| کد خبر: 256750 |

قوانینی که موتورسواران رعایت نمی کنند؛

موتورسواری بدون گواهینامه و بیمه / بی نظمی در شهر و گریز از قانون

شهرهایی پر از هیاهو، صداهایی بلند و گوشخراش و آواهایی که همیشه ذهن را پر از آشوب می کند، گویی صدای ویراژ موتورسیکلت ها پژواک هایی است که باید همیشه شنیده شود، صدایی که همه را کلافه، شهر را بی نظم و از طرفی گریز از قانون از سوی موتورسواران را با خود یدک می کشد.

تین نیوز

شهرهایی پر از هیاهو، صداهایی بلند و گوشخراش و آواهایی که همیشه ذهن را پر از آشوب می کند، گویی صدای ویراژ موتورسیکلت ها پژواک هایی است که باید همیشه شنیده شود، صدایی که همه را کلافه، شهر را بی نظم و از طرفی گریز از قانون از سوی موتورسواران را با خود یدک می کشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا ؛ مانند قارچ از زمین سبز می شوند، واژه ای که برای موتورسیکلت ها در پایتخت به کار برده می شود زیرا بی نظمی و بی قانونی یار همراه آنهاست، عبور از چراغ قرمز، گذر از خیابان یک طرفه، ویراژ در پیاده رو، حضور پرسرعت در اتوبان ها و هر نوع بی قانونی که در شهرها مشاهده می شود، یک طرف آن به موتورسواران برمیگردد.

خیابان های شلوغ شهرها زمانی برای فکر کردن به عابران پیاده و خودروها نمی دهد اما دقیقا وقتی که غرق در افکار خود برای گذشتن از چراغ سبز هستیم به یکباره موتورسیکلتی با سرعتی همچون باد چنان از کنار عابران عبور می کند که چند ثانیه فرد را دچار شوک می کند.

از هر نوع بی قانونی که از موتورسیکلت ها بگوییم مهمترین آنها استفاده نکردن از بیمه نامه و گواهینامه رانندگی است، دو موضوع بسیار حیاتی و قانونی که شاید بخشی از آن به جان خود موتورسواران هم بستگی دارد زیرا براساس آمارهای موجود حدود ۴۴ درصد از تصادفات و ۳۸ درصد تخلفات سهم موتورسواران به ویژه در پایتخت است.

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از ضروریات زندگی همه مردم به ویژه موتورسواران، رانندگان خودرو و عابران پیاده است اما زمانی که این قوانین از سوی افراد مختلف نادیده گرفته شود به نوعی آشوب شهر را فرا خواهد گرفت و زندگی برای همه سخت تر، زیرا با افزایش آمار تصادفات، مرگ و میر و مجروحیت، شادی از خانه ها پرخواهد کشید.

فقط ۱۳ درصد موتورسیکلت ها دارای بیمه نامه هستند

اینکه موتورسیکلت سواران هیچ تمایلی به استفاده از بیمه نامه نداشته باشند موضوعی نیست که به خود آنها مرتبط باشد بلکه به نوعی بلای جان عابران پیاده و حتی دارندگان خودرو است که باید برای رعایت حقوق شهروندی، همه به قانون احترام بگذاریم تا مسیر تخلفات نیز بسته شود.

مهدی قمصریان مدیر عامل صندوق تامین خسارت های بدنی کشور می گوید: با وجود بیش از ۱۱.۵ میلیون موتورسوار در کشور تنها ۱.۵ میلیون یعنی ۱۳ درصد موتورسواران دارای بیمه نامه هستند .

این مساله باید از سوی همه موتورسواران جدی گرفته شود زیرا داشتن بیمه نامه به عنوان یک الزام برای همه خودروها و موتورسیکلت هاست و در صورت بروز هرگونه تصادف ممکن است هزینه های بسیار سنگینی را پس از فوت یا مجروحیت افراد به همراه داشته باشد.

نیمی از موتورسواران فاقد گواهینامه

داشتن گواهینامه به عنوان یک اصل مهم در راستای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به شمار می رود اما برخی از رانندگان و موتورسواران تمایلی به داشتن گواهینامه ندارند این در حالی است که خطراتی که پس از هر نوع حادثه ای برای این افراد رخ خواهد داد، تاوان آن بسیار سنگین تر از اقدام برای گرفتن گواهینامه است.

رئیس پلیس راهور فراجا به وجود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت در کشور اشاره می کند و می گوید: حدود نیمی از دارندگان این وسایل نقلیه، گواهینامه ندارند که سخت بودن مراحل و هزینه بالا عمده مانع برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت است بنابراین اجرای طرحی برای کاهش ۵۰ درصدی هزینه ها به عنوان اقدام پلیس و با همکاری آموزشگاه های رانندگی برای کوتاه شدن مراحل و صدور سیستمی گواهینامه در دستور کار است.

سردار کمال هادیانفر با اشاره به قانونمند بودن ۹۵ درصد مردم در حوزه ترافیکی، افزود: شمار دارندگان گواهینامه رانندگی در کشور در آستانه ۵۲ میلیون نفر است که بیش از ۸۰ درصد از این تعداد مربوط به خودرو است .

