| کد خبر: 162016 |

◄ 500 اصله درخت به جای چنارهای بیمار خیابان ولی‌عصر کاشته می‌شود

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از حضور رئیس‌جمهور در 15 اسفندماه روز درختکاری برای کاشت نهال خبر داد و عنوان کرد: بسیاری از درختان چنار خیابان ولیعصر به‌نوعی قارچ مبتلا شده‌اند.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از حضور رئیس‌جمهور در 15 اسفندماه  روز درختکاری برای کاشت نهال خبر داد و عنوان کرد: بسیاری از درختان چنار خیابان ولیعصر به‌نوعی قارچ مبتلا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، علی‌محمد مختاری در نشست خبری صبح امروز (7اسفندماه) با اشاره به دستور اکید شهردار تهران به‌منظور احیای درختان خیابان ولی‌عصر اظهار کرد: به دلیل ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیر کارشناسی متأسفانه ریشه بسیاری از چنارها در این خیابان از بین رفته‌اند.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: تا پایان سال جاری بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ اصله درخت دارای بن و یا عمر بالا با انتقال از دیگر شهرها به‌جای درختان بیمار خیابان ولیعصر کاشته خواهد شد.

مختاری از حضور رئیس‌جمهور در روز 15 اسفندماه برای کاشت نهال خبر داد و گفت: روزهای هفته درخت‌کاری هر یک به نامی خوانده‌شده که در ان روز با حضور وزرا و مسئولان در محل‌های از پیش تعیین‌شده طی مراسمی درخت کاشته خواهد شد.

وی بابیان این‌که، 36 کیلومتر طول مسیر خیابان ولیعصر(عج) است که در طرح احیاء گنجانده‌شده است، گفت: بسیاری از درختان چنار خیابان ولیعصر به‌نوعی قارچ مبتلا شده‌اند که به سرطان رنگی موسوم است و باید درختان جدیدی را  جایگزین شوند.

مختاری در اشاره به شرایط چنارهای خیابان ولیعصر(عج) نیز، گفت: جمعه 11 اسفند پروژه احیای درختان خیابان ولیعصر با حضور شهردار کلید می‌خورد.

وی با تاکید بر این‌که هریک از درختان در نظر شهرداری تهران به مثابه یک انسان است، افزود: در محدوده مناطق 1 و 6 و 11 تعدادی از درخت‌های حاشیه خیابان ولیعصر به علت ساخت و ساز، بتن‌ریزی و برج‌سازی آسیب‌ دیده است و در حال حاضر تعداد این درختان به 15 هزار و 866 اصله می‌رسد و در زمان پهلوی اول که ساخت درختان آغاز شد 18 هزار درخت در محدوده این خیابان کاشته شده است.

معاون شهردار در امور بوستان‌ها و فضای سبز، اظهار کرد: تعدادی از درختان چنار نیز به نوعی قارچ با عنوان سرطان رنگی مبتلا شده‌اند که بر اساس نظر کارشناسان برای جلوگیری سرایت این قارچ باید درختان بیمار را با درختان سالم جایگزین کرده و حتی خاک آن را نیز تعویض شد.

مختاری  درباره سرنوشت بوستان ولایت و اقدامات سازمان بوستان‌ها برای تکمیل فضای سبز این بوستان گفت:‌ در اسفند سال 93 احداث بوستان ولایت آغاز شد و به مدت 66 روز 110 هکتار از این بوستان را به فضای سبز تبدیل کردیم. 200 هکتار از این بوستان باقی مانده که مقرر بود طراحی آن توسط معاونت شهرداری تهران انجام شود و سازمان‌بوستان‌ها آن قسمت را  که به فضای سبز تعلق می‌گیرد را  به عنوان مجری پیاده سازی کند.

وی ادامه داد: شهردار تهران اخیراً مصوبه‌ای در خصوص این طراحی به معاونت فنی عمرانی ابلاغ کرده است که تکمیل و اجرایی شود و قطعا مساحتی که در اختیار سازمان بوستان‌ها برای ایجاد فضای سبز قرار می‌گیرد به بهترین شکل ممکن اجرا خواهد شد.

مختاری با اشاره به این‌که در شهر تهران 36گونه متناسب شناسایی شده است، افزود:‌ در حال حاضر در تهران بیش از 40 میلیون درخت وجود دارد که پس از بارش برف اخیر  ما هرس درختان پهن‌برگ را برابر ضوابط خودمان در آذر ماه انجام دادیم اما درختان سوزنی را هرس نمی‌کنند؛ در برف اخیر 160 اصله درخت آسیب دید که اکثر آنها از نوع سوزنی بودند البته همه آنها که آسیب دیده بودند دوباره جایگزین شدند.

