| کد خبر: 128880 |

مترو؛ نماد تولید و اشتغال در پایتخت

تین نیوز
مترو طی ۱۹ سال اخیر به مأنوس‌ترین شیوه تردد در پایتخت تبدیل شده است.

 

به گزارش روزنامه همشهری آنلاین، سالانه 717میلیون تردد در شهری نظیر تهران به زیر زمین منتقل شده اما در چنین شرایطی هنوز به نقطه برابرشدن عرضه و تقاضا نرسیده‌ایم.متروی تهران از ابتدای افتتاح تا سال 84توانست 376واگن را برای جابه‌جایی شهروندان مهیا کند. طی این دوره البته کمک‌های بی‌دریغ دولت نیز با مدیریت شهری پایتخت همراه بود و ‌پیشرفت خطوط ریلی زیرزمینی به آسانی هموار شد.

 

از سال 84اما با روی کارآمدن مدیریت شهری جدید، شرایط به‌نحوی تغییر کرد که بودجه پیشرفت این سامانه ترددی مهم، نحیف و نحیف‌تر شد و با نگاه سیاسی که دولت به مدیریت شهری تهران در پیش گرفت، رویه دوره‌های قبل به کلی منسوخ شد. تا سال 88مجلس 3قانون مهم دیگر یعنی «قانون توسعه خطوط ریلی کلانشهرها»، «قانون مدیریت سوخت و حمل‌ونقل» و «قانون برداشت از صندوق ذخیره ارزی» را برای تقویت خطوط مترو تصویب کرد اما دولت کوچک‌ترین وقعی به آن ننهاد. از سوی دیگر این رویه غلط دولت نتوانست مانع از پیشرفت خطوط مترو شود.

 

شهرداری تهران با تکیه بر اقتصاد بومی و تلاش شبانه‌روزی تلاش کرد عقب‌ماندگی‌های بودجه‌ای را جبران کند؛ به‌طوری که در کمتر از 10سال تعداد واگن‌های مترو را به بیش از هزار دستگاه رساند و هم‌اکنون پس از 12سال از آغاز دوره تحریم‌های دولتی، تعداد واگن‌های متروی پایتخت به 1366واگن رسیده است. این مهم با تکیه بر تولیدات کارخانه واگن‌‌سازی شهرداری تهران تحقق یافته و هم‌اکنون 70درصد یک واگن در تهران ساخته می‌شود.

 

  • ایجاد صدها هزار شغل

عقب ماندگی‌های متروی تهران تنها بر پایه اقتصاد مقاومتی دیده نشده و در کنار پیشرفت، بازار کار در صنعت متروی تهران نیز رونق چشمگیری یافته است. آنگونه که آمار نشان می‌دهد هم‌اکنون حدود 80هزار نفر به‌طور مستقیم و 180هزار نفر غیرمستقیم مشغول کار در متروی تهران هستند. این 80هزار نفر در بخش‌های مختلف به‌عنوان راننده، خط‌نگهدار و نیز در بخش خدمات و ساخت (عمرانی) از طریق صنعت مترو ارتزاق می‌کنند. از سویی در بخش ساخت طبق آمار مؤسسات دانشگاهی در هر 20کیلومتر مترو حدود 16هزار نفر کار می‌کنند که نشان از توان بالفعل مدیریت شهری برای ایجاد کار در تهران دارد.

 

  • یک هدف 10میلیونی

هدفگذاری مشخص مدیریت شهری، رسیدن به آمار مترویی است که روزانه 10میلیون سفر را پوشش دهد. امروز این عدد حدود 4میلیون سفر روزانه است اما در این مسیر 2چالش وجود دارد؛ نخست موضوع ساخت خطوط 6، 7، و 8 است که باید تا شهریور کار آن براساس وعده‌ها پایان یابد و چالش دوم موضوع افزایش سرفاصله حرکت قطارها با واگن‌های بیشتر است. براساس قیمت سال95، ‌یک واگن مترو 15میلیارد تومان است.

 

حال اگر نیاز فعلی پایتخت به واگن‌های جدید را تنها هزار واگن جدید درنظر بگیریم، برای تکمیل ناوگان ریلی پایتخت و رسیدن به سرفاصله کمتر برای تحقق متروی 10میلیون‌نفری، بودجه‌ای بالغ بر 15هزار میلیارد تومان نیاز است. این عدد دقیقا همان رقمی است که دولت طی سال‌های اخیر به تهران بدهکار است و اگر آن را مانند دولت‌های گذشته در اختیار پایتخت قرار دهد، سرفاصله نیز در مترو کاهش می‌یابد و مترو 60درصد سفرهای شهری را پوشش خواهد داد.

 

  • 12سال پیشرفت

مسیری که شهرداری تهران از سال 84آغاز کرد، ‌ موجب شد برنامه ساخت و تکمیل خطوط دیگر مترو یعنی خطوط 3، 4، 6، 7و 8نیز در دستور کار قرار گیرد و خطوط 3و 4تا سال 94به بهره‌برداری برسد. با افتتاح این خطوط ظرفیت تردد در زیر زمین تهران به بیش از 700میلیون نفر در سال رسید و با راه‌اندازی خطوط 6، 7و 8، جا به جایی مسافر به بالای یک میلیارد نفر خواهد رسید.

 

از سویی در بخش طول خطوط در سال 84طول خطوط مترو 89کیلومتر بود که هم‌اکنون به 170کیلومتر رسیده و به‌زودی به 266کیلومتر خواهد رسید. تعداد ایستگاه‌های مترو نیز در سال 84، 41ایستگاه بوده که این رقم هم‌اکنون به 107ایستگاه رسیده و با تکمیل خطوط 6، 7، 8به 166ایستگاه افزایش می‌یابد. از سویی تعداد جابه‌جایی مسافر از 261میلیون مسافر در سال 84به 717میلیون مسافر در سال 94افزایش یافته و با راه‌اندازی3 خط 6،7 و 8رقم تعداد جا به جایی به یک میلیارد و 100میلیون مسافر می‌رسد.

 

جدول

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.