| کد خبر: 137115 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ انتخاب شهردار، سیاست یا تخصص

شهردار یا شارمند، طبق تعریف دانشنامه‌ای، به نگهبان یا گردانندهٔ شهر، گویند، اما بر اساس معانی رایج در ایران، شهرداری نهادی است عمومی، غیر دولتی، محلی و خودکفا، یعنی مثل دیگر نهادهای دولتی از بودجهٔ دولتی استفاده نمی‌کند و باید دارای درآمد محلی برای اداره خود باشد که این درآمد توسط شورای اسلامی‌شهر به تصویب رسیده و در قالب عوارضات از مردم در تهران قدیم اخذ می‌شد.

تین نیوز

شهردار یا شارمند، طبق تعریف دانشنامه‌ای، به نگهبان یا گردانندهٔ شهر می‌گویند، اما بر اساس معانی رایج در ایران، شهرداری نهادی است عمومی، غیر دولتی، محلی و خودکفا، یعنی مثل دیگر نهادهای دولتی از بودجهٔ دولتی استفاده نمی‌کند و باید دارای درآمد محلی برای اداره خود باشد در قالب عوارضات از مردم در تهران قدیم اخذ می‌شد.

به گزارش تین‌نیوز، اما امروزه عدم وجود مدیریت واحد شهری یکی از بزرگ‌ترین نقاط تمایز مدیریت‌شهری در ایران با کشورهای توسعه یافته است، اگر مدیریت شهرداری و شوراها به سمت مدیریت واحد شهری برود این دو نهاد می‌توانند پاسخگوی بسیاری از مطالبات و مشکلات باشند و با وجود مدیریت واحد شهری، شهرداری و شوراها همان کارکردی را پیدا می‌کنند که در کشورهای توسعه یافته طی یک دوره طولانی به‌دست آورده‌اند.

وجود دولت لاغر و چالاک را که بیشتر وظیفه نظارتی دارد و امور محلی را به مدیریت محلی واگذار کرده است از دیگر وجه تمایز مدیریت شهری کشورهای توسعه یافته با ایران است که بنا به هر دلیلی، در کشور ما دولت محور و مرکز فعالیت‌هاست در حالی که لازمه کارآمدی شوراها این است که وظایف مربوط به شهروندان از دولت انتزاع و به مدیریت شهری واگذار شود تا هم، مدیریت شهری شکل بگیرد و هم شعار کاهش تصدی‌گر و تمرکز زدایی تحقق جامعی پیدا کند.

انتخاب شهردار در ایران این روزها اما بیشتر متاثر از حزب‌گرائی است و همین امر موجب شده تا سیر رسیدن به گزینه برتر نه تنها طولانی شود بلکه موجب شود تا اهمیت آن از دید عموم مردم از حیز انتفاع خارج شود، زیرا طولانی شدن یک کار همواره بهتر بودن انتخاب را رقم نمی‌زند.

تین‌نیوز با این نگاه قصد دارد تا مقایسه کوتاهی میان ایران و دیگر کشورها به منظور حساسیت در انتخاب شهردار انجام دهد که شاید در سیر تحول گزینش شهردار تهران چندان تاثیرگذار نباشد اما، می‌تواند کمی در روشن کردن افکار عمومی موثر بیفتد.

انتخاب شهردار برای تهران از سال 1287 هجری شمسی به دلیل اهمیت این شهر در دستور کار دولت‌مردان قرار گرفته و اداره شهر به شخصی سپرده می‌شد، اما آنچه مسلم است این‌که، جریان‌های سیاسی در این انتخاب تاثیرگذار نبود.

امروزه در جای جای جهان انتخاب شهردار براساس اصول و ضوابط متاثر از حزب‌گرائی صورت می‌گیرد، اما درچارچوبی مشخص و مدون و در مدت زمانی از پیش تعریف شده، در ایران ما اما، حساسیت‌ها همگی بر انتخاب شهردار پایتخت متمرکز شده و ناگزیر در کش و قوس‌های زیادی گرفتار شده که این امر باعث بروز برخی مشکلات در آینده به دلیل عدم انتخاب درست می‌شود.

شهری به بزرگی تهران نیاز به داشتن شهرداری است که علاوه بر تخصص از تجربه بالا و پویائی نیز برخوردار باشد که در متاسفانه در چند دوره گذشته شاید مطلقا در این سمت نبوده است، البته شهر تغییرات زیادی داشته که نباید نادیده گرفته شود اما، این‌که براساس اصول شهرسازی و انسان محور بودن صورت گرفته یا خیر، جای سوال دارد.

