| کد خبر: 173885 |

◄ میزان بنزن موجود در هوای تهران 3.5 برابر حد مجاز

طبق بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میزان ماده سرطان‌زای بنزن در هوای پایتخت 3/5 برابر حداکثر حد مجاز است. فرشید باباخانی، معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این مطلب گفت: ازجمله آلاینده‌های خطرناک در هوای این شهر ترکیبات آلی فرار نظیر بنزن بوده که منجر به بروز سرطان و بیماری‌های مشابه می‌شود.

تین نیوز

طبق بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میزان ماده سرطان‌زای بنزن در هوای پایتخت 3/5 برابر حداکثر حد مجاز است.

فرشید باباخانی، معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این مطلب گفت: ازجمله آلاینده‌های خطرناک در هوای این شهر ترکیبات آلی فرار نظیر بنزن بوده که منجر به بروز سرطان و بیماری‌های مشابه می‌شود.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، باباخانی با اشاره به اینکه شهر تهران به‌عنوان یک کلان‌شهر پرجمعیت به لحاظ آلودگی هوا در مرتبه بالایی قرار دارد که بهداشت و سلامت ساکنان این شهر را تهدید می‌کند، تأکید کرد:  ازاین‌رو شناسایی و کنترل این آلاینده از الزامات تمهیدات زیست‌محیطی شهری است. برای این مهم با انتخاب تعدادی از نقاط آلوده شهر تهران به‌منظور بررسی مناطق  آلوده‌تر امکان مدل‌سازی و برآورد دقیق‌تر آلودگی شهر تهران ممکن می‌شود. غلظت محیطی ترکیبات آلی فرار (بنزن) با روش نمونه‌برداری غیرفعال در ۲۲ منطقه شهر تهران در سال‌های گذشته به‌طور گسترده‌ای در بازه زمانی یک‌ساله بررسی‌شده است.

او گفت: همه‌ساله هم‌زمان با بازگشایی مدارس ترافیک و آلودگی هوا در روزهای پایانی شهریورماه و هفته‌های آغازین مهرماه  به‌ویژه در تهران افزایش چشمگیری دارد در نیمه دوم سال آلودگی هوا به‌دلیل شرایط جوی و از طرفی ترافیک ناشی از آمدوشد به‌دلیل بازگشایی مدارس افزایش می‌یابد.

به گفته این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نمونه‌برداری به روش غیرفعال، یک تکنیک بسیار مرسوم برای اندازه‌گیری سطح ترکیبات آروماتیک-بنزن، تولوئن، اتیل بنزن، زایلن‌ها و تری‌متیل بنزن‌ها-در محیط داخل، محل کار و محیط بیرون است. چراکه روش آسان و مقرون‌به‌صرفه بوده و فاقد الزاماتی چون تأمین برق و تعمیر و نگهداری  است. همچنین، این روش، مطالعات انجام‌شده را با نظارت و پایش بیشتر برای سنجش و شناسایی تغییرات آلاینده‌ها در یک محیط کوچک و بزرگ‌مقیاس، تسهیل می‌نماید. از طرفی درحال‌حاضر آنالایزرهای آنلاین جهت نمونه‌برداری مداوم و صحیح این آلاینده خطرناک و سرطان‌زا در شهر تهران وجود نداشته لذا بهترین مرجع  و روش برای شناسایی این گروه از ترکیبات آلی فرار  استفاده از روش نمونه‌برداری غیرفعال خواهد بود که از گستردگی، سهولت در نصب و راه‌اندازی و دقت و صحت بالایی برخوردار است. نمونه‌برداری فراگیر با این روش در سال‌های ۱۳۹۴-۱۳۹۳ به انجام رسید و نتایج مطلوب حاصله به‌وضوح صحت این روش را اذعان می‌دارد.

او افزود: درحالی به‌روزهای آغازین سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم که کارشناسان و مسئولان با پیش‌بینی افزایش آلودگی هوای پایتخت و براساس نتایج نمونه‌برداری مشابه با دوره یک‌ساله در بیش از ۱۷۰ نقطه در شهر تهران اعلام کردند که جدیدترین اندازه‌گیری‌های انجام‌شده نشان می‌دهد میزان آلاینده سرطان‌زای شناخته‌شده بنزن در هوای پایتخت بیش از ۳.۵ برابر حدود مجاز توصیه‌شده در دنیاست.

بنزن از دسته مواد آروماتیک به‌حساب می‌آید که دارای پیوندی حلقوی هستند. این ماده با فرمول C6H6 یکی از سرطان‌زاترین مواد در هوای کلان‌شهرها است.

بنزن به‌طور چشمگیری باعث نرم‌تر کار کردن موتورهای درون‌سوز می‌شود و به نسبتی معمولاً حدود یک درصد با بنزین مخلوط می‌شود؛ اما به‌دلیل کیفیت پایین بنزین‌های داخلی میزان بنزن مخلوط شده با آن‌ها بیش‌ازحد استاندارد و گاهی تا سه درصد است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.