| کد خبر: 152310 |

در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر عنوان شد

◄ تاکسی‌دوچرخه در تهران چقدر امکان‌پذیر است؟

طرح تاکسی دوچرخه به عنوان یکی از طرح‌ها و ابتکارات برای دوستی با طبیعت و حمایت از محیط‌زیست و مقابله با آلودگی، از چندی پیش در کانادا به اجرا درآمده است و آمریکا نیز به استفاده از این تجربه روی آورده و نسخه کانادایی تاکسی دوچرخه در سانفرانسیسکو به اجرا درآمده است تا شاید اندکی از آلودگی و ترافیک شهرها با این اتفاق کاسته شود.

تین نیوز

طرح تاکسی دوچرخه به عنوان یکی از طرح‌ها و ابتکارات برای دوستی با طبیعت و حمایت از محیط‌زیست و مقابله با آلودگی، از چندی  پیش در کانادا به اجرا درآمده است و آمریکا نیز به استفاده از این تجربه روی آورده و نسخه کانادایی تاکسی دوچرخه در سانفرانسیسکو به اجرا درآمده است تا شاید اندکی از آلودگی و ترافیک شهرها با این اتفاق کاسته شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی پنجم شهر با مثبت ارزیابی کردن استفاده از این تجربه موفق جهانی و به‌کارگیری تاکسی‌دوچرخه در تهران، اظهار کرد: روی طرح استفاده از تاکسی‌دوچرخه در تهران باید کار مطالعاتی ریادی انجام شود و کار کارشناسی پیش از ورود این مُد حمل‌ونقلی پاک به تهران، ضروری است.

محمد علیخانی تصریح کرد: واقعیت آن است که دوچرخه یک راه‌حل است، این ایده‌ای است که بسیاری از شهرهای بزرگ جهان در چارچوب تلاش‌ها برای کاهش ازدحام و ترافیک و بهبود وضعیت محیط‌زیست به آن رسیده‌اند، تاکسی‌دوچرخه طرحی است که از چندی پیش در شهر مونترال کانادا به اجرا در آمد و با استقبال گسترده روبه‌رو شد و طولی نکشید که آوازه آن به آمریکا رسید به ‌گونه‌ای که شهر سانفرانسیسکو آمریکا، بلافاصله از طرح تاکسی دوچرخه که در کانادا به اجرا در آمد، به امید کاهش ترافیک و میزان آلودگی بالا در آسمان در کنار مزایای سلامتی آن الگوبرداری کرد.

وی با بیان این مطلب که «شرایط اقلیمی تهران استفاده از دوچرخه و احداث مسیر دوچرخه در این شهر را ناکام گذاشته است»، افزود: تاکسی دوچرخه را می‌توان در مراکز خاصی به کار گرفت، به طوری که می‌توان با پرداخت کرایه آن از طریق یک دستگاه که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، از آن استفاده کرد.

علیخانی با تاکید بر این‌که به‌طور کلی، تاکسی دوچرخه را می‌توان در مکان و یا مسیرهای ویژه به کار گرفت، افزود: به دلیل نبود زیرساخت استفاده از حمل‌ونقل‌عمومی در شهر تهران و تردد حجم زیادی از خودروهای شخصی در شهر، ایجاد مسیر ویژه به منظور حرکت تاکسی‌دوچرخه در آن وجود ندارد زیرا با این کار بدون توجه به عواقب آن، تنها خطر جانی را برای استفاده‌کنندگان این وسیله‌نقلیه به آنها هدیه خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سهم 25 درصد حمل‌ونقل‌عمومی در جابه‌جائی مسافر در شهر تهران، یادآور شد: در معابر شهری تهران ظرفیت ایجاد زیرساخت به جهت راه‌اندازی خطوط تاکسی‌دوچرخه وجود ندارد زیرا در چند سال اخیر شهر برای استفاده از خودروهای شخصی آماده شده و جایی برای اندیشدن به ساخت شهر انسان محور  در آن وجود ندارد.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر حفظ جان مردم در استفاده از شهر و امکانات آن  گفت: تا زمانی‌که زیرساخت به‌کارگیری از تاکسی‌دوچرخه در شهر فراهم نباشد، قطعا جان مردم در استفاده از این مد حمل‌ونقلی با خطرات عدیده‌ای مواجه خواهد بود، حرکت این نوع وسیله حمل‌ونقل در میان انبوهی از خودروهای شخصی تنها افزایش ترافیک و تلفات ناشی از حوادث ترافیکی را رقم خواهد زد.

علیخانی به آلودگی هوای ناشی از ترافیک خودروها و سوخت‌های فسیلی اشاره‌ای داشت و افزود: امروز به دلیل کمبود و نارسایی حمل‌ونقل‌عمومی ، نمی‌توان خودروهای شخصی را از تردد در خیابان‌هایی که دیگر ظرفیت پذیرش آنها را ندارند بازداشت، حمل‌ونقل‌عمومی «کارآ» در تهران وجود ندارد و کارهای عمرانی در دوره مدیریت گذشته شهری جای تمامی توجهات به امور شهری را پر کرده و حمل‌ونقل‌عمومی از کانون توجه مسئولان وقت خارج شده به‌گونه‌ای که امروز دست مدیریت شهری را برای به‌کارگیری مدهای جدید حمل‌ونقلی پاک نیز بسته است.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: بدون حرکت بودجه به سمت حمل‌ونقل‌عمومی نمی‌توان انتقادی را متوجه کسانی کرد که ناچار به استفاده از خودرو شخصی در رسیدن به مقاصد خود کرد، متاسفانه «توسعه متوازن» درکار ساخت شهر اتفاق نیفتاده و اصول شهرسازی در یک دهه اخیر مد نظر مدیریت شهر به صورت کامل قرار نگرفته است.

به گفته علیخانی، روزانه 20 میلیون سفر در شهر تهران صورت می‌گیرد که براساس طرح جامع شهر تهران می‌بایست 15 هزار سفر آن توسط حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شد که این اتفاق نیفتاده است و تنها 25 درصد از سفرها توسط حمل‌ونقل عمومی در حال انجام است و لذا برای استفاده از تاکسی‌دوچرخه در میان انبوهی از خودروهای شخصی دیگر جائی نمی‌ماند جز به‌کارگیری آنها در مراکز تفریحی که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش تین‌نیوز، اتو ریکشا (به انگلیسی: Auto rickshaw) یا موتور سه پاچه یا توک-توک (نامی که بیشتر در تایلند کاربر دارد) خودرو و درواقع موتورسیکلتی است سه چرخه که یکی از عمده‌ترین روش‌های حمل مسافرهای درون‌شهری در بسیاری از کشورها در سراسر جهان، به ویژه در مناطقی که آبو‌هوای گرمسیری یا نیمه‌گرمسیری دارند و از جمله بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند هند، پاکستان، نپال، بنگلادش، فیلیپین، سریلانکا، هنگ کنگ، سودان، تایلند، افغانستان و چند کشور دیگر به‌شمار می‌رود. اتو ریکشا هم به عنوان یک وسیله نقلیه کرایه‌ای و هم برای استفاده خصوصی به‌کار می‌رود و پررونق‌ترین وسیله برای حمل و نقل افرادی است که پول کافی برای استفاده از تاکسی ندارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • متین 0 0

    اگر از نوع برقی باشد که نیاز به فعالیت جسمانی در این هوای آلوده نداشته باشد. شاید در مسیرهای کوتاه برای رسیدن به شریان های اصلی مورد استقبال قرار بگیرد.