| کد خبر: 184889 |

◄ بازدید جمالی‌نزاد از مناطق سیل زده 6استان

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به بازدیدهایی که طی روزهای اول فروردین از مناطق آسیب دیده6 استان داشته، گفت: برای مقابله اصولی با حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و کاهش خسارات باید بطور جدی در زمینه افزایش تاب آوری شهرها و روستاها، مدیریت بحران اجتماع محور، تقویت آمادگی ها و پیشگیری؛ برنامه ریزی نماییم.

تین نیوز

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به بازدیدهایی که طی روزهای اول فروردین از مناطق آسیب دیده 6 استان داشته، گفت: برای مقابله اصولی با حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و کاهش خسارات باید بطور جدی در زمینه افزایش تاب آوری شهرها و روستاها، مدیریت بحران اجتماع محور، تقویت آمادگی ها و پیشگیری؛ برنامه ریزی نماییم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی نژاد که در حاشیه بازدید از برخی مناطق سیل زده استان اصفهان سخن می‌گفت، افزود: حوادثی مثل زلزله های بم و سرپل ذهاب و وقوع سیل اخیر در چند استان کشور که منجر به بروز خسارات مالی و جانی شد به ما یادآوری می نماید که میزان آمادگی مسوولان و همچنین مردم برای مدیریت و کنترل آثار و پیامدهای بلایای طبیعی باید بیش از پیش افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در عرصه مدیریت بحران در کنار توجه به دستگاه های دولتی و شهرداریها و دهیاریها باید جایگاه مشارکت مردم، گروه ها و اقشار مختلف و سازمان های مردم نهاد در انجام عملیات امداد و نجات و مدیریت بحران بیش از پیش افزایش یابد، تصریح کرد: در حوزه مدیریت بحران باید به سمت مدیریت بحران اجتماع محور و تقویت مفهوم تاب آوری در شهرها و روستاها به منظور مدیریت با کیفیت و ایمن شهر و روستا تغییر رویکرد دهیم.

جمالی نژاد با اشاره به روند گسترش شهرنشینی در کشور و افزایش جمعیت شهرهای بزرگ و کلانشهرها و همچنین احتمال وقوع حوادث طبیعی و سوانح مختلف در شهرها بر ارتقا دانش و آگاهی شهرداران و مدیران و کارکنان شهرداری ها نسبت به عوامل اصلی افزایش تاب آوری شهرها، ایجاد و تقویت زیرساخت های مناسب شهری، نظارت موثر بر ساخت وسازها، کاربرد فناوریهای نوین در زمینه کاهش اثرات بلایای طبیعی سوانح و آسیب های احتمالی تاکید نمود.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری باید ضمن تحلیل لایه‌های شهری در ابعاد مختلف، بهبود سطح خدمات در زمان بحران، شناخت مناطق با خطر پذیری بالا و اماکن آسیب پذیر در زمان بحران، کاهش میزان خطر با تقویت زیر ساخت ها و بهره گیری از مدل‌های بازیابی در کوتاه‌ترین زمان؛ به سمت ایجاد شهرهای تاب آور حرکت نماید.

جمالی نژاد همچنین اظهار کرد: درشهرها و روستاهای تاب آور در کنار توجه به مباحث سخت افزاری و فیزیکی شهر به مباحث اجتماعی و فرهنگی، پیامدهای اجتماعی حوادث، آمادگی های اجتماعی و کارکردهای رسانه ها و حتی فضای مجازی هم باید توجه شود و برای آنها برنامه داشت و ضمن فعال نمودن ظرفیتهای مناطق در این عرصه ها و اجرای برنامه های کاربردی پیشگیرانه، وظیفه مردم را هم در عرصه مدیریت بحران مشخص و به آنها مسوولیت داد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین از برنامه های مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری و روستایی این سازمان برای ترویج مفهوم تاب آوری شهری و روستایی برای شهرداران و کارکنان شهرداری و دهیاران و اعضای شوراها خبر داد.

وی با اشاره به تهه اسناد آسیب شناسی شهرداری ها در حوزه های مختلف مرتبط با وظایف شهرداریها که پس از تصویب در کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای دولت در قالب مصوبه هیات دولت به دستگاهها ابلاغ شد، افزود: مصوبات دولت در زمینه مدیریت بحران شهری و آتش نشانی و امور ایمنی و دارای موضوعاتی مرتبط با حوادث و سوانح است و لازم است شهرداری ها برای اجرای این مصوبات و لزوم برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیتهای قانونی ایجاد شده برای‌ رفع برخی مشکلات، اقدام نمایند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه با اشاره به ورود سامانه بارشی فعال به کشور از بعد از ظهر شنبه ۱۰ فروردین گفت: با ابلاغ بخشنامه‌ای به استانداری‌ها، انجام اقدامات پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح احتمالی تاکید شده و از معاونان عمرانی استانداری‌ها خواسته شده تا پیش از ورود سامانه ذکر شده، دستورات لازم را به منظور پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح احتمالی، به تمامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان ابلاغ نموده و بر اجرای آن نظارت مستمر و دقیق صورت گیرد.

جمالی نژاد اضافه کرد: در این بخشنامه بر بسیج منابع و امکانات، تجهیزات و ماشین آلات عمرانی و خدماتی به ویژه در مناطق دارای خطرپذیری بالاتر از جمله مسیل‌ها و روددره‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه خصوصاً لایروبی و پاکسازی انهار و مسیل ها، ترمیم کانال‌ها به ویژه در مناطقی از شهر‌ها و روستا‌ها که در سیل‌های اخیر آسیب دیده اند، تاکید شده است.

وی ضمن اشاره به آغاز بارش های دوباره و همچنین آغاز موج دوم سفرهای نوروزی از این هفته، گفت: اعضای ستادهای مدیریت بحران استانهای کشور و همچنین ستادهای مدیریت بحران شهرداریها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا شاهد خسارت ناشی از بارندگی و سیل در استان ها نباشیم.

وی همچنین به تصویب اعطای اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات استان‌های آسیب دیده از سیل در نخستین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۸ اشاره نمود و گفت: رسیدگی به مردم سیل زده و حل مشکلات ناشی از آن و جبران خسارتها در اولویت کاری دولت قرار دارد.

جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور طی روزهای اخیر از مناطق سیل زده و حادثه دیده استان های گلستان، خراسان شمالی، لرستان، اصفهان، مرکزی و سیستان و بلوچستان بازدید نموده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.