| کد خبر: 262954 |

شهرهای جدید مجوز سرمایه‌ گذاری در حوزه راهسازی را دریافت کردند

طبق لایحه برنامه هفتم توسعه به شرکت عمران شهرهای جدید اجازه داده شد از محل منابع داخلی خود نسبت به مشارکت در ساخت آزادراه ها، بزرگراه ها و خطوط ریلی اقدام کنند.

تین نیوز

طبق لایحه برنامه هفتم توسعه به شرکت عمران شهرهای جدید اجازه داده شد از محل منابع داخلی خود نسبت به مشارکت در ساخت آزادراه ها، بزرگراه ها و خطوط ریلی اقدام کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا؛ در نشست علنی روز- یکشنبه ۲۳ مهر ماه- مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با بند(پ) و (ت) ماده (۵۳) موافقت کردند.

بر اساس بند (پ) که به تصویب نمایندگان رسید، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مراجع صادرکننده گواهی پایانکار ساختمانی مکلفند در صورتی که صدور گواهی پایانکار برای ساختمانی بنا بر حکم کمیسیون ماده (۱۰۰) قانون شهرداری ها یا سایر مراجع ذیصلاح صرفاً منوط به پرداخت جریمه یا بدهی باشد، برای هر یک از واحدهای آن ساختمان که جریمه قسمت های اختصاصی تعیین شده توسط کمیسیون های موضوع مواد (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداری ها و سهم واحد ساختمانی از جریمه قسمت های مشترک (به نسبت مساحت اختصاصی) تعیین شده توسط کمیسیون های مذکور را پرداخت کرده باشند،گواهی پایانکار ساختمانی آن واحد، صورت مجلس تفکیک آپارتمان ها (اعیانی) و سند تفکیکی مالکیت را صادر نمایند.

همچنین بند (ت) به تصویب نمایندگان رسید که طبق آن به شرکت عمران شهرهای جدید اجازه داده می شود از محل منابع داخلی خود نسبت به مشارکت در تأمین منابع مورد نیاز برای ساخت آزادراه ها، بزرگراه ها و خطوط ریلی شهری- حومه ای در داخل و خارج از حریم شهرهای جدید کشور (بدون ایجاد شرکت جدید و صرفاً برای اتصال خود به شهرهای مادرخود) اقدام نماید.

پیش از رای گیری هادی بیگی نژاد در مخالفت با بند (ت) گفت: شهرهای جدید مشکلاتی زیادی در حوزه منابع دارند که برای کارهای خود و پروژه های عمرانی باید درنظر گرفته شود. اما اگر قرار باشد این اعتبارات برای ساخت بزرگراه در نظر گرفته شود، قطعا برای انجام پروژه های عمرانی منابعی باقی نخواهند ماند.

وی در ادامه در تذکری خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ما به عنوان نماینده مجلس موظف به ارائه نظرات کارشناسی با دعوت از افراد مختلف و مهمان هستیم ولی تقریبا تمام مهمان هایی که دعوت می کنیم با بی حرمتی وارد مجلس می شوند.

نماینده مردم ملایر در مجلس تاکید کرد: شب گذشته کمیسیون انرژی مجلس برخی از مدیران وزراتی و مدیران عامل شرکت های بزرگ کشور را دعوت کرد ولی به رغم اینکه بنده برای حضور این افراد در جلسه حاضر شدم و حراست هم نسبت به هماهنگی و وجود اسامی این افراد در فهرست مربوطه تاکید کرد، اما مشخصا مسوول حراست مجلس اجازه ورود نداد.

بیگی نژاد یادآور شد: حتی بنده را هم به جلسه راه ندادند. همچنین اجازه ورود به بخش دفاتر مجلس را هم ندادند و از رییس مجلس شورای اسلامی می خواهم در این موضوع ورود کرده تا موضوع حل شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: اینکه در بخش مربوط مانع ورود این افراد شدند حتما کار خلافی را مرتکب شدند و پیگیری خواهد شد. اما دوستان می دانند در زمان برگزاری جلسات صحن مجلس، محدودیت هایی گذاشته شده است. ولی در محدوده ساعت 12 تا 14 برای رفت و آمد، همفکری و گفت وگوهای تخصصی این محدودیت برداشته شد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال این موضوع حتما پیگیری می شود و آیین نامه جدیدی در این باره و پارکینگ ها هم در حال تنظیم است که به زودی ارائه خواهد شد.

احمددنیامالی در موافقت با بند (ت) اظهار داشت: اینکه در شرکت عمران شهرهای جدید برای کارهای خود منابع ندارند، درست است. بر همین اساس در این خصوص اجازه را مطرح کردیم تا برای ساخت آزادراه ها و ارتباط با کلان شهرها سرمایه گذاری کرده و مشارکت کنند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس خاطرنشان کرد: در شهرهای جدید، یکی از مشکلات آنها ارتباط با شهرهای مادر است و بهترین ارتباط در این حوزه سرمایه گذاری در حوزه آزادراه ها و شبکه ریلی است.

مهدی نیازی به عنوان دولت در موافقت با بند (ت) تصریح کرد: در بند (ت) صرف یک اجازه به شرکت عمران داده می شود تا در توسعه های شهرهای جدید نسبت به توسعه شبکه ریلی و آزاد راه و بزرگ راه اقدام کند.

وی تاکید کرد: اگر منابع این شرکت اجازه دهد، مجاز به سرمایه گذاری در این حوزه است و قطعا اولویت اول توسعه شهرهای جدید است و نگرانی برای انحراف منابع وجود ندارد.

نیازی خاطرنشان کرد: طرح های ریلی حومه ای هم فعلا توسط این شرکت انجام می شود و امیدواریم این اجازه را نمایندگان به شرکت بدهند تا نسبت به توسعه حمل و نقل در این بخش اقدام شود.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در موافقت با بند (ت) گفت: اینکه در بند (ت) گفته شده مجاز است و مشارکت می کند، یعنی آزادراه ها، بزرگراه ها و خطوط ریلی در مواد قبلی آورده شده که بعضا پروژه های سودآور برای شرکت عمران هستند و قطعا فقط هزینه نیست و ممکن است منابع درآمدی هم ایجاد کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.