| کد خبر: 250183 |

تخصیص منابع نوسازی حمل و نقل عمومی تهران در بودجه ۱۴۰۲

منابع مالی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی در بودجه سال آینده گنجانده می شود تا با این نوسازی مشکل آلودگی هوا را تا حدی حل و فصل کنیم.

تین نیوز

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسه شب گذشته دستگاه های متولی آلودگی هوا با وزیر کشور گفت: مقرر شد منابع مالی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی در بودجه سال آینده گنجانده شود تا با این نوسازی مشکل آلودگی هوا را تا حدی حل و فصل کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهدی چمران پیش از آغاز جلسه امروز سه شنبه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهایی حل معضل آلودگی هوا، گفت: سوال در خصوص موضوع آلودگی هوا سوال همه ماست و همه مردم این سوال را دارند که باید چه کرد و چگونه با مشکل آلودگی هوا دست به گریبان شویم و آن را از بین ببریم.

وی افزود: روز گذشته با دستور رئیس جمهور جلسه ای در دفتر کار وزیر کشور برای بررسی راه حل های معضل آلودگی هوا تشکیل شد که این جلسه تا حدود ساعت ۲۱:۳۰ به طول انجامید و تمام معاونین وزارتخانه های مرتبط در موضوع آلودگی هوا و قانون هوای پاک به همراه شهردار تهران و بنده با حضور وزیر کشور راه حل های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.

چمران تاکید کرد: در این جلسه پیشنهاد دادم برنامه ها را به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنیم. مثلا موضوعاتی همانند خرید واگن که نیازمند تامین بودجه است و زمان می برد جزو برنامه های زمان بر باشد و برخی برنامه ها نیز که باید در کوتاه مدت و سریع اجرا شود در دسته برنامه های کوتاه مدت تقسیم شود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: برنامه های خوبی ارائه شد و تصور می کنم که به نتایج خوبی برسیم این جلسه به دستور رئیس جمهور تشکیل شد و برنامه ها در آن مشخص و تکالیف دستگاه های مختلف معلوم شد. در همین راستا شهرداری تهران باید موضوع خرید واگن و اتوبوس را دنبال کند و مقرر شد منابع مالی آن نیز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده کشور گنجانده شود. مواردی هم برای این موضوع از محل فروش اوراق در نظر گرفته خواهد شد.

نرخ بلیت اتوبوس در بودجه ۱۴۰۲ نصف می شود

به گفته وی، همچنین مقرر شد که مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک به صورت مقطعی فروخته نشود که این کار در حال انجام است و  پیشنهادی مطرح شد که بهای اتوبوس در تهران نصف شود که ما اعلام کردیم در حال حاضر اتوبوسی نیست که نرخ بلیت آن نصف شود اما به هر ترتیب این موضوع مورد قبول واقع شد و مقرر شد موضوع در بودجه سال آینده کشور دیده شود. به شکلی که سهم دولت در این موضوع یعنی نرخ بلیت اتوبوس افزایش پیدا کند تا به این ترتیب نرخ بلیت اتوبوس برای شهروندان نصف شود. امیدواریم با این تدبیر و توسعه حمل و نقل عمومی مردم به سمت حمل و نقل عمومی بیایند و با تامین اتوبوس به حد کافی شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. قطعا در این موضوع صرفه زمانی و وقت از صرفه مالی برای شهروندان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

چمران تاکید کرد: این مسائل در حال دنبال شدن است اما انباشته شدن موضوعات از سال های قبل روند را به گونه ای پیش برده که امروز شاهد نتایج آن هستیم و مشکلات خودش را نشان می دهد. در نمودار سطحی در خصوص تعداد اتوبوس های تهران از سال ۹۲ تا ۹۶ میزان تامین اتوبوس ها روند نرمالی را داشته اما از سال ۹۶ به بعد مدام تعداد اتوبوس ها کاهش پیدا کرده تا در سال ۱۴۰۰ که به پایین ترین میزان خود رسیده اما در سال ۱۴۰۱ دوباره رشد اندکی آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال آینده بیش از ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به تهران اضافه کنیم. این در شرایطی است که تعداد اتوبوس های تهران در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰۰ دستگاه رسیده بود.

واگن های مترو به این زودی ها به دست ما نمی رسد

وی ادامه داد: در خصوص واگن های مترو نیز این واگن ها به این زودی ها به دست ما نمی رسد. البته مقرر شد اقداماتی در این حوزه انجام شود و اورهال قسمتی از واگن ها که انجام نشده محقق شود. باید اقدامات فرهنگی نیز در خصوص کاهش تولید سفر و همچنین بهره گیری از زیرساخت های الکترونیک انجام شود تا از این بحران خارج شویم.

پلیس پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد از در منزل را نپذیرفت

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص تفویض اختیارات وزیر کشور به شهردار تهران در خصوص موضوع آلودگی هوا گفت: در این خصوص اگر صحبتی هم در گذشته شده بود به حکم نرسیده و ما حکمی را ندیدیم. امروز شهرهای اراک، تبریز و اصفهان نیز درگیر مشکل آلودگی هوا هستند. در جلسه روز گذشته پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل مطرح شد که فرمانده انتظامی تهران اعلام کردند اجرای این طرح امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: ۱۱۵ واگن ملی نیز در داخل کشور مقرر شده که ساخته شود و سازمان های دانش بنیان قراردادهای این واگن ها را نیز آماده کرده اند ولی این واگن ها در آینده نزدیک به دست ما نمی رسد و حدود یک سال و نیم آماده شدن آنها زمان می برد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.