| کد خبر: 151419 |

نابسامانی اتوبوس‌های شهری بیرجند

عدم وجود سیستم گرمایشی و سرمایشی اتوبوس‌های بیرجند، بی‌نظمی در تردد آن‌ها، برخوردهای نامناسب برخی رانندگان، عدم وجود سایه‌بان در برخی ایستگاه‌ها فقط برخی از مشکلاتی است که این روزها مسافران اتوبوس‌های بیرجند، با آن مواجه هستند، مشکلی که امروز نیازمند تدبیر جدی است.

تین نیوز

عدم وجود سیستم گرمایشی و سرمایشی اتوبوس‌های بیرجند، بی‌نظمی در تردد آن‌ها، برخوردهای نامناسب برخی رانندگان، عدم وجود سایه‌بان در برخی ایستگاه‌ها فقط برخی از مشکلاتی است که این روزها مسافران اتوبوس‌های بیرجند، با آن مواجه هستند، مشکلی که امروز نیازمند تدبیر جدی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس از بیرجند، حمل و نقل یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌ها در سطح شهرها است و با توجه به توسعه روز افزون شهرها و خدمات شهری، حمل و نقل عمومی نیز اهمیّت خاصی پیدا می‌کند.

روزانه هزاران مسافر در سطح شهرستان بیرجند، وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس را برای جابه‌جایی انتخاب می‌کنند و وجود این وسایل در تردد مردم بسیار ضروری به شمار می‌رود.

وجود اتوبوس و ارائه بهتر خدمات اتوبوسرانی توسط شهرداری مطمئناً رضایت شهروندان را به دنبال دارد اما گاهی با گلایه‌هایی از مردم در خصوص خدمات‌دهی در این زمینه مواجه می‌شویم.

سیروسی دانشجوی بیرجندی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: برای رفتن به دانشگاه هر روز در چندین نوبت از اتوبوس استفاده می‌کنم و حضورم در ایستگاه اتوبوس در ساعت مقرّر را با ساعت کلاس‌هایم تنظیم کرده‌ام.

*برخوردهای برخی رانندگان با شهروندان مناسب نیست

وی با بیان اینکه نسبت به گذشته زمان آمدن اتوبوس‌ها بهتر شده است، گفت: متأسفانه برخوردهای برخی رانندگان با شهروندان مناسب نیست و اگر کارت بلیت فردی شارژ نداشته باشد ممکن است بدترین برخورد را در برابر بقیّه مردم با فرد داشته باشند.

*در همه مناطق شهر ایستگاه شارژ کارت بلیت وجود ندارد

این شهروند تصریح کرد: در همه مناطق شهر ایستگاه شارژ کارت بلیت وجود ندارد و این موضوع باعث می‌شود که شهروندان فقط در مسیرهای خاصی بتوانند کارت بلیت خود را شارژ کنند.

سیروسی بیان کرد: مدّتی بود که دادن پول به رانندگان ممنوع بود اما اکنون رانندگان پول را نیز قبول می‌کنند که به نظرم این کار باعث هرج و مرج و سوء استفاده افراد می‌شود.

شرفی‌نیا یکی دیگر از شهروندان نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، گفت: محل کارم در بازار است و تاکسی و یا اتوبوس را برای رفت‌و آمد انتخاب می‌کنم.

وی با گلایه از نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب در برخی از اتوبوس‌ها، گفت: تنها تعداد خاصی از اتوبوس‌ها کولر دارند و یا کولر اتوبوس را روشن می‌کنند.

این شهروند خاطرنشان کرد: یک بار در اتوبوس شاهد اعتراض مردم به گرمای اتوبوس و درخواست برای روشن کردن کولر بودم که راننده گفت کولر خراب است و اگر کسی مشکلی دارد می‌تواند از اتوبوس پیاده شود.

*در ارائه خدمات شهری کیفیت مدّنظر مسؤولین باشد

شرفی‌نیا با اشاره به اهمیّت و لزوم برخورد درست عدّه‌ای از رانندگان با شهروندان، گفت: باید در ارائه خدمات شهری کیفیت مدّنظر مسؤولین باشد تا مسافران به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب شوند و از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند.

*در تابستان‌ها شاهد گرما و در زمستان‌ها شاهد سرما در اتوبوس هستیم

وی بیان کرد: در تابستان‌ها شاهد گرما و در زمستان‌ها شاهد سرما در اتوبوس هستیم که این موضوع به راحتی چاره دارد و می‌توانند کولر و بخاری اتوبوس‌ها را درست کنند و رانندگان آن‌ها را روشن کنند.

*گلایه از تأخیر برخی از اتوبوس‌ها

تیمورپور از دیگر شهروندان نیز با گلایه از تأخیر برخی اتوبوس‌ها، گفت: مسیر من معمولاً مدرّس است و باید اتوبوس سیلو را سوار شوم اما گاهی اتوبوس بسیار دیر می‌آید و ترجیح می‌دهم که یا پیاده بروم و یا از تاکسی استفاده کنم.

وی افزود: اتوبوسرانی باید به ساعت شروع و تعطیلی مدارس توجه بیشتر کند چرا که معمولاً در این ساعات اتوبوس بسیار شلوغ است و اگر اتوبوس تأخیر نیز داشته باشد که وضعیت بدتر خواهد شد.

این شهروند تصریح کرد: گاهی اتوبوس‌ها در انتهای خطوط سرعت بسیار کمی دارند که خسته‌کننده است و گاهی نیز سرعت بسیار زیادی دارند که هر کدام از این رفتارها باعث ناراحتی مسافران می‌شود.

