیاهان معطر و حوضچه ها، امکانات ورزشی و تخت های گل رز، فرصت های ایده آلی برای تفریح و ورزش ارائه می دهد، با این حال طبیعت تنها مزیت این پارک نیست و از بستر سابق رودخانه حدود ۱۸ پل عبور می کند که قدمت بعضی از آن ها به پنج قرن پیش می رسد، علاوه بر این بسیاری از مؤسسات فرهنگی برتر شهر، همچون مؤسسه هنر مدرن والنسیا و موزه هنرهای زیبا در کناره های این پارک قرار دارد.

 

گسترش طولانی ترین پارک شهری اروپا 4

طرح گسترش فضای سبز در والنسیا

گسترش فضاهای سبز برای بسیاری از دولت های محلی اسپانیا یک سیاست مشترک نشان دهنده فعالیتی بین نسلی است که همه به آن متعهد هستند. تقریباً تمام ساکنان والنسیا (۹۷ درصد) در ۳۰۰ متری فضای سبز شهری زندگی می کنند و پایتخت سبز بودن فرصتی برای تغییر نگاه مردم به والنسیا به عنوان یک شهر محسوب می شود که کیفیت زندگی آن ها را با گسترش فضاهای سبز بهبود بخشیده است.

گسترش طولانی ترین پارک شهری اروپا3

باغ توریا منطقه ای است که آسایش حرارتی استثنایی را با اختلاف دمایی تا سه درجه نسبت به سایر مناطق شهر فراهم می کند و در زمان بحران آب وهوایی که اسپانیا را شدیدتر از سایر بخش های اروپا تحت تأثیر قرار می دهد، این امر بسیار مهم است، بنابراین گسترش این پناهگاه آب وهوایی بسیار منطقی به نظر می رسد. قرار است با اضافه کردن ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر فضای عمومی خنک تنفسی، این پارک به مارینا متصل شود.

