| کد خبر: 131928 |

نوسازی ۸۸ درصد تاکسی‌های پایتخت

تین نیوز
نوسازی تاکسی‌های فرسوده طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و توانسته سرنوشت ۸۸درصد تاکسی‌های فرسوده تهران را تغییر دهد.
 

به گزارش همشهری آنلاین،  هم‌اکنون تنها 12درصد تاکسی‌های تهران فرسوده هستند و راه‌حل‌های متعددی برای نوکردن وسیله فرسوده خود دارند. نگاهی به منحنی رشد تاکسی‌های جدید تهران نشان می‌دهد که در 3سال اخیر 15هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده که نوسازی 11580دستگاه آن در سال 95 انجام شده است.

 

طی این مدت همچنین کاتالیست 6‌هزار دستگاه تاکسی به‌صورت رایگان تعویض شده که گامی مهم و ارزشمند در کاهش آلودگی هوای پایتخت است. از سویی هم‌اکنون حدود 2هزار دستگاه تاکسی هیبریدی در شهر تهران تردد می‌کنند که با هدف مدرن‌سازی‌ تردد در تهران صورت گرفته است. در بیشتر شهرهای جهان، تاکسی وسیله ترددی لوکس است و باید به‌صورت دربستی تردد کند که با حضور تاکسی‌های هیبریدی این گام جهانی برداشته می‌شود.

 

  • چراغ سبز هیبریدی‌ها به تاکسی‌های فرسوده

از سال 94 نخستین گروه از تاکسی‌های هیبریدی به تهران وارد شدند و در قالب شرکت‌های خصوصی با شهرداری تهران همکاری خود را در قالب حمل‌ونقل عمومی آغاز کردند. دیروز از یکی از شرکت‌های تاکسی هیبریدی خبر رسید که برای جایگزینی فرسوده‌ها با تاکسی هیبریدی تسهیلات ارائه می‌دهد. بهرام طاهریان، مدیرعامل شرکت پاکرو تاکسی شهر تهران در این‌باره از ارائه تسهیلات ویژه برای رانندگان تاکسی و آژانس برای تبدیل خودروهایشان به تاکسی‌های هیبریدی خبر داد.

 

وی گفت: رانندگان تاکسی مدل 86 به بالا می‌توانند از تسهیلات این طرح ویژه برای جایگزینی تاکسی‌هایشان با خودروهای هیبریدی استفاده کنند.وی با بیان اینکه این طرح برای تمامی رانندگان آژانس و تاکسی است که هم‌اکنون خودرویشان در خطوط مختلف در حال فعالیت است، افزود: این طرح ویژه خودروهایی است که فعال و نه اسقاطی هستند که حداکثر عمر آنها نیز تا 10سال است و شامل خودروهای مدل 86 به بالا می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت پاکرو تاکسی شهر تهران با بیان اینکه خودروهای متقاضیان توسط کارشناسان بازرسی و به‌عنوان آورده نقدی تا سقف 10میلیون تومان ارزشگذاری می‌شوند، تصریح کرد: براساس تمهیدات درنظر گرفته شده، افراد می‌توانند 45میلیون تومان به‌صورت نقد پرداخت کنند و 30میلیون تومان نیز سوبسید برای متقاضیان این خودروها درنظر گرفته شده است و می‌توانند در اقساط 4ساله و 5ساله نیز ماهانه مبالغی را پرداخت کنند و در عوض خودروهای هیبریدی سوناتای 2017 دریافت کنند.

 

مدیرعامل شرکت پاکرو تاکسی با بیان اینکه این تاکسی‌ها رنگ و نمره شده است و در انتظار واگذاری به متقاضیان هستند، گفت: اگر افراد نمی‌توانند 45میلیون تومان نقد ابتدای قرارداد را پرداخت کنند می‌توانند نسبت به رزرو سه‌ماهه خودرو اقدام کرده و پس از پرداخت این مبلغ، خودرو را دریافت کنند.

 

  • آموزش 6 هزار راننده تاکسی جدید برای کارپینو

در کنار اقدامات نوسازانه برای تاکسی‌های هیبریدی، مدیریت شهری موضوع ناوگان دربستی را نیز برای تهران آغاز کرده و از آغاز سال 96، در قالب نرم‌افزار کارپینو روند جدیدی را در پیش گرفته است. کارپینو تنها اپلیکیشن دارای مجوز از شهرداری تهران است و سلامت و ایمنی خودروها موردتأیید است. رانندگان آموزش‌دیده، خودروی استاندارد و بیمه تمام سرنشینان از مزایای اپلیکیشن کارپینو و دارای مجوز از معاونت حمل‌ونقل وترافیک شهرداری تهران است که در اپلیکیشن‌های فاقد مجوز از حمل‌ونقل و ترافیک شاهد آن نیستیم و درصورت وقوع تصادف تنها تعدادی از سرنشینان می‌توانند هزینه‌های خود را دریافت کنند چرا که دارای بیمه سرنشین به‌طور کامل نیستند.

 

همچنین استاندارد خودروهای زیرنظر شهرداری مورد تأیید است چرا که شهرداری بر معاینه فنی و ایمنی آنها نظارت دارد و اگر ایمنی و استانداردهای لازم را نداشته باشند، از تردد آنها جلوگیری می‌شود؛ درحالی‌که اطمینان از ایمنی خودرو در اپلیکیشن‌های دیگر وجود ندارد. از سویی خودروهای سمند، پژو، تویوتا و هیوندا در کارپینو فعال هستند و البته قیمت‌های آنها با اپلیکیشن‌های دیگر قابل رقابت است و برای شهروندان صرفه اقتصادی دارد.

 

تاکسی‌های ویژه بانوان نیز با راننده خانم برای رفاه حال بانوان درکارپینو درنظر گرفته شده است. هم‌اکنون 5800دستگاه تاکسی درکارپینو فعال هستند اما باید به 12500تاکسی برسند که پس از آموزش‌های لازم درسیستم فعال می‌شوند و ممکن است براساس نیاز این رقم افزایش پیدا کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.