| کد خبر: 135811 |

◄ راه‌هایی برای درآمدزایی برای شهر تهران

تهران پتانسیل بسیار بالایی براى جذب سرمایه بخش خصوصى دارد و این موضوع ناشى از جمعیت بالا، گردشگر فراوان و آمادگى مردم براى هزینه کردن در گردشگرى، خوراک و تفریح است.

تین نیوز

آنهایی که فکر می‌کنند درآمد شهرها فقط از تراکم فروشی یا شهرفروشی باید باشد، سخت در اشتباه هستند. شهرها منابع درآمدی دیگری هم دارند برای مثال تهران و کلان شهرها پتانسیل بسیار بالایی براى جذب سرمایه بخش خصوصى دارد و این موضوع ناشى از جمعیت بالا، گردشگر فراوان و آمادگى مردم براى هزینه کردن در گردشگرى، خوراک و تفریح است.

به گزارش تین‌نیوز، این نظر یک مدیر ارشد با سابقه فعالیت در رده معاون شهردار تهران در مورد راه‌های ایجاد درآمد برای شهر تهران است که در یک گروه در فضای مجازی مطرح شده است.

مهرداد تقی‌زاده در این زمینه چند مثال نیز طرح کرد و گفت: در این زمینه یکی از راه‌ها ارایه مجوز به کافی شاپ‌ها ، فست فودها و رستوران ها برای گذاشتن میز و صندلى شیک و منظم در پیاده‌روها و فضاهاى باز  با حصاری از گلدان های زیبا و نورپردازی جذاب است. این کار منجر به جذب مشتری بیشتر و کسب درآمد بالاتر برای فروشنده، رضایت بالاتر مردم و کسب درآمد بالاتر شهرداری می‌گردد.  (این کار win win win  است: مردم راضى، کسبه راضى و شهردارى راضى)  که امکان اخذ هزینه از کسبه بابت این مجوز وجود دارد.

وی افزود: ایجاد امکان فعالیت کافى شاپ‌ها و رستوران‌ها تا نیمه‌هاى شب نیز یکی از همان ٣ ضلع مثلث رضایت است و شهر نیز شب‌هاى زنده را تجربه خواهد کرد. هم اکنون از ساعت 11 شب به بعد،  شهرهای ما کاملا مرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در تهران همچنین می‌توان کل هزینه احداث پارک را به بخش خصوصى واگذار کرد و نه تنها هزینه‌اى از این بابت متحمل نشد، بلکه هر ماه رقمى بابت امکان بهره‌بردارى از فضاهاى درآمدزا مثل کافى شاپ‌ها، رستوران‌ها، فضاهاى بازى پولى،  پارکینگ، کافى‌نت و … دریافت کرد و حتى می‌توان پروژه را به مزایده گذاشت. (هزینه احداث و نگهداری صفر می‌شود و درآمد هم ایجاد می‌گردد)

این  مدیر ارشد سابق شهری تاکید کرد: همچنین یکى از کارهاى پرهزینه، جمع آورى زباله تهران است. در حالی‌که می‌توان شرکت‌هایی را پیدا کرد که زباله تهران را نه تنها رایگان جمع آوری ، بلکه آن را خریدارى کنند و کل کار جمع‌آورى، تفکیک، بازیافت و … را با استاندارد معرفى شده شهردارى تهران انجام داده و مبالغی هم به شهردارى بپردازند. البته اول باید کل سیستم  طراحى شود.

وی افزود: همچنین استقبال از مترو و بى آر تى و ازدحام در زمان زیادى از ساعات روز بدین معناست که خرید واگن و اتوبوس براى بخش خصوصى می‌تواند اقتصادى باشد. با این کار می‌توان هدوى مترو را از ٥ و ٦ دقیقه به ٢ دقیقه رساند و این یعنى رضایت مردم، افزایش سهم حمل‌ونقل همگانى، امکان خرید ناوگان با سرمایه بخش خصوصى داخلى و خارجى و افزایش توجیه اقتصادى TOD. ضمنا فضاهاى تبلیغاتى داخل ناوگان و بیرون آن هم می‌تواند برگشت سرمایه را تسهیل کند.

تقی‌زاده یک منبع دیگر درآمدی برای شهرداری ‌تهران را اتوبوس‌هاى گردشگرى شیک و معمولا دو طبقه و نیز برخى خودروهاى قدیمى به عنوان تاکسى فانتزى با قیمت گرانتر دانست که براى نشان دادن جاذبه‌هاى شهرى توسط بخش‌هاى خصوصى بهره‌بردارى مى‌گردد.

وی گفت:مردم از این اتوبوس‌ها خیلى استقبال می‌کنند و مجوز کار شرکت ها + اجاره ماهیانه + درآمد تبلیغ روى بدنه و داخل اتوبوس نیز می‌تواند یک منبع درآمد باشد.

تقی‌زاده اظهار داشت: نرخ پارکینگ حاشیه‌اى معابر و نیز نرخ پارک خودرو در پارکینگ‌هاى عمومى باید هم افزایش پیدا کند و هم تصاعدى شود تا حرکتى ضد خودرومحورى باشد. این کار منبع درآمد عظیمى ایجاد مى‌کند.حتى از پارکینگ هاى غیر دولتى مانند مجتمع‌هاى تجارى و … باید شارژ ماهیانه بالایی گرفته شود.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.