*بوی گازوئیل در اتوبوس‌های قدیمی مردم را اذیّت می‌کند

تیمورپور خاطرنشان کرد: برخی از اتوبوس‌ها بسیار قدیمی هستند و تنها بوی گازوئیل می‌دهند و زمانی که هوا گرم است و مسیر طولانی است، واقعاً این موضوع مسافران را اذیّت می‌کند.

*پاسخ‌های رئیس سازمان اتوبوسرانی بیرجند

یدالله غلامپور رئیس سازمان اتوبوسرانی بیرجند در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعّال در بیرجند وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس‌های بالای ۱۵ سال کار را فرسوده می‌گویند، گفت: ۱۵ دستگاه اتوبوس فرسوده در بیرجند داریم.

رئیس سازمان اتوبوسرانی بیرجند تصریح کرد: اتوبوس‌ها با عمر بیش از ۱۰ سال دارای کیفیت مطلوب نیستند و در بیرجند ۱۵ درصد اتوبوس‌ها عمر ۱۰ تا ۱۵ سال دارند که نیاز به تعمیرات در این اتوبوس‌ها وجود دارد.

غلامپور با بیان اینکه اتوبوس‌ها در هر خط برنامه زمان‌بندی دارند و در زمان تعیین شده در ایستگاه حضور می‌یابند، گفت: سیستم بازرسی و کنترل خطوط و گشت‌ها بر عملکرد اتوبوس‌ها نظارت دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حومه شهر اتوبوس برای مناطق شهرک بعثت، چهکند، امیرآباد، حاجی آباد و دستگرد فعّال است.

*اضافه شدن ۱۸ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تا پایان سال

رئیس سازمان اتوبوسرانی بیرجند به انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو دیزل اشاره کرد و افزود: برابر این قرارداد که سه ماه پیش منعقد شده ۱۸ دستگاه اتوبوس و ۶ دستگاه مینی‌بوس دودرب را شهرداری خریداری کرده و ظرف ۸ ماه و طی دو مرحله این اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها به ناوگان اضافه می‌شوند.

*سیستم گرمایشی در همه اتوبوس‌ها وجود دارد

غلامپور تصریح کرد: سیستم گرمایشی در همه اتوبوس‌ها حتی اتوبوس با عمر بالا وجود دارد و از شهریورماه به شرکت‌های بخش خصوصی ابلاغ شده که نقص‌ها را برطرف کنند و در سرما موظّف هستند که از بخاری استفاده کنند.

*شهروندان تخلفات را گزارش دهند

وی تاکید کرد: در همه اتوبوس‌ها سیستم گرمایشی باید فعّال باشد و شهروندان اگر مورد تخلّفی را مشاهده کردند گزارش دهند.

رئیس سازمان اتوبوسرانی بیرجند با بیان اینکه همه اتوبوس‌ها به سیستم سرمایشی مجهّز نیستند و اتوبوس‌ها از مدل ۸۵ به بالا کولر دارند، گفت: تعدادی از اتوبوس‌‍‌‌ها کولر ندارند که در خطوط تقسیم شده‌اند تا همه مردم به تساوی از امکانات برخوردار شوند.

غلامپور اذعان داشت: هر چه مردم بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، شهرداری‌ها که متولّیان حمل و نقل عمومی هستند زیرساخت‌های بهتری را فراهم خواهند کرد.

*با کاهش تقاضا برای سیستم حمل و نقل عمومی مواجه هستیم

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته هر سال با کاهش تقاضا برای سیستم حمل و نقل عمومی مواجه هستیم، گفت: طبق آمار استفاده از وسایل نقلیه شخصی بسیار زیاد شده و این موضوع باعث شده مردم کمتر از اتوبوس استفاده کنند.

رئیس سازمان اتوبوسرانی بیرجند ادامه داد: قبول داریم که کیفیت ناوگان در جذب مسافر بسیار تأثیرگذار است و هر چه ناوگان جوان‌تر باشد استقبال مردم بیشتر خواهد بود امّا اگر تعداد مسافران کم باشد درآمد اتوبوس و خدمات کمتر می‌شود.

*از نصف ظرفیت اتوبوس‌ها استفاده می‌شود

غلام پور تصریح کرد: در وضعیت موجود استاندارد جابه‌جایی مسافر برای هر اتوبوس ۸۰۰ نفر مسافر در روز است اما اکنون هر اتوبوس روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ مسافر را جابه‌جا می‌کند و تنها از نیمی از ظرفیت استفاده می‌شود.

*به لحاظ کمّی کمبود اتوبوس نداریم

وی با بیان اینکه به لحاظ کمّی کمبود اتوبوس نداریم امّا به لحاظ کیفی میانگین عمر مفید اتوبوس‎ها مناسب شهروندان نیست، گفت: با توجه به مشکلات مالی نیز تقاضا داریم که شهروندان به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی بروند تا شاهد افزایش کیفیت نیز باشیم.

رئیس سازمان اتوبوسرانی با اشاره به افزایش ۸ درصدی کرایه اتوبوس در ابتدای سال جاری، افزود: توصیه می‌کنیم که شهروندان از کارت بلیت استفاده کنند تا علاوه بر اینکه آمار جابه‌جایی درستی را در اختیار داشته باشیم، راه سوء‌استفاده برای عدّه‌ای نیز فراهم نشود.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا است و بی‌شک استفاده از آن علاوه بر این محاسن سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوار نیز می‌شود و امیدواریم با بهبود ناوگان اتوبوسرانی شاهد افزایش استفاده مردم از این ناوگان باشیم.

 

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شیرین 0 0

    اتوبوس رانی افزایش تعداد رو اعلام میکنه. ولی در اتوبوس ها هیچ تغییری نمی‌بینیم. شماره دریافت اطلاعات برای خطوط وساعت کارندارین. خط غفاری 40 دقیقه باید تو ایستگاه منتظر بمونم. جوابگوهم نیستین.