| کد خبر: 172262 |

◄ اوج بی‌سلیقگی در ایمن‌سازی سی‌وسه پل

علی فصیحی، عضو شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان طرح اجراشده برای ایمن‌سازی سی‌وسه‌پل توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان را بسیار بد و غیر کارشناسی توصیف می‌کند.

تین نیوز

در پی سقوط یک کودک از سی و سه پل که منجر به فوت او شد، طرح ایمن‌سازی این پل چهارصدساله توسط میراث فرهنگی اصفهان اجرا شد.

اما علی فصیحی، عضو شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان طرح اجراشده برای ایمن‌سازی سی‌وسه‌پل توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان را بسیار بد و غیر کارشناسی توصیف می‌کند.

فصیحی دراین‌باره می‌گوید: طرح اجراشده توسط میراث فرهنگی، مصوبه شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان را ندارد و غیرقانونی است.

«احمد منتظر» عضو این شورا درحالی طرح اجراشده را غیرقابل‌دفاع می‌خواند که «محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور در سفری به اصفهان این طرح را تأیید می‌کند.

طالبیان به‌دنبال اعتراض فعالان میراث فرهنگی در شبکه‌های مجازی به این شهر صفوی رفت. این اعتراض‌ها بعد از انتشار جدیدترین عکس‌ها از طرح ایمن‌سازی سی‌وسه‌پل در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت.

مسئول پایش پل‌های تاریخی اصفهان می‌گوید: «ایمن‌سازی سی‌وسه‌پل و پل‌های تاریخی اصفهان به‌عنوان یک ضرورت برای حفظ جان مردم و یک اصل مسلم انجام می‌شود.» طرح ایمن‌سازی یکی از مشهورترین پل‌های تاریخی اصفهان به‌دنبال سقوط یک کودک از سی‌وسه‌پل و جان‌باختن او، روی میز مسئولان میراث فرهنگی استان رفت.

به گفته فصیحی، این پل در سال شاهد چند سقوط است که در برخی از حادثه‌ها به مرگ «گردشگر» هم منجر می‌شود.

او می‌افزاید: «در ضرورت ایمن‌سازی پل شکی وجود ندارد. اما بحث بر سر چگونگی ایمن‌سازی پل بود. ما دو سال روش‌های مختلف را بررسی کردیم که آیا از شیشه، چوب یا فلز استفاده کنیم. شورای فنی میراث فرهنگی به گزینه «استحکام‌بخشی با ستون‌های فلزی رسید و مصوب کرد.»

فصیحی انجام این کار را بدون هیچ آسیبی برای پل سی‌وسه‌پل توصیف می‌کند و می‌گوید: «ما ستون‌های فلزی را روی عرشه‌های بتنی که در دهه 50 به سی‌وسه‌پل اضافه شد، زدیم.» به اعتقاد فصیحی، این ستون‌های فلزی حداقل دید منظری و حداقل مداخله را در بنای سی‌وسه‌پل دارند.

فصیحی درحالی از دید منظری سی‌وسه‌پل به‌دنبال اجرای این طرح دفاع می‌کند که بسیاری از منتقدان میراث فرهنگی اصفهان اعتقاددارند، طرح ایمن‌سازی میراث فرهنگی استان، به دید منظری سی‌وسه‌پل خدشه جدی وارد کرده و از آن به سقوط میراث فرهنگی در حفاظت از بناها یاد می‌کنند! اما فصیحی این انتقاد را غرض‌ورزی رسانه‌ها در نحوه انتشار عکس‌های طرح می‌داند.

«احمد منتظر» عضو شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان نیز می‌گوید: «طرحی که در این شورا مصوبه گرفت استفاده از بکسل‌های ظریف بود.» به گفته او اگر این بکسل‌ها استفاده می‌شد، منظر بیرونی پل خدشه‌دار نمی‌شد. منتظر می‌گوید:«چون چیزی از به کسل‌های بسیار ظریف اما قوی، دیده نمی‌شد.»

این کارشناس درباره ادعای میراث فرهنگی اصفهان مبنی‌بر مصوبه داشتن طرح اجراشده روی سی‌وسه‌پل هم می‌گوید: «این طرح مصوبه شورای فنی را ندارد یا اگر دارد امضای همه اعضای شورا پای آن نیست. مثلاً من به‌عنوان عضو این شورا، اصلاً از این طرح خبر ندارم و آن را امضا نکرده‌ام.» او اعتقاد دارد که میراث فرهنگی اصفهان توانایی اجرای تکنولوژی‌های جدید را ندارد، برای همین به سراغ‌ طرح‌های پر ایراد می‌رود.

به گفته منتظر، امروزه روش‌هایی با بالاترین اطمینان و کمترین مداخله در اروپا اجرا می‌شود. او اعتقاد دارد که طرح‌های میراث فرهنگی در ایستگاه بی‌پولی متوقف‌شده‌اند و می‌گوید:«هم بی‌پولی و هم عدم توانایی اجرای تکنولوژی‌های جدید، باعث شده تا میراث فرهنگی اصفهان کار را خراب کند.»

مرمت سی‌وسه‌پل پیش‌ازاین هم، سیل انتقادات را به سمت میراث فرهنگی اصفهان برده بود. میراث فرهنگی در پروژه قبلی، مرمت را به یک پیمانکار سپرد. پیمانکار هم به‌دلیل نداشتن متخصص، هزینه بالای مرمت آثار تاریخی و همچنین نبود نظارت بر عملکردش، کار را به کارگران افغان سپرد. نتیجه بازسازی پل 400 ساله توسط کارگران تبعه این کشور همسایه، آه از نهاد بسیاری از کارشناسان مستقل برآورد.

سی و سه پل یکی از معروف‌ترین آثار باستانی ایران در سطح جهان است و در کنار پل خاجو هرسال تعداد زیادی گردشگر خارجی برای بازدید از آن‌ها به ایران سفر می‌کنند.

در بازسازی و ایمن‌سازی آثار تاریخی باید به نحوی عمل شود که کمترین تغییر شکل و تخریب در آن‌ها اتفاق بی افتد. متأسفانه عکس‌های منتشرشده حکایت از اوج بی‌سلیقگی پیمانکار در ایمن‌سازی این اثر فاخر معماری ایران دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.