او در تشریح فاز اول پروژه احیای درختان خیابان ولیعصر(عج)، گفت:‌ فاز اول این پروژه تا پایان اسفندماه اجرایی می‌شود و 400 تا 700 اصله درخت در این فاز آفت زدایی خواهند شد و تا پایان سال 97 پروژه احیا به پایان می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، در مورد آبیاری درختان ولیعصر(عج)، تصریح کرد: آبیاری این درختان با استفاده از آب جاری کاملا غلط است. آب مورد نیاز باید به صورت حساب‌شده به گیاه برسد، با همکاری سازمان محیط‌زیست، 48 پلاک در خیابان ولیعصر(عج) که فاضلاب خود را به نهر هدایت می‌کردند پلمپ شدند.

مختاری با بیان این مطلب که «وضعیت درختان خیابان ولیعصر به دغدغه‌ای همگانی بدل شده است»، گفت: درکتاب شرح زندگانی من نوشته عبداله مستوفی آمده است خیابان ولیعصر(عج)، که در آن زمان با نام «پهلوی» شناخت می‌شده امده است: این خیابان به طول 18 کلیومتر در هر رفت و برگشت که مجموع آن به 36 کیلومتر می‌رسد، به فاصله هر دو متر یک چنار و میان این دو یک بوته گل‌‍سرخ کاشته شده است که با یک احتساب ساده با عدد 9 هزار درخت مواجه می‌شویم که امروز، به دلیل برخی رفتارهای اجتماعی نادرست تعداد قابل توجهی از آنها از میان رفته و یا به بیماری دچار شده‌اند.

وی با اشاره به این نکته که تعدادی از عکس‌های درختان مورد استناد عبداله مستوفی در اختیار شهرداری است، افزود: در حال حاضر و براساس بررسی کارشناسان، در مناطق یک، 3، 6 و 11 تعدادی از چنارهای قدیمی به نوعی قارچ که به تشخیص کارشناسان سرطان رنگی است مبتلا هستند که باید برای جلوگیری از تسری بیماری آنها به دیگر درختان انها را از ریشه برکند و به جای آن، درختانی با طول عمری بیشتر از نهال که از دیگر شهرها به تهران حمل خواهند شد، کاشته شود.

مختاری با اشاره به قطع ریشه درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) در حفاری‌های تونل فاضلاب و مترو، یادآور شد: ریشه‌های 7 تا 8 متری درختان در حفاری‌ها کنار آنها آسیب جدی دیده‌اند که بنا بر مصوبه شورای شهر هر ساختمان جدیدی در خیابان ولیعصر (عج) از این پس با سه متر عقب‌نشینی مجوز ساخت دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به این نکته که مصوبه شاید دیرهنگام یه تصویب رسیده باشد، تصریح کرد: مقرر شده تا تا پایان سال بین 400 تا 500 درخت که شرح آن قبلا داده شده به جای درختان بیمار و خشک شده کاشته شوند، این اطلاع رسانی به آن دلیل است که هنگام اجرای عملیات به شهرداری به این منظور خرده گرفته نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: بی‌تردید یکی از پروژه‌های مهم شهرداری تهران برابر دستور نجفی در حوزه فضای سبز ساماندهی درختان خیابان ولی عصر است. اما در این مسیر باید بستر حضور درختان را فراهم کنیم که یکی از آنها برخورد با پلاک هایی است که فاضلاب آنها به نهر خیابان ولی عصر سرازیر می شود و در این راستا با 48 پلاک برخورد مناسب انجام شد.

مختاری، به پیاده راه‌سازی که ظرف سال‌های گذشته در این خیابان انجام شده اشاره کرد و گفت:‌در آن هنگام نسبت به این پیاده‌راه سازی اعتراضشد و سه روز این کار تعطیل شد و در همان موقع اعلام کردم تمام ریشه‌های سطحی درختان این خیابان از بین خواهد رفت و می دانستم چه صدمه‌ای به این درختان وارد می کنند و مکاتبات من در خصوص این عملیات عمرانی در آن هنگام موجود است. در حال حاضر برابر قانون هر بنای جدید که می خواهد در این خیابان ساخت شود باید سه متر عقب نشینی کند اما این مسئله باید سال‌ها پیش اجرایی می‌شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.