| کد خبر: 134998 |

◄ ادامه انتقادات از افتتاح ناقص خط 7 مترو

هنوز یک هفته از افتتاح خط 7 مترو با 22 کیلومتر و هفت ایستگاه فعال نگذشته اما، به ظاهر کامل نبودن این خط هنگام افتتاح مباحث زیادی را درباره این خط به وجود آورده و باعث واکنش بسیاری از کارشناسان مدیریت شهری شده است، زیرا گفته می‌شود بهره‌برداری از این خط زمانی رقم خورد که سیستم تهویه هوای آن با مشکل مواجه است و فاقد راه‌های خروج و فرار اضطراری است و برخی دیگر نیز از فعالیت سه ساعته این خط مترو انتقاد می‌کنند، چرا که به اعتقاد آنان جابه‌جائی مسافر در مسیر مترو خط هفت، فعالیت کامل در طی روز را می‌طلبد.

تین نیوز

هنوز یک هفته از افتتاح خط 7 مترو با 22 کیلومتر و هفت ایستگاه فعال نگذشته اما، به ظاهر کامل نبودن این خط هنگام افتتاح مباحث زیادی را درباره این خط به وجود آورده و باعث واکنش بسیاری از کارشناسان مدیریت شهری شده است، زیرا گفته می‌شود بهره‌برداری از این خط زمانی رقم خورد که سیستم تهویه هوای آن با مشکل مواجه است و فاقد راه‌های خروج و فرار اضطراری است و برخی دیگر نیز از فعالیت سه ساعته این خط مترو انتقاد می‌کنند، چرا که به اعتقاد آنان جابه‌جائی مسافر در مسیر مترو خط هفت، فعالیت کامل در طی روز را می‌طلبد.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، موج انتقادات و گلایه‌ها در افتتاح مترو خط 7 به حدی است و این انتقادها به قدری افزایش یافته که اعضای شورای شهر خواهان تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مترو خط 7 از افسریه تا میدان صنعت شدند.

 

بر همین اساس شنیده می‌شود که در واپسین روزهای حیات شورای شهر چهارم،  رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضعیت مترو خط 7 شده و با انتقاد از نبود سیستم هواکش و هم‌چنین راه‌های خروج و فرار اضطراری به فراخور نیاز، گفته است: فاصله یک ایستگاه تا ایستگاه بعدی شش کیلومتر است و در صورتی که حادثه‌ای اتفاق بیفتد، امکان امدادرسانی سریع به مسافران در طول مسیر یا ممکن نیست و یا با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود لذا، باید کمیته‌ای تشکیل شود تا این مسایل با دقت نظر پیرامون جوانب آن مورد بررسی قرار بگیرد.

 

اگرچه این روزها مرد خستگی ناپذیر مترو تهران، هابیل درویش در واکنش به این انتقادات با برشمردن مزایای خط 7 گفته است که گستردگی پروژه خط 7 و پیچیدگی کار ساخت آن، باعث شده تا برخی از منتقدان به انتقاد از کار ساخت مترو این مسیر روی بیاورند اما با این وجود، حواشی خط هفت آنقدر بالا گرفته که رئیس کمیته عمران شورای شهر از ورود شورا به موضوع ایمنی خط 7 خبر داده و اظهار داشته قطعا به این موضوع در شورا رسیدگی خواهد شد.

 

اقبال شاکری اما با اشاره به این‌که برخی منتقدان نسبت به فعالیت خط هفت مترو انتقاداتی را وارد دانسته‌اند، گفته است: بر همین اساس کمیته عمران شورای شهر به زودی برای بررسی ابعاد مختلف این ادعاها از این خط بازدید خواهد داشت تا در راستای شفاف سازی ابهامات اقدام کند زیرا، صحت این انتقادها مانعی است تا مردم از مترو خط 7 استفاده کنند.

 

به گفته این عضو شورای شهر، فقدان سیستم هوادهی و هواکشی مناسب، فعالیت سه ساعته و آزمایشی این خط و عدم پیش‌بینی راه‌های خروج اضطراری مناسب از جمله ابهاماتی است که باید مورد بررسی قرار گرفته و در راستای تنویر افکار عمومی به آنها پاسخ داده شود.

 

این سخنان در حالی گفته می‌شود که از هفته گذشته بسیاری از کارشناسان شهری که از دور دستی به آتش دارند از ناقص بودن خط 7 به منظور افتتاح خبر داده و خواستار دست‌نگه داشتن مدیریت شهری از بهره‌برداری آن شده بودند که ظاهرا فریادها به جایی نرسید و افتتاح با حضور رسانه‌های «دست‌چین» شده انجام گرفت.

