| کد خبر: 163440 |

طی 10 سال:

◄ 2700 محله در کشور بازآفرینی می‌شوند

تا مطلوبیت در بافت‌های فرسوده افزایش نیابد و هویت از دست رفته به آنها باز نگردد، نتیجه‌ای جز دخالت دولت و صرف هزینه‌های هنگفت به دست نخواهد آمد.

تین نیوز

عضو هیات علمی جامعه مهندسی کشور از ضرورت بازآفرینی شهری در 2700 محله در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مهدی روانشادنیا اظهار کرد: در طول 10 سالی که باید بازآفرینی شهری در 2700 محله و 543 روستا و شهر اتفاق بیفتد، مبلغ 230 هزار میلیارد تومان از سوی دولت و با تصویب مجلس برای این کار در نظر گرفته شده و قرار است سالانه 270 محله مورد بازآفرینی قرار بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: نظرسنجی‌ها در شیراز نشان می‌دهد که 40 درصد از سکونت‌ها در بافت فرسوده ارزان و نیز 30 درصد در نزدیکی به محل کار و یا تولد قرار دارند که صرفه اقتصادی آن، جمعیت زیادی را به خود جلب کرده است.

روانشادنیا، با بیان این مطلب که «در مجموع این طرح توسعه جهت‌گیری درستی است اما نگاه سخت افزاری به این موضوع جای کار بسیار دارد»، افزود: ورود به بافت فرسوده ما را با مجموعه‌ای از مسائل فرهنگی، اقتصادی و غیره روبرو می‌کند، اما به دلیل تکیه بر اقتصاد نفتی، اعتقاد بر آن است که می‌توان با نوسازی محله‌ها مشکلات را برای همیشه از میان برداشت که این‌گونه نیست.

به گفته وی، تا مطلوبیت در بافت‌های فرسوده افزایش نیابد و هویت از دست رفته به آنها باز نگردد، نتیجه‌ای جز دخالت دولت و صرف هزینه‌های هنگفت به دست نخواهد آمد اگرچه تخصیص چنین بودجه کلانی در حال حاضر در توان دولت نیست.

راونشادنیا، با تاکید بر این مطلب که، تا زمانی که سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این بخش ورود نکند، نمی‌توان انتظار اتفاقی در این محله‌ها را داشت، گفت: وارد کردن مبلغ 23 هزار میلیارد تومان به بافت‌های فرسوده آن هم از سوی دولت در سال 97 غیرممکن است.

کارشناس امور شهری یادآور شد: برنامه جامع بازآفرینی شهری تا سال 1404، برنامه بزرگی است که به نوسازی، خدمات روبنایی، زیربنایی و ظرفیت‌سازی و در نهایت بازسازی محله‌های دارای بافت فرسوده، منتهی می‌شود.
به گفته وی در برنامه ششم و هفتم توسعه سالانه باید 270 محله با هزینه 230 هزار میلیارد تومان مورد بازسازی قرار بگیرد که کمتر از 30 درصد منابع این طرح را دولت و سایر منابع را بخش خصوصی و شخصی تامین می‌کنند.

عضو هیات علمی جامعه مهندسی کشور، خاطرنشان کرد: با فرض دریافت بودجه در سال 97، در شورای عالی ترافیک و شهری تصمیمی گرفته شده و آن مناطق طرح ترافیک است که باعث شده تا مطلوبیت زندگی در این مناطق به حداقل برسد که باید برای آن هم چاره‌ای اندیشید زیرا بدون توجه به جزئیات و ضروریات زندگی، احیای بافت‌های فرسوده، تنها راه حل از بین رفتن مشکلات در این بخش نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.