| کد خبر: 161064 |

◄ «اپلیکیشن‌ها» جای پارکومتر و پارکبان‌ را می‌گیرند

تجربه‌های همیشه شکست‌خورده پارکومتر و پارکبان که در این سال‌ها قرار بود منبع درآمدی برای شهر و شهرداری باشد و هیچ‌وقت موفق نشد، قرار است از سال آینده با اپلیکیشن جایگزین شود.

تین نیوز

تجربه‌های همیشه شکست‌خورده پارکومتر و پارکبان که در این سال‌ها قرار بود منبع درآمدی برای شهر و شهرداری باشد و هیچ‌وقت موفق نشد، قرار است از سال آینده با اپلیکیشن جایگزین شود.

افشین حبیب زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران، گفت:بر اساس بودجه پیشنهادی سال ٩٧ درآمد شهرداری از پارک حاشیه خیابان هزار میلیارد تومان تعیین‌شده است.

نیمه‌های دهه ٨٠ و در اوایل دوران فعالیت سردار محمدباقر قالیباف در شهر تهران، توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای در خیابان‌های اصلی شهر تهران صورت گرفت که اتفاقاً پیمانکار آن‌هم بنیاد تعاون ناجا بود.

خیابان‌ها تقسیم شدند و افرادی هم به نام «پارکبان» در خیابان‌ها جای پارک‌ها را به مردم می‌دادند و مبلغی را همراه با قبض می‌گرفتند.

پارکبان

حضور این افراد در شرایطی بود که بسیاری از دستگاه‌های پارکومتر قدیمی یا ازکارافتاده بودند یا به‌واسطه پیشرفت تکنولوژی و نبود امکانات الکترونیک در سطح شهر امکان استفاده از آن‌ها با کارت‌های شهروندی یا کارت‌های بانکی وجود نداشت و ردوبدل شدن پول نقد هم مشکلات زیادی به همراه داشت.

یکی از مهم‌ترین تخلفات پارکبان‌های شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب، انحصاری کردن جای پارک‌ها برای افرادی خاص یا اصلاً پیش‌فروش کردن جای پارک یک خیابان بود.

مهدی چمران، رئیس شورای وقت در دوره قبل شورای شهر تهران در نقد این اقدامات بارها صحبت کرد، حالا و در دوره جدید مدیریت شهری که اصرار زیادی به کسب درآمد از چنین محل‌هایی وجود دارد، شهرداری تهران تصمیم گرفته است در عین ساماندهی این وضعیت، محل درآمدی پایدار برای خود تأمین کند.

محمد علیخانی، معاون نظارت شورای شهر تهران، در گفت‌وگویی با ایلنا در تشریح این وضعیت جدید و اقدام شهرداری تهران، گفته است: «تاکنون فقط پارکومتر و پارکبان مطرح بوده، اما پارکومتر در همه‌جای دنیا منسوخ‌شده است، چراکه با توجه به اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه و امکاناتی که در اختیار مردم قرار می‌دهد، دیگرکسی از پارکومتر استفاده نمی‌کند.

مقوله پارکبان‌ هم که دیگر قابلیت اجرا ندارد. استفاده از اپلیکیشن پیشنهاد شوراست و بی‌شک شهرداری در طرح خود از آن استفاده خواهد کرد».

تهران که در سال‌های گذشته همواره از کمبود پارکینگ و تخلفات گسترده در تأمین نشدن پارکینگ رنج‌برده، بخش زیادی از کمبود پارکینگ را به سمت پارک حاشیه‌ای که حدود یک‌میلیون جای پارک است، برده و اکنون به شکلی رسمی دارد این وضعیت را به موقعیتی درآمدزا تبدیل می‌کند.

پارکومتر

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران، می‌گوید ساماندهی نکردن پارک حاشیه‌ای روزانه 11 میلیارد تومان خسارت به پایتخت وارد می‌کند.

افشین حبیب زاده، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران، می‌گوید: طرحی که قرار است شهرداری بر اساس مصوبه شورا ارائه دهد، مربوط به درآمدزایی از پارک حاشیه‌ای معابر اصلی است و مربوط به کوچه‌ها نمی‌شود.

حبیب‌زاده با اشاره به بودجه 17هزار و 500 تومانی شهرداری، درآمد هزار میلیارد تومان از پارک حاشیه‌ای را قدمی مثبت در راستای درآمدزایی پایدار دانست و گفت: اگر شهرداری بتواند از این طریق درآمد پایدار کسب کند، به رقم چشمگیری دست‌یافته است.

هم‌زمان با تصویب هزینه‌های بودجه 97 این تبصره نهایی خواهد شد، البته در بحث هزینه کرد این هزار میلیارد تومان حرف‌وحدیث وجود دارد.

حبیب‌زاده در تشریح کاربردهای این اپلیکیشن گفت: این اپلیکیشن‌ محل دقیق پارک و مبلغ و هزینه را مشخص می‌کند و شهروندان می‌توانند به‌راحتی هزینه پارک خود را از طریق اپلیکیشن پرداخت کرده و پلیس نیز وقتی به محل پارک مراجعه کند برایش مشخص خواهد شد که چه کسی هزینه را پرداخت کرده و چه کسی پرداخت نکرده و باید جریمه دهد.

پارکومتر

البته اینکه هزینه باید چطور محاسبه شود هنوز به‌طور کامل مشخص نیست و اصولاً بر مبنای زمان است و هیچ عددی نمی‌توان درباره قیمت آینده پارک حاشیه‌ای اعلام کرد.

او قدم بعدی را افزایش قیمت پارک حاشیه‌ای و کاهش قیمت پارکینگ دانست و افزود: اگر به تعداد کافی در شهر پارکینگ داشته باشیم، وارد مرحله دوم می‌شویم که معمولاً قیمت پارک حاشیه‌ای بسیار بالا و قیمت پارکینگ بسیار پایین می‌رود و درنتیجه مردم تشویق می‌شوند از پارکینگ استفاده کنند و از پارک حاشیه‌ای فقط در مواقع کار ضروری استفاده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.