 

پیش از همه کسانی که به افتتاح مترو خط 7 انتقاد داشتند محسن هاشمی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و آن را موجب به خطر افتادن سلامت مسافران دانست اما، گوش شنوائی به این منظور وجود نداشت و افتتاح با همه کاستی‌ها، رسانه‌ای شد.

 

منتخب اول مردم تهران با اشاره به افتتاح زودرس خطوط مترو در روزهای اخیر، این کار را برای امنیت شهروندان خطرناک توصیف کرد و از اعضای کنونی شورای شهر خواست در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند.

 

محسن هاشمی منتخب اول مردم تهران در شورای شهر پنجم، گفته است: در مدیریت شهر تهران با توجه به این‌که چندسال سابقه کار اجرایی در این حوزه دارم، شاهد بوده‌ام چه قوانین خوبی نوشته می‌‌شود و در مقام اجرا چگونه آن را دور می‌زنند.

 

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشته، افتتاح‌های زودرسی که اکنون شاهد آن هستیم، باید متوقف شود، افتتاح خطی که هواکش ندارد و قطار کافی برای جابه‌جایی مسافر در آن پیش‌بینی نشده است، ایجاد ناامنی برای سرنشیان قطاری است که حامل مردم است و هرکس به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند و شورای فعلی باید در مقابل این افتتاح‌های زودرس که برای امنیت شهروندان خطرناک است، سکوت نکند.

 

اما انتقادها به اینجا ختم نشده و رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با طرح این سؤال که خط مترویی که نه پله فرار دارد، نه هواکش دارد و نه قطار، چرا باید افتتاح شود؟ به تین‌نیوز، گفت: خطوط مترو به صورت مستقیم با ایمنی و سلامتی شهروندان سر و کار دارد و تجهیز و تکمیل آنها قبل از افتتاح، ضرورتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت اما، متاسفانه این کار در حال رخ دادن است.

 

حقانی با اشاره به حواشی خط 7مترو افزود: افتتاح ناقص خط ٧ مترو که نام آن را راه‌اندازی آزمایشی گذاشته‌اند، در واقع بازی با جان مسافران است و خطوط مترو و اشکالات و ایرادات، نباید به قیمت جان شهروندان تمام شود.

 

به گفته حقانی،  نوع مدیریت شهری فعلی دارای مشکلاتی است و سعی در آن است تا هر طور شده قبل از به پایان رسیدن زمان حضور در خیابان بهشت، اقداماتی هر چند ناقص انجام و عنوان شود اقدامات زیادی برای شهر بصورت گرفته است اما، قرار بود قبل از افتتاح هر پروژه شهری، پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، و اقتصادی آن پروژه،  به شورای اسلامی شهر ارائه شود که جای این پیوست‌ها در خطوط مترو از جمله خط ٧ مترو خالی است.

 

رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در پایان با تاکید بر این موضوع که، ابهامات و سؤالات بسیاری در مورد افتتاح ناقص خط ٧ مترو وجود دارد، خاطرنشان کرد: این خط با چند رام قطار مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفت و مشخص نیست که به چند رام قطار خواهد رسید؟ سرفاصله حرکت قطارها چند دقیقه است و به چند دقیقه خواهد رسید؟ استانداردهای ایمنی ساخت و به کارگیری تجهیزات مترو تا چه اندازه در آن رعایت شده؟ هزینه تمام شده آن تا این مرحله چقدر بوده و برای این‌که کامل شود، چقدر دیگر اعتبار نیاز دارد؟ و باقی مانده خطوط و مابقی ایستگاه‌ها تا چه موقع به بهره‌برداری می رسند؟، این سوالات قطعا باید از سوی مدیریت شهری پاسخ گفته شود و شورای شهر در رسیدن به پاسخ کاملا مصمم است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اینها بیشتر حسادت شورای اینده هست چون موقعیت خود را درخطر میبینند.

    که سطح توقع مردم بالارفته و انها در شورای اینده با شورایی که یک نفرش روانشناس هست دیگری بساز بفروش و دیگری هم پول داده تا اسمش در لیست برود جایی نمیرسد.

    مشک انست که خود ببوید نه انکه عطار بگوید ببینیم شورای اینده دستاوردش چه خواهد بود؟

  • عادل 1 0

    متاسفانه منتخب اول مردم تهران و باقی منتخبین همه چیز را سیاسی میبینند و بی شک هیچ وقت از مترو استفاده نمی کنند که بفهمند که چرا مردم تهران راه اندازی در ساعات محدود و و فاصله زیاد را ترجیح میدهند به اینکه یکسال دیگر هم منتظر افتتاح بمانند.

  • رشید 0 0

    آقا خواهشا این قطارا خط یکو مخصوصا غروبا بیشتر کنید واقعا شلوغه این پولی که میگیرید درست نیست