در شهری بزرگی چون پاریس احزاب گرد هم آمده و فردی را که از نگاه کارشناسان و 163 عضو  شورای شهر دارای برتری باشد را به ریاست شهر می‌گمارند و تا 6 سال نیز کارهای او را کاملا زیر نظر دارند، زیرا اگر جز این باشد کلان‌شهر پاریس با جمعیتی که در خود جای داده قطعا قابل کنترل و رقابت با شهرهای مدرن دنیا نحواهد بود.

در اکثر شهرهای بزرگ انتخاب شهردار از سوی شورا و در برخی دیگر نیز از سوی مردم و جای دیگر از سوی وزیر کشور منصوب می‌شوند اما، هیچ شهرداری را سراغ نداریم که تحت تاثیر حزب و سیاست به ساختمان شهرداری راه پیدا کند که شبیه به تهران باشد که برای شروع و ادامه کار خود نیازمند حمایت دسته‌ای خاص قرار بگیرد.

به گزارش تین‌نیوز، قرار بود تا اعضای شورای شهر پنجم این هفته با انتخاب فردی از میان گزینه‌های پیش روی خود شهردار آینده تهران را انتخاب و به مردم معرفی کنند که ظاهرا تا چند هفته دیگر از این موضوع خبری نخواهد بود، به نظر می‌رسد بازهم جریانات سیاسی با تاثیر گذاشتن بر جو شورای جدید مانع از معرفی ساکن 4 ساله بهشت شده و این کار را تا چند هفته دیگر به تاخیر انداخت با این تفاسیر خطر انتخاب سیاسی شهردار کماکان وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضايي 0 0

    سلام . من بيش از 17 سال است كه كارمند مترو هستم. در اين شركت تا سال 1390 همه چيز به خوبي پيش مي رفت. خوشبختانه نه خانه سازماني گرفته ام ونه پستي كه فكر كنيد به خاطر آن دفاع مي كنم. در زمان مهندس هاشمي تا سال 1390 به دليل حضور مهندس ربيعي و ايشان يك نظم خوب و حركت به سوي شفافيت وجود داشت. به سختي كار مي كرديم. در مجله ي وزين همسفر شفافيت وجود داشت. خود من مدير پروژه ي بسياري از سيستم هاي اطلاعاتي جهت حركت به سوي شفافيت و عدالت محوري و ضوابط بودم. همه ي اين ها ميسر نبود مگر با حمايت و سياستگذاري مهندس هاشمي و مهندس ربيعي. مهندس هاشمي و مهندس ربيعي صبح هاي خيلي زود هميشه قبل از همه سر كار بودند. عاشق كار بودند. پس از رفتن ايشان و مهندس ربيعي همه چيز نابود شد و متروي ضابطه مندي كه گام هاي نهايي براي رسيدن به قله هاي ترقي مي پيمود دچار نقصان و سقوط شد. شهر زيرزميني و مشكلات چندبرابري آن و اتفاقا تجربه هاي بسيار كم دانش و تكنولوژي ابزار مورد استفاده آن وجود داشت اما مهندس هاشمي و تيمش علاوه بر كسب دانش و تجربه بيشتر و تربيت نيروهاي كارآمد كه متاسفانه بيشتر آن ها توسط مديريت هاي كنوني بدون تجربه كنار زده شده اند توانسته بودند اين شهر تاريك زيرزميني را روشن نمايند. خدمت رساني به مسافرين و مردم براي ما علاوه بر افتخار سرلوحه ي اصلي بود. كاهش هدوي قطارها بخشي از زندگي مان شده بود و ما تلاش و تلاش مي كرديم و كار و لذت كار كردند و خدمت رساني. اكنون به راحتي تمام جمعه ها به دليل بهسازي تعطيل مي شود بدون توجه به نياز جامعه و مردم. تاخيرهاي بيشتر و بيشتر اهميتشان از دست رفته و يك سازمان چابك به سازماني فربه و كم تخصص متاسفانه تبديل شده. بسياري از هم دوره اي هاي من از سازمان به كشورهاي توسعه يافته مهاجرت نموده و دوباره كاري و چندباره كاري و پست هاي به ناحق داده شده سرخوردگي را به پرسنل دوره ديده و باتجربه و بعد پرسنل جديد منتقل نموده . حال شما قضاوت كنيد يك فرد متعهد و دلسوز مثل مهندس هاشمي كه سكان شهر زيرزميني را به خوبي هدايت كرده نمي تواند شهردار باشد. مهندس هاشمي فردي لايق هستند با خصصيات سيستمي و غير جناحي . همه مي دانيم چون شفاف هستند چون به قولي باج نمي دهند. چون مخالف باند و رانت هستند و موافق سيستم و نظم خيلي ها از حضورشان نگرانند. اميدوارم شهر تهران فرد سيستمي مثل ايشان را از دست ندهند. موفق باشيد.