| کد خبر: 160635 |

همه ویژگی ها و هزینه های طرح جدید ترافیک

طرح جدید ترافیک با وجود تمام اختلاف نظرها بر سر جزییات آن، در آستانه اجرایی شدن قرار دارد. ضرایب عوارض تردد این طرح که از 15 فروردین ماه اجرا می شود، بر اساس معیارهای متفاوت محاسبه خواهد شد.

تین نیوز

طرح جدید ترافیک با وجود تمام اختلاف نظرها بر سر جزییات آن، در آستانه اجرایی شدن قرار دارد. ضرایب عوارض تردد این طرح که از 15 فروردین ماه اجرا می شود، بر اساس معیارهای متفاوت محاسبه خواهد شد.

 

به گزارش تین‌نیوز، صبح روز دهم بهمن ماه، لایحه تعیین نرخ عوارض طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت و طی آن  اعضا بند به بند طرح را بررسی کرده و با ارائه پیشنهاداتی آن را به تصویب رساندند. 

در این لایحه به شهرداری تهران اجازه داده شد به منظور اعمال مدیریت هوشمند بر تردد خودروها در محدوده شهر تهران و بر اساس این مصوبه، از 15 فروردین ماه سال 97 نسبت به وصول عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های موضوع این مصوبه اقدام کند.

همان طور که بارها از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام شده، محدوده های طرح ترافیک به همان منوال سابق بوده و هیچ تغییری نکرده است. به این ترتیب که محدوده زوج و فرد در محدوده اتوبان شهید همت، شهید چمران، شهید نواب، بعثت و امام علی (ع) و طرح ترافیک نیز در محدوده خیابان شهید مطهری، خیابان شوش، خیابان هفده شهریور، خیابان کارگر، خیابان دکتر فاطمی و میدان جهاد است.

طبق مصوبه طرح جدید ترافیک، تردد هریک از وسایل نقیله در محدوده های ذکر شده، عوارض متفاوتی را به همراه خواهد داشت. نرخ این عوارض نیز به این صورت محاسبه می شود که حاصلضرب نرخ پایه که مبلغ آن 20 هزار تومان است، در ضرایب مربوط به محدوده تردد، ساعت تردد، میزان آلایندگی، زمان پرداخت عوارض و ... محاسبه می شود.

عدد هریک از این ضرایب به شرح زیر است:

ضریب مربوط به محدوده تردد در محدوده طرح ترافیک  (۱.۵)

ضریب آلایندگی خودروهای برقی یا هیبریدی (۰.۱)

ضریب خودروهای دارای معاینه فنی (۰.۸)

ضریب سایر وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معمولی (1)

ضریب اولین تردد یا ورود از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ و آخرین خروج یا تردد قبل از ساعت ۱6، (1)

ضریب اولین ورود ساعت ۱۰ به بعد و آخرین خروج قبل از ساعت ۱۶، (۰.7)

ضریب اولین ورود ساعت ۱۰ به بعد و خروج بعد از ساعت ۱۶، (1)

ضریب ورود ساعت۶:۳۰ تا ساعت 10 و خروج بعد از ساعت ۱۶، (۱.۵)

ضریب عوارض تردد وسایل نقلیه برای جانبازان بالای ۲۵ درصد، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی  (0.5)

وسایل نقلیه با پلاک ویلچر (ژ) معاف از پرداخت عوارض

و ضریب عوارض تردد خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری ( 0.5) خواهند بود.

بر این اساس دارندگان خودرو موظف هستند حداکثر ظرف ۱۰ روز عوارض خود را پرداخت کنند. همچنین شهرداری تهران مکلف است به منظور کنترل آلودگی هوا در شرایط وارونگی و تجاوز شاخص آلودگی از عدد ۱۰۰ و همچنین رعایت سقف تعیین شده جهت ورود و تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مصوب به افزایش نرخ پایه حداکثر به میزان ۵۰ درصد اقدام کند.

