| کد خبر: 149251 |

آخوندی در جلسه علنی شورای شهر:

◄ تهران 500 هزار خانه خالی دارد/ مسکن در آینده بازاری نخواهد داشت

در تهران 500 هزار خانه خالی وجود دارد و از این تعداد 35 هزار خانه خالی در شمال شهر تهران قرار دارد

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی از ریسک بالای تامین منابع مالی به منظور نوسازی بافت فرسوده خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی که صبح امروز در جلسه شورای شهر تهران حضور پیدا کرده بود با اشاره به اهداف دولت جهت نوسازی بافت فرسوده در کلان‌شهرهای کشور، اظهار کرد: کلان‌شهرهای مشهد، اصفهان و دیگر مراکز استان‌ها نیز با مشکلات مرتبط با وجود بافت فرسوده مواجه‌اند، اما تهران به دلیل پایتخت بودن از حساسیت بالاتری در این زمینه برخوردار است.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید براین‌که، در تهران 500 هزار خانه خالی وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد 35 هزار خانه خالی در شمال شهر تهران قرار دارد.

آخوندی با بیان این‌که «جداسازی البرز و تهران یک خطای سیاسی جبران ناپذیر است»، افزود: تهران علاوه بر یک کلان‌شهر، پایتخت ایران اسلامی است و این پایتخت بودن مسئولیت و مأموریتی به شهر می‌دهد که با تمام کلان‌شهرهای دیگر آن را متفاوت می‌کند.

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به این‌که تمام مقامات و مسئولان در پایتخت مستقر شده‌اند؛ بنابراین نسبت به تهران نظر و دیدگاه خاص دارند، خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: نحوه تعامل بین دولت محلی و ملی در پایتخت باید مورد توجه قرار بگیرد و شما به‌عنوان اعضای شورای شهر باید بتوانید از ظرفیت پایتخت دفاع کنید و اگر نقصی داشت نسبت به رفع آن اقدام کنید.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی شورای  شهر تهران افزود: سوال این است که آیا تهران ظرفیت، کیفیت و توانایی ایفای نقش پایتخت بودن را هنوز دارد یا خیر؟ در زمانی که این موضوع مورد تردید و سوال قرار گرفته بود، اینکه تهران هم‌چنان پایتخت باشد، بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که شهر تهران به منظور ادامه حیات خود به عنوان پایتخت باید هزینه آن را پرداخت کند، افزود: تهران از جایگاه پایتخت بودن، هم سود می‌برد و هم هزینه‌هایی را باید پرداخت کند، زیرا تهران دارای دو ویژگی قابل سکونت و قابل حرکت بودن  است.

آخوندی با طرح این سوال که آیا تهران قابلیت سکونت را دارد یا خیر؟ گفت: در مسئله سکونت مجموعه‌ای از بحث‌های زیست‌محیطی مثل آب، هوا، مسکن،‌مسائل فرهنگی و اجتماعی و امنیتی وجود دارد و لذا باید حرکت کالا و انسان را مدنظر داشته باشیم، منطقه شهری تهران بزرگ ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد و باید مطالعاتی که در کرج و شهرداری تهران صورت گرفته است، بار دیگر مورد بازنگری و فهم مشترک قرار بگیرد.

به گفته وزیر راه، جمعیت شهر تهران در سال 1345، بالغ بر 2 میلیون و 980 هزار نفر بود که تا سال 95، این تعداد سه برابر شده ولی در این مدت جمعیت حاشیه شهر تهران 5 برابر شده و این آشفتگی بیش از حدی در پیرامون شهر تهران ایجاد کرده که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی با تاکید بر این‌که،  یکی از خطاهای استراتژیک سیاسی جداسازی استان البرز (کرج) از تهران بوده و با این اتفاق جمعیت بین این دو استان هم‌چنان به صورت «سیال» باقی مانده است گفت: روزانه یک میلیون و 250 هزار نفر از اطراف تهران به پایتخت سرازیر می‌شوند و مهم‌تر این‌که بخش زیادی از این افراد با خودروهای شخصی تردد می‌کنند که بر اساس برآوردهای صورت گرفته 530 هزار خودرو روزانه در تهران تردد دارند و با این موضوع آیا می‌توان نسبت به حمل‌ونقل عمومی تهران بی‌توجه باشیم؟ به‌طور قطع این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که سرانه بیمارستانی در تهران 3.24 نفر است و در حاشیه تهران برای هر هزار نفر کمتر از یک تخت وجود دارد، گفت: باید بدانیم فقر در حاشیه شهرها باقی نمی‌ماند و نمی‌توان از تسری آن جلوگیری به عمل آورد،  بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک توسعه مهار نشده در حاشیه شهر تهران شکل گرفته و یک سوداگری بی‌اندازه در این بخش وجود دارد.

آخوندی در ادامه سخنان خود در صحن علنی شورای شهر تهران افزود: از سال 89 تا 92 پروانه ساخت 760 هزار واحد مسکونی در پایتخت صادر شده و بیش‌ترین رشد اقتصادی در این حوزه بوده است. اما با وجود رشد صدور پروانه، جمعیت تهران از 8.3 به 8.7 میلیون رسید و این آمار نشان می‌دهد جمعیتی جذب این بخش از ساخت‌وسازها نشده است. 

به گفته وزیر راه‌وشهرسازی، در حال حاضر شهر تهران بیش از 10 میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری دارد و برآوردها حاکی از آن است که برای سال 1415، این جمعیت به 19 میلیون نفر برسد، جمعیت تهران در 20 سال آینده به 20 میلیون نفر نخواهد رسید و این مهم نشان می‌دهد رشد این منطقه در رشد میانگین ملی از نقش کمتری برخوردار خواهد بود.

آخوندی گفت: اگر تخلفی صورت نگیرد و عین طرح تفصیلی پروانه ساخت داده شود جمعیت شهر تهران 12.5 میلیون نفر برآورد شده و اگر تخلفات مانند گذشته صورت بگیرد سوال این است که آیا مسکن در آینده بازار خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال منفی است. قطعا هیچ تحولی در این بخش رخ نمی‌دهد.

آخوندی افزود: متاسفانه شهرداری در گذشته تمایل به فروش شهر داشت اما شهری که دارای 500 هزار خانه خالی است دچار عدم تعادل وحشتناکی  است.

وزیرراه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد: در استان البرز و استان تهران، به یک ثبات جمعی نسبی رسیده‌ایم و رشد جمعیت در این بخش کم خواهد بود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که از میانگین ملی نیز کمتر خواهد بود .

سخنان وزیر راه‌وشهرسازی که به پایان رسید رئیس شورای اسلامی شهر،  از او درخواست کرد تا برای ماندن در صحن علنی به منظور پاسخگویی به اعضای شورای شهر خروج خود را از پارلمان شهری به تاخیر بیندازد که با موافقت آخوندی  همراه شد.

وزیر راه‌وشهرسازی در پاسخ به هاشمی گفت: با اقای جهانگیری جلسه داریم که یک ربع با تاخیر در آن جلسه حضور پیدا می‌کنم تا چند سوال اعضا را پاسخگو باشم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.