۳۸ درصد تخلفات مربوط به موتورسواران

نداشتن گواهینامه دلیلی شده است که بسیاری از دارندگان موتورسیکلت انواع تخلفات را در هنگام رانندگی داشته باشند که به همین منظور معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ می گوید: سال گذشته ۱۰ موتور سیکلت سوار در تونل های پایتخت جان خود را بر اثر تصادف از دست دادند و گزارش های رسمی نشان می دهد ۳۸ درصد از تخلفات ترافیکی شهر تهران به موتورسیکلت سواران مربوط است.

سرهنگ احسان مومنی به برخی چالش ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: تردد موتورسیکلت در تونل های پایتخت یکی از چالش های پلیس است و با وجود اینکه تردد موتورسواران در داخل تونل ها ممنوع است اما همچنان شاهد نقض این قانون هستیم. این وسیله نقلیه به دلیل ساختاری با کوچکترین انحراف و ضربه، واژگون می شود و از آنجا که دیواره های تونل ها از بتن ساخته شده به محض برخورد سر موتورسواران با آن، موجب حوادث غیرقابل جبران برای موتورسواران خواهد شد.

توقف موتورسیکلت های فاقد مدارک به منظور رعایت حقوق شهروندی

وجود حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور نشان می دهد که بسیاری از این موتورسواران برای امرار معاش و تامین معیشت خود به خرید موتورسیکلت اقدام می کنند اما به دلیل عدم رعایت قانون از سوی برخی افراد موتورسوار، اکنون همه این قشر از دید مردم قانون گریز هستند زیرا تخلفات آنها روند صعودی دارد.

موضوع تخلفات موتورسواران به حدی است که جانشین رئیس پلیس راهور فراجا اخیرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: طرح غدیر و توقیف موتورسیکلت های متخلف و فاقد مدارک به اجرا درآمده است زیرا پلیس به دور از نگاه پر کردن پارکینگ ها از موتورسیکلت ها و درآمدزایی به دنبال ایمنی و رعایت حقوق شهروندی است.

سردار سیدتیمور حسینی اظهارداشت: ی کی از تجربیات نه چندان خوب ما در سال های اخیر، جمع آوری موتورهای متخلف و فرستادن به پارکینگ بود که باعث اشباع شدن پارکینگ ها شد، تلاش پلیس این است که موتورسیکلت را به عنوان وسیله نقلیه با قدرت مانور بالا در زندگی شهری در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت حقوق شهروندی قرار دهد.

سردار حسینی به طرح غدیر برای ساماندهی موتورسیکلت ها اشاره کرد و گفت: برخورد با موتورسیکلت سواران در حرکت بین خطوط ویژه، حرکت خلاف جهت و حرکت در پیاده روها به عنوان نخستین مرحله این طرح تدوین شده است.

تمایل مردم برای خرید موتور با وجود آمار تخلفات بالا

از آنجا که موتورسیکلت به عنوان یک وسیله سبک و تندرو و حتی وسیله ای برای کسب درآمد بسیار مورد استقبال جوانان قرار دارد، استفاده از آن در جامعه روند افزایشی دارد و برخی از جوانان برای تفریح و سرگرمی تمایل به خرید آن دارند.

به گفته بهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شد و افزایش قیمت خودرو سبب شد مردم به سمت خرید موتورسیکلت متمایل شوند که ۶۰ تا ۷۰ درصد متقاضیان را شامل می شد .

وی افزود: همچنین ۳۰ تا ۴۰ درصد خریداران موتورسیکلت سریع تر رسیدن به مقصد را دلیل خرید خود عنوان می کردند و علاوه بر آنها، درصد محدودی نیز موتورسیکلت را به عنوان یک کالای سرمایه ای خریداری کردند.

برنامه های اجرایی پلیس برای موتورسیکلت های متخلف

اگرچه پلیس راهور فراجا تاکنون با روش های مختلف اقدام به برنامه ریزی برای جلوگیری انواع تخلفات موتورسواران کرده است اما همچنان بسیاری از آنها هیچ تمایلی به داشتن گواهینامه و بیمه نامه به عنوان ضروریات رانندگی با موتورسیکلت ندارند و شاید این موضوع یکی از دلایل افزایش تخلفات آنها به شمار می رود.

یکی از مهمترین این اقدامات انتقال موتورسیکلت های متخلف به پارکینگ بوده است زیرا براساس اعلام پلیس راهور نباید رفتار مجرمانه و خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی موتورسواران مشاهده شود.

اجرای طرح موتوریار یکی دیگر از طرح های پلیس راهور بوده که طبق آمارها تا سال گذشته ۳۰۰ هزار موتورسوار متخلف با وجود تخلفات موتورسیکلت آنها نه تنها به پارکینگ منتقل نشد بلکه آموزش هایی برای آنها برگزار شد زیرا این طرح برای نظم بخشی به ترددهای موتورسواران اجرایی شد.

براساس آمارهای موجود در سال گذشته به طور میانگین بیش از ۴۵ درصد حوادث و تصادفات فوتی مربوط به موتورسواران بود بنابراین باید با قانونمند کردن موتورسواران راهکارهایی برای کاهش این تصادفات ارائه داد.

البته براساس اعلام سردار محمدحسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ یکی از دلایل تخلف موتورسواران بحث فرهنگی است و بخش عمده ای از این تخلف ها به این موضوع باز می گردد و بخش زیادی نیز آن اقدامات زیرساختی است که هنوز درست نشده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.