| کد خبر: 129219 |

آمادگی لیزینگی‌ها برای ورود به بازار مسکن

تین نیوز

دبیرکل انجمن شرکت‌های لیزینگ از آمادگی شرکت‌های لیزینگ برای ورود به بازار مسکن خبر داد.

 

به گزارش مهر، محمدهادی موقعی گفت: قصد داریم تا با همکاری شرکت‌های لیزینگی غیر بانکی کنسرسیومی برای ارائه تسهیلات به انبوه سازان تشکیل دهیم. این اقدام به نوعی الگوبرداری از همکاری شرکت‌های لیزینگ با خودروسازان است که به جای آنکه تسهیلات خرد لیزینگ خودرو به متقاضی خرید داده شود، تسهیلات کلان به خودروساز داده می‌شود و او نیز آن را به متقاضیان می‌دهد. بنابراین قصد داریم تا این کار را با انبوه‌سازان مسکن نیز انجام دهیم.

 

وی درباره لیزینگ مسکن گفت: لیزینگ‌ها پس از یک دوره فعالیت شدید در بخش مسکن، در انتهای دولت دهم از ورود به بخش مسکن منع شدند و تنها می‌توانستند در بخش ساختمان‌های اداری و تجاری به فعالیت لیزینگی بپردازند. سیاست دولت در آن زمان در بخش سیاست‌گذاری پولی این بود که بازار مسکن دچار انفجار تورمی ناشی از تقاضای زیاد نشود. به همین دلیل در دولت قبل اعلام شد که تنها بانک مسکن تسهیلات بدهد و لیزینگ و سایر بانک‌ها از ورود به تسهیلات مسکن منع شدند.

 

البته بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار پیش از این مجوز ورود بانک و لیزینگ‌های غیر بانکی به بخش تسهیلات مسکن را صادر کرد که این اقدام یک قدم به جلو محسوب می‌شود و می‌تواند در دوره فعلی رکود مسکن، تقاضا را تحریک کند. دبیرکل انجمن شرکت‌های لیزینگ با بیان اینکه در دوره‌ای ورود لیزینگ‌ها و بانک‌ها به بخش مسکن سبب ایجاد تقاضای کاذب در این بخش و درنتیجه افزایش جهشی قیمت آن شده بود، افزود: این اتفاق در یک دهه قبل رخ داد و در حال حاضر این شرایط تغییر کرده است.

 

الان دیگر باید انبوه‌سازان انتظار خود را از سود ساخت‌و‌ساز کاهش دهند و نباید منتظر دستیابی به سود 2 برابری و ۱۰۰ درصدی در این بخش باشند. باید به سود معقول ۲۵ تا ۳۵ درصد در اقتصاد مسکن برگردیم. وی با بیان اینکه شرکت‌های لیزینگی بانک‌های خصوصی در سال ۸۱ تا ۸۵ وارد تسهیلات بخش مسکن شدند، تاکید کرد: بعد از آن دیگر لیزینگ‌ها از این حوزه جدا شدند و حتی پس از آنکه شورای پول و اعتبار مجوز ورود شرکت‌های واسپاری غیر بانکی را به بخش مسکن صادر کرد، از آن زمان تا به حال دیگر هیچ شرکت لیزینگی به تسهیلات مسکن ورود نکرده است که نشان‌دهنده شکست سیاست‌ها درخصوص تحریک تقاضای مسکن از طریق لیزینگ مسکن بوده است.

 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای طراحی و اجرای قراردادهای همکاری کنسرسیوم لیزینگ‌ها با انبوه‌سازان گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک، می‌توانیم مبالغ زیادی به انبوه‌سازان بدهیم و دیگر شاهد برخی محدودیت‌های فعلی در مسیر دسترسی سازندگان و متقاضیان به منابع مالی نخواهیم بود. در واقع مدل تسهیلات لیزینگ مسکن با تسهیلات بانکی مسکن کاملا متفاوت است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.