| کد خبر: 191625 |

چالش‌های فراوان با نبود انطباق در مدیریت شهری

محمد اسلامی در نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری با بیان اینکه برگزاری مجمع مشترک منجر به همگرایی و رویه‌های مشترک برای مقابله با رویه‌های مخرب می‌شود، گفت: اولین خاصیت این مجمع این است که در شکل‌گیری پارلمان‌های شهری می‌تواند الزاماتی وضع کند که افراد برای حضور در شوراها از حداقل تخصص و ذهنیتی برخوردار باشند که بتوانند گام‌های بهتری برای مدیریت شهری بردارند.

تین نیوز
محمد اسلامی در نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری با بیان اینکه برگزاری مجمع مشترک منجر به همگرایی و رویه‌های مشترک برای مقابله با رویه‌های مخرب می‌شود، گفت: اولین خاصیت این مجمع این است که در شکل‌گیری پارلمان‌های شهری می‌تواند الزاماتی وضع کند که افراد برای حضور در شوراها از حداقل تخصص و ذهنیتی برخوردار باشند که بتوانند گام‌های بهتری برای مدیریت شهری بردارند.
 
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری گفت: باید برآسایش در شهر تمرکز کرد. کسب و کارهای مزاحم و حاشیه نشینی به دلیل نادیده گرفتن مردم است. اگر مدیریت شهری درست عمل کند و تفکر مدیریت پایدار داشته باشیم وضعیت به جایی نخواهد رسید که نیاز به ساماندهی داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: به انتقادهایی که افراد حاضر در این اجلاس وارد کردند، رسیدگی خواهد شد و از خانم صادق درخواست کردم که در تابستان همایشی برگزار شود و مشاوران، مهندسان و دانشگاهیانی که در حوزه شهرسازی فعال هستند در این همایش وضعیت امروز مدیریت شهری را بررسی و آسیب‌شناسی کنند تا برای آینده نقشه راه مناسب‌تری داشته باشیم.
اسلامی با تاکید بر اینکه امروز عدم انطباق در مدیریت شهری مانند نبود درآمد پایدار و رکود باعث چالش‌های فراوانی شده است، بیان کرد: در بحث شهرسازی ما هیچگونه انطباقی نداریم، عدم انطباق زیاد است و دلایل گوناگونی دارد که شهردار تهران به آن اشاره داشتند. در بحث طراحی جامع ضریب صفر را تعریف می کنیم و درآمد پایدار برای شهرداری نداریم. مدیریت شهری ۷۵ درصد درآمد خودش را از محل فضا و صدور پروانه تحصیل می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز هم که در یک دوره رکود ساخت و ساز قرار داریم در دوره‌ای به طور مشخص شهرداری‌ها با چالش‌های سخت‌تر مواجه شدند. این چالش‌ها عوارض موضوع عدم توجه به وضعیت کیفی شهرسازی بوده است که به تغییر، به درآمد پایدار برای شهرداری و ... بر می‌گردد.
 
محمد اسلامی با توجه به این نکته که نیاز مبرم داریم شورای شهرسازی را سطح و عمق و طول و عرض و مداخله اش را تغییر اساسی دهیم، عنوان کرد: به جای اینکه زمان تعریف کنیم، باید سیاست‌ها و رویکردهایی را که متوجه الزامات و اقلیم هر شهر است به همراه چارچوب‌های مشخصی که آن را هدایت و نظارت کند و یک نظام کنترل شهرسازی به وجود آورد، معین کنیم.
 
