| کد خبر: 176640 |

◄ جزئیات تازه از پرونده تخلفات «ایران‌مال»

نشست خبری پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اصحاب رسانه، برگزار شد.

تین نیوز

نشست خبری پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اصحاب رسانه، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز ، حناچی با اشاره به رویکرد شهرسازی برای آینده، گفت: کنترل ساخت‌وساز، سیما و منظر شهری، حریم شهر تهران، اجرای ضوابط و مقررات از جمله کارهای است که در آینده به آن می‌پردازیم.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: مناسب‌سازی شهر برای تمام اقشار مردم موضوع بحث کرامت انسانی در معاونت شهرسازی است.

حناچی تأکید کرد: موضوع هوشمندسازی شهر، آموزش شهروندی و استانداردسازی مصالح در ساخت‌وساز نیز در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری قرار دارند.

وی به موضوع اهانت فرهنگی در ساخت‌وساز اشاره کرد و افزود: برخی مدل‌های ساخت‌وساز در تضاد با فرهنگ ملی و اسلامی ما است.

طرح‌های ترافیکی در ساخت‌وساز موضوع دیگری بود که حناچی به آن پرداخت و ابزار  داشت: کلیت موضوع ارتقای کیفیت سه میدان منیریه، محمدیه و بهارستان در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده و به‌زودی کار در این زمینه شروع می‌شود.

پیروز حناچی با اشاره به این نکته که بر اساس قانون شهرداری‌ها یکی از وظایف کمیسیون ماده 100 کنترل تخلفات ساختمانی است، گفت: در 6 ماهه سال 97، 240 جلسه در کمیسیون ماده 100 تشکیل شده و 4 هزار و 734 فقره رأی صادر شده است. این علامت خوبی نیست نباید این حجم از تخلفات را در شهر تهران داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، تصریح کرد: ارتقا و تکمیل سامانه کمیسیون ماده 100 برقراری لینک با اداره حقوقی، کنترل اولیه پرونده‌ها و آموزش شهروندی از موضوعاتی است که در این حوزه مورد توجه قرار می‌گیرد.

حناچی در خصوص اداره کل معماری و ساختمانی شهرداری، نیز یاداور شد: افزایش کیفیت زیست‌پذیری موضوع مورد توجه است و همچنین باید به معلولان در تمامی سطوح توجه کنیم. جامعه ما فقط 3 تا 5 درصد معلول ندارد فراتر از این موضوع است و حدود 34 الی 35 درصد است که در این دسته باید زنان و مردان سالخورده و یا خانمی که با کالسکه کودکش می‌خواهد حرکت کند بتواند در فضای مناسب‌سازی شده زندگی کند و این موضوع یعنی ارتقای کیفیت ساخت‌وساز.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، با بیان این‌که هویت معماری و منظر شهر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: یکی از کارها توجه به نما و هویت مساجد به جهت معماری است ما کشور شناخته شده‌ای در معماری هستیم و باید در این موضوع تلاش کنیم.

وی به موضوع طرح تفصیلی و طرح جامع تهران اشاره کرد و افزود: ضوابط طرح تفصیلی در برخی جاها که خلأ دارد تهیه و تکمیل شده است و همچنین تدوین برنامه ساماندهی در دستور کار است.

حناچی به اراضی ذخیره شهری در طرح تفصیلی اشارهداشت و تاکید کرد: کنترل این اراضی در دستور کار است.

معاون شهردار تهران در بخش دیگر سخنان خود در این نشست خبری،ابراز داشت: اخیراً در کمیسیون ماده 5 مناسب‌سازی میدان محمدیه، منیریه و بهارستان در دستور کار قرار دارد و به جهت بالا بردن کیفیت این میادین قرار است اقداماتی صورت گیرد.

وی با تأکید بر این موضوع که ضوابط برج‌باغ‌ها تا تصمیم‌گیری شورای شهر متوقف شده است، یادآور شد: هدف حفظ باغات است و باید به توسعه باغات توجه کنیم.

حناچی همچنین از تهیه طرح تفصیلی منطقه 22 خبر داد و گفت: این طرح به شورای شهرسازی فرستاده شده و در دبیرخانه است و امیدواریم به زودی به تصویب برسد.

معاون شهردار تهران همچنین به نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و ابراز داشت: تفاوت این دوره با دوره قبل این است که به موضوعات صرفاً کالبدی نگاه نمی‌شود و در حوزه اجتماعی و اقتصادی هم وارد شده‌ایم همانند بازبینی محله سیروس که قرار است با تغییر الگو یک طرح جدید ایجاد و در کمیسیون ماده 5 به تصویب برسد.

حناچی به موضوع بافت تاریخی شهر تهران  اشاره کرد و گفت: در اواخر دوره مدیریت سابق به این موضوع توجه شده است، شاید اگر چند دهه قبل‌تر به این موضوع پرداخته می‌شد تهران جور دیگری بود.

به گفته حناچی، در حال حاضر مناطق تاریخی تهران وضعیت ثابتی ندارد و باید در طرح تفصیلی متناسب با بافت تاریخی موضوعاتی دیده شود.

وی در واکنش به خبر انتخاب وی به عنوان شهردار تهران، خاطر نشان کرد: کسی از آینده خبر ندارد وظیفه تشخیص در این دوره با شورای شهر است. با توجه به مشکلاتی که در شهر تهران است با سر به سمت این کار نمی‌رویم اما در نهایت این اعضای شورای شهر هستند که تصمیم‌گیر خواهند بود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ضوابط بلندمرتبه‌سازی ابلاغ نشده است، گفت: به عنوان مثال بخش شمالی پلاسکو در حال مقاوم‌سازی است و هنوز برای ساختمان فرو ریخته تصمیم نهایی گرفته نشده است شاید تعداد طبقات همانند قبل باشد و یا احتمالاً از سطح و سطوح آن کاسته شود.

معاون شهردار تهران در خصوص تخلفات ایجاد شده درباره پروژه ایران مال در منطقه 22 نیز تصریح کرد: در نقطه صفر پروژه نیستیم مبنای ما برای تشخیص تخلف پروانه‌ای است که صادر شده است اگر نسبت به پروانه صادر شده تخلف باشد آن را به کمیسیون می‌فرستیم در حال حاضر پرونده ایران‌مال در کمیسیون ماده 100 است و هنوز رأی صادر نشده است.

به گفته حناچی، در این پروژه یک میلیون و 600 هزار مترمربع پروانه ساخت صادر شده و تاکنون یک میلیون و 200 هزار مترمربع ساخت صورت گرفته است اگر تشخیص دهیم تخلف صورت گرفته اجازه ادامه ساخت داده نمی‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که نجفی شهردار سابق تهران بخشنامه ضدفساد صادر کرده بود و ممنوعیت فروش هولوگرام را گذاشته بود، گفت: شهرداری و شورا فشار زیادی را تحمل می‌کنند این موضوع چیزی نیست که ظرف یک سال از بین برود حداقل به یک دوره 5 ساله نیاز دارد. در برنامه سوم شهرداری هدف‌گذاری‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

وی همچنین در خصوص فرونشست‌های مختلف زمین در تهران، گفت: برداشت بی‌رویه از سفره‌های آبی زیرزمینی، قنات‌های تهران، آثار باقی‌مانده از زلزله‌های قدیمدر تهران، عبور زیرساخت‌های شهری مثل مترو از دلایل فرونشست زمین در تهران است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.