 بررسی انواع معاینه فنی در طرح جدید ترافیک

 به گزارش شهرنوشت، محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران با اشاره به عوارض تردد بر اساس انواع معاینه فنی، می گوید: اگر مالک خودرو معاینه فنی برتر اخذ کند بسته به زمان ورود و خروجش از 13 هزار و 400 تومان شروع و تا 28 هزار و 800 تومان خواهد بود؛ ولی اگر خودرویی معاینه فنی معمولی داشته باشد، کف عوارض 16 هزار و 800 و سقف آن 36 هزار تومان خواهد بود و می‌بینید که در همه حالت‌ها، نسبت به وضع موجود که نرخ طرح روزانه از 19 هزار تومان تا 41 هزار تومان است، وضعیت بهتر است.

به گفته پورسیدآقایی، تنها خودرویی که تاکنون نتوانسته حتی یک معاینه فنی برتر هم بگیرد "نیسان" بوده که تکنولوژی تولید آن قدیمی و کهنه است.

وی با بیان اینکه تفاوت قیمت عوارض برای خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند با خودروهایی که معاینه فنی معمولی دارند 20 درصد یعنی حدود یک میلیون تومان است، اذعان می کند: در این شرایط برای افرادی که با خودرویشان مدام در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند صرف دارد که معاینه فنی برتر اخذ کنند.

وی به ورود خودروهای پلاک شهرستان به داخل طرح ترافیک اشاره کرده و ادامه می دهد: خودروهای پلاک شهرستان می‌توانند با داشتن معاینه فنی با پرداخت عوارض در محدوده طرح تردد کنند و نرخ عوارض تردد هم برای آنان بر اساس معاینه فنی معمولی محاسبه می‌شود. البته معاینه فنی برتر را همه خودروها از جمله خودروهای پلاک شهرستان می توانند بگیرند ولی فعلا فقط در مراکز معاینه فنی تهران این نوع معاینه صادر می شود.

نحوه پرداخت عوارض برای خودروهای مسئولان و پلاک دولتی

 پورسیدآقایی درباره نحوه پرداخت عوارض برای خودروهای مسئولان و پلاک دولتی نیز می گوید: به ندرت در دستگاه‌ها خودروی پلاک دولتی داریم. یعنی پلاک "الف" دولت در حال حاضر در دستگاه‌ها کم شده است و عموما به غیر از خودروی مقامات سیاسی کشور، وزرا و معاونین وزرا پلاک دولتی نخواهید دید.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه عموما خودروها برای مدیران است و فقط هزینه ایاب و ذهاب به آنها داده می‌شود، اظهار می کند: در مجلس هم می بینید که نمایندگان مجلس هزینه ایاب و ذهاب دریافت می‌کنند و می‌توانند یا از خودروی شخصی خود استفاده کنند یا با پرداخت هزینه‌ای از سرویس مجلس استفاده کنند.

وی ادامه می دهد: بیشترین آرم‌های طرح ترافیک به افراد درگیر در این سازمان‌ها و.. داده می‌شد مثلا آرم‌ها به مدیران ارشد، کارمندان و  کارشناسان ارشد  و... داده می‌شد نه به ماشین نمره دولتی، به عنوان مثال800 آرم به یک وزارتخانه داده‌اند و آیا واقعا 800 خودروی پلاک دولتی در آن سازمان وجود دارد؟

 طرح زوج و فرد هم به طرح جدید اضافه می شود

 طبق گفته معاون شهردار تهران، فاز اول طرح ترافیک اجرا می شود و سه ماه بعد از اجرای طرح ترافیک جدید، گزارش عملکرد به شورای عالی ترافیک ارائه خواهد شد، اگر نتایج طرح از نظر کاهش ترافیک و آلودگی هوا برای شورای عالی ترافیک قانع کننده بود، محدوده طرح زوج و فرد هم به اجرای این طرح ترافیک جدید اضافه می‌شود اما در لایحه شورای شهر ارقام عوارض در محدوده زوج و فرد تصویب شده است

 

منبع: شهرنوشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.