طراحی این اقدام در مراحل نهایی است و به موازات این اقدام، باغ توریا شاهد تغییر محیط زیست خود از طریق فرآیند طبیعی سازی مجدد نیز خواهد بود که توسط کنفدراسیون هیدروگرافی شهر به منظور کاهش ظاهر صنعتی و متروک بخش هایی از آن انجام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    دقیقا تهران به چنین طرحی نیاز دارد البته بنابر مختصات خود درواقع باید :
    1 . صنایع و کارخانه های اطراف لشگری یعنی از میدان آزادی تا حدود چیتگر به رینگی دورتر منتقل شده این فضا به پارک جنگی در ادامه پارک جنگلی چیتگر تبدیل شود
    2 . فرودگاه مهرآباد باید تعطیل شود و تا 70 80 درصد به پارکی جنگلی تغییر کاربری دهد این فضا هم در ادامه فضاهایی که اشاره شد قرار خواهند گرفت فرودگاه امام (ره) , فرودگاه پیام (با نیاز خط مترو متصل به منطقه فردیس , شهریار , قلعه حسن خان و خود شهر تهران) و شاید یک فرودگاه کوچک در شرق تهران می توانند نقش فرودگاه مهرآباد را گردن بگیرند 20 30 درصد فرودگاه هم باقی بماند برای موزه هوانوردی , پایگاه بزرگ امداد نجات و سوله های آن با محل فرود هلی کوپتر , سالن سرپوشیده برای استادیوم بانوان و ... و البته ساخت یک مسیر 4 لاینه از ادامه خیابان برادران رحمانی به بزرگراه فتح .
    این 2 مورد اگر انجام شود کیفیت هوای شهر تهران به شکلی کاملا ملموس تغییر خواهد کرد چون سمت اصلی باد در تهران هم از این مناطق به داخل تهران و به سمت شرق است که اتفاقا هر 2 کانون , امروز جز کانون های اصلی تولید آلایندگی هم هستند .
    همچنین تهران بلحاظ توپوگرافی مثل یک پیاله می ماند که هوای آلوده در عمق آن گیر می افتد تهران نیاز دارد به پارکی بزرگ در دل آن مثل سنترال پارک نیویورک , می شود میدان انقلاب تهران را کاملا بهم ریخت و از نو ساخت در واقع رینگ دور میدان را با معماری مرتبط و شکیل به نمایشگاهی دائمی , حرفه ایی و یکپارچه برای حوزه کتاب تبدیل کرد یک دایره یکپارچه بزرگ 3 طبقه را در نظر بگیرید که خودروها به شکل زیر گذر وارد میدان می شوند اما دایره در طبقات دوم و سوم کاملا بهم متصل و یکپارچه باشد حالا یک نماد جدید برای شهر خواهیم داشت که قطعا برای مردم جذاب خواهد بود کتاب فروشی ها هم حالا در فضایی حرفه ایی که دقیقا برای این حوزه طراحی شده قرار می گیرند که فضاهایی مثل انباری در آن پیش بینی شده باشد (امروز کتاب فروشی ها از خانه های کوچه پس کوچه های پشت میدان به عنوان انباری بهره می برند) کافه کتاب هایی در آن ساخته شود که مردم بتوانند قهوه ایی چیزی بخورند کتاب هم بخوانند فضای اداری و سرویس کامل خدمات و پارکینگ هم داشته باشد سالن کنفرانس برای معرفی کتاب داشته باشد جایی که بلحاظ هوش مصنوعی و جلوه های بصری هم سرآمد منطقه باشد تکنولوژی روز جهان هم در آن دیده شود این سازه بی نظیر با پیش بینی تمام کمال ساخته شود حتی سقف آن را هم می شود به فضای سبز که به روی نما امتداد داشته باشد و البته پیش بینی فضاهایی برای نشستن مردم و چیزی خوردن اختصاص داد این سازه همچنین می تواند جایی برای استقرار سینماها و سالن های تاتر هم باشد . بعد پشت این سازه دایره ایی شکل تملک شده یک پارک جنگلی نسبتا بزرگ هم پشت این رینگ شکل بگیرد در انتها و پشت این رینگ جنگلی هم می شود یکسری آپارتمان با طراحی پلکانی برای کسانی ساخت که خانه شان تملک شده تا هر طبقه ایی که باشند چیزی مثل حیاط داشته باشند و البته چند هتل 4 و 5 ستاره با نمای پارک جنگلی و آن سازه بی نظیر که مقری دائمی و بین المللی برای حوزه کتاب خواهد شد .
    تهران شهریست که از همان قدیم و به سابقه ایی بیش از قرن , خیلی دورهمی ساخته شده و این ساخت دورهمی هم ادامه پیدا کرده در نتیجه به انبوهی از مشکلات و گره های سخت رسیده اما با مدیریتی شجاع , فکور و انقلابی می تواند به شهری با قابلیت زیست پایدار برسد شجاع بودن مدیریت شهری از این حیث نیاز است که از اجرای سوپر ابر پروژه هایی که چهره شهر را کاملا تغییر می دهد نترسد . اجرای این پروژه قطعا دمای شهر را هم کاهش خواهد داد و چهره شهر را به شکلی تاریخی عوض خواهد کرد . چنین طرحی یک هزینه سنگین روی دست مدیریت شهری خواهد گذاشت اما همچنین فرصت های زیادی هم برای خلق درآمد مناسب و پایدار برای شهرداری ایجاد خواهد کرد ضمن اینکه بخش زیادی از مشکلات شهر مثل مشکل آلودگی هوا , ترافیک و ... را هم حل خواهد کرد . فقط زیر این فضا تا زیر فضای پارک می شود چند هزار جای پارک خودرو با چندین مکان ورودی و خروجی ایجاد کرد که توسط شهرداری و از طریق سایت تهران من , رزرو شود یکسری از این جای پارکینگ ها را هم پیش فروش کرد تا بخشی از هزینه پروژه هم تامین شود حداقل هزینه تجهیز کارگاه .