| کد خبر: 131551 |

پاکسازی چهره شهر از تبلیغات انتخاباتی

تین نیوز
بیش از ۵ هزار نیروی خدماتی شهرداری تهران، در کمتر از ۱۲ساعت چهره تهران را به حالت عادی بازگردانده‌اند و پایتخت برای فعالیت معمول روزانه آماده شد.
 

به گزارش همشهری آنلاین، زیرساخت‌های خدماتی شهر تهران طی یک دهه افزایش قابل‌توجهی یافته است و با وجود آنکه پایتخت طی روزهای گذشته از پوستر‌ها، تراکت‌ها و بنرهای تبلیغاتی سرشار بود، به ناگهان و در کمتر از 12ساعت، چهره عوض کرد و نشانی از تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری و شورای شهر نیست.

 

در همین ارتباط مشاور سازمان پسماند شهرداری تهران با اعلام آماده‌باش کامل حدود 5هزار نیروی پاکبان طی 2روز گذشته گفت: شهر در یک هفته گذشته دستخوش انواع مختلف تبلیغات محیطی بود و عمده این تبلیغات کاغذ، پارچه و بنرهای پلاستیکی بود. شهرام فیروزی با اعلام اینکه طی هفته گذشته شاهد تلاش گسترده نیروهای خدوم شهرداری تهران بودیم، افزود:

 

بسیاری از تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در 4هزار سازه‌ای که در سطح شهر نصب شده ‌بود، قرار داشت؛ اما عوامل اجرایی نامزدهای محترم در پاره‌ای موارد، اقدام به نصب پوسترهای تبلیغاتی در فضاهای متعددی مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی و برخی مبلمان شهری دیگر کرده بودند.

 

به گفته فیروزی در گام اول با وجود احراز تخلف و براساس قوانین موجود نسبت به رفع این دسته از تبلیغات که باعث ایجاد مشکلاتی در روند فعالیت معمول شهر شده بود، اقدام شد. در گام دوم نیز، پس از پایان مهلت تبلیغات، نیروهای خدوم شهرداری تهران نسبت به جمع‌آوری آن دسته از تبلیغاتی که در محل صندوق‌های رأی نصب شده بود، صورت گرفت.

 

مشاور مدیرعامل سازمان پسماند ادامه داد: طی 12ساعت گذشته نیروهای خدوم شهری با آمادگی کامل تلاش کردند تا هر چه زودتر سیمای شهر را به حالت عادی بازگردانند. وی همچنین اظهار داشت: طی هفته گذشته با حجم زباله خشک زیادی در سطح شهر روبه‌رو بودیم. اگر شهروندان دقت کرده باشند، کار از اوایل بامداد دیروز شروع شد و شهر توسط حدود 5هزار نیروی پاکبان ظرف کمتر از مدت 12ساعت پاکیزه شد و اینها مقدور نبود مگر با تلاش شبانه روزی نیروهای خدوم شهرداری تهران.

 

  • افزایش تولید پسماند خشک

عمده اقلام تبلیغاتی نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر، کاغذ، بنر و پارچه بوده‌است. حجم گسترده‌ای از پوسترهای تبلیغاتی در سطح شهر نصب شد و با آغاز پاکسازی شهر، تولید پسماند خشک نیز به نحو چشمگیری افزایش یافت.

 

شهرام فیروزی با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیقی از حجم پسماند تولید شده طی یک هفته گذشته ارائه نشده و طی روزهای آینده اعلام خواهد شد، گفت: بخش عمده‌ای از اقلام تبلیغاتی از کاغذ تهیه شده‌است و 90درصد آنها قابل بازیافت هستند. با توجه به پیش‌بینی افزایش تولید پسماند خشک طی هفته گذشته، مدیریت شهری ظرفیت گسترده‌ای را برای بازیافت این اقلام آماده کرد. به گفته وی کاغذها و بخش عمده‌ای از پسماندهای خشک به ادارات پسماند مناطق تحویل شده‌است و پس از بازیافت مجددا به چرخه تولید باز خواهد گشت.

 

آنگونه که فیروزی گفت مدیریت شهری تهران در مناسبت‌هایی مانند انتخابات یا ایام محرم که حجم پسماند خشک به‌ویژه پسماند قابل بازیافت، زیاد می‌شود، به‌منظور بازگرداندن آنها به چرخه تولید، تلاش گسترده‌ای را به اجرا در می‌آورد. نه تنها مناطق 22گانه پایتخت که همه شهرهای ایران در این روزها درگیر فرایند انتخابات حماسی روز 29اردیبهشت‌ماه بودند.

 

مدیریت شهری در همه شهرهای کشور به‌منظور فراهم آوردن بسترهای تبلیغات و همچنین ایجاد فضایی مناسب برای ارائه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی فضاهایی را در سطح شهرها پیش‌بینی می‌کند. اما در گرماگرم تبلیغات محیطی در سطح شهرها، نصب پوسترهای تبلیغاتی حتی بر مبلمان شهری نیز بسیار دیده می‌شود. موضوعی که باعث افزایش حجم کار نیروهای خدوم پاکبان شهری می‌شود.

 

بر همین اساس مشاور مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به این اتفاق گفت: با وجود اینکه طی 12ساعت گذشته حجم کار بسیار گسترده بود، اما استفاده از تمامی فضاهای مبلمان شهری برای نصب پوستر و آگاهی بخشی به شهروندان باعث زحمت بیشتر نیروهای عزیز پاکبان شد.

 

شهرام فیروزی همچنین گفت که هوشیاری و آماده باش معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و همچنین فعالیت مستمر و شبانه‌روزی شهرداری‌های مناطق 22گانه و تمامی عوامل در 48ساعت گذشته باعث شد تا پایتخت چهره‌ای عاری از انتخابات به‌خود بگیرد. به گفته وی حدود 600 خودروی سواری سبک به‌صورت شبانه روزی در حال فعالیت بوده و تمامی مدیران و حتی مدیران ارشد نیز در حالت آماده‌باش به‌سر می‌بردند تا چهره شهر را به حالت عادی بازگردانند.

 

  • تولید پسماند خشک تا سه برابر

روزانه در شهر تهران بیش از 7هزار و 500تن زباله تولید می‌شود. براساس آمار بیش از 75درصد پسماند تولید شده در تهران، پسماند‌تر است و در حدود 25درصد پسماند شهری تهران نیز پسماند خشک است. اما اتفاقاتی نظیر انتخابات، یا ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، حجم پسماند خشک شهری افزایش قابل توجهی می‌یابد.

 

براساس گزارش سازمان پسماند تولید پسماند خشک طی این روزها تا سه‌برابر معمول نیز افزایش می‌یابد و مدیریت شهری تهران با استفاده از ظرفیت‌های گسترده بازیافت تلاش می‌کند تا بخش عمده‌ای از پسماند تولید خشک را به چرخه تولید بازگرداند. با وجود آنکه هنوز آماری از تولید پسماند خشک طی هفته گذشته اعلام نشده‌است، اما با توجه به تجارب قبلی، به‌نظر می‌رسد تولید پسماند خشک تا سه‌ برابر حال معمول شهر تهران افزایش یابد.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.