اسلامی درباره بافت‌های فرسوده گفت: این موضوع حائز اهمیت است. درخصوص بحث بافت‌های فرسوده هیچ شرکتی را الزام نکردیم و اگر کسی شرکتی را الزام کرده که در بافت فرسوده کار کند این یک تخلف بزرگ است و حتما مصداقی ببینیم با آن برخورد خواهیم کرد. بازآفرینی بافت فرسوده به صورت یک شابلون واحد درشهرها اتفاق نخواهد افتاد. هر محله اقتضای خودش را دارد. در خصوص باز-زنده‌سازی در بافت‌های مرکزی شهرها که دچار فرسودگی و شهر مردگی شده و از سکنه تخلیه شده است باید برای بازآفرینی آن‌ها طبق یک طرح مشخص اقدام کنیم. از ظرفیت شورای شهر و شهرداری هر محلی که مدیریت شهری آن کفایت داشته باشد حتما استفاده و از آن حمایت می کنیم.
 
وی در خصوص طرح بازآفرینی شهری اعلام کرد: هرگز مثل گذشته بودجه تخصیص نخواهیم داد که هزینه شکلی در محلات شود، بازآفرینی محلاتی که هیچ اثربخشی برای بازگشت به زندگی نداشته را ادامه نمی دهیم. از بازآفرینی و سکونت متوازن در بافت‌های فرسوده و احیای زندگی با کسب و کار و شرایطی که محلات داشتند حتما حمایت می کنیم و در برنامه‌ها به آن پرداخته‌ایم و بر آن تاکید کرده و داریم که حتما عملیاتی شود.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بعضی از شهرها بنیاد مسکن را به دلیل اینکه مدیریت شهری کفایت لازم را نداشته است، مامور کردیم، اظهار کرد: برای مثال در چابهار که حاشیه نشینی لجام گسیخته بود یا در اهواز و خوزستان و زاهدان که شاهد این موضوع بودیم، زمین واگذار کردیم که از طریق یک طراحی مناسب این روند خزنده پرسرعت را کنترل و مهار کنیم.
 
وی در ادامه گفت: در کنار این طرح‌ها باید برای مسکن اقشار کم درآمد فکری کرد و از شهرداری‌هایی که کفایت دارند استفاده خواهیم کرد. مانند کشورهای توسعه یافته که شهرداری‌ها به‌طور مستقیم وارد مسائل مربوط به حوزه مسکن جوامع هدف خود می شوند باید عمل کنیم و خوشبختانه در ایران هم با توجه به قوانینی که داریم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
 
محمد اسلامی جامعه هدف را قشر متوسط روبه پایین دانست و عنوان کرد: باید سالیانه ۴۰۰ هزار واحد مسکن تحویل دهیم. این آمار براساس ازدواج‌هایی است که هرسال در کشور ثبت می شود و برای مسکن این قشر جامعه هدف از تراکم‌های پایین و متوسط در قالب شهرک‌های اقامتی و محلات استفاده می‌کنیم.
 
وی بر موضوع حمل و نقل و محیط زیست تاکید کرد و اظهار کرد: باید به‌طور جدی در موضوع حمل و نقل و محیط زیست عمل شود و فضاهای شهری از خودرو محوری خارج  و تمرکز بیشتر بر فضاهای انسان محور شهرها داشته باشیم.
 
وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: جاده‌های ورودی به شهرهای بزرگ باید ساماندهی شوند. طبق آمار بیشتر از ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد که این معضل ممکن است به دلیل مجوزهای دهیاری ها یا شوراهای شهرهای اطراف شهرهای بزرگ به وجود بیاید. باید با نظامی متشکل و مشخص هم از لحاظ ایمنی ورودی شهرهای بزرگ را ساماندهی کنیم و هم ظاهری زیبا و آراسته را در ورودی شهرها شاهد باشیم.
 
اگرچه نظام ساختاری ساختمان ها به دلایل گوناگون اثربخش نبوده که بحث مفصلی با آن بکنیم با شهرداری که فاقد هر نظام کنترلی بودیم و ملزم هستیم آئین نامه کنترل شهری را تنظیم و روند ساخت و سازها که بحثی آن نیاز منازل شهری را در دو محور مطرح کردید که در دستور کار شورای شهر تهران بوده ما بتوانیم برای همه شهرها از طریق نظارت و کنترل شهرسازی بتوانیم برای کیفیت بخشی به زندگی مطلبو شهرری دنبال کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.