| کد خبر: 223196 |

بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای افراد کم توان و معلول

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تشریح اقدامات این معاونت برای بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای افراد کم توان و معلول، گفت: با وجود اقدامات زیربنایی انجام شده هنوز با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.

تین نیوز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تشریح اقدامات این معاونت برای بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای افراد کم توان و معلول، گفت: با وجود اقدامات زیربنایی انجام شده هنوز با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.

به گزارش تین نیوز، سید مناف هاشمی در گفت وگو با ایسنا، در مورد تهمیدات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیرامون بهسازی ناوگان حمل و نقل برای معلولین، گفت: بدون شک یکی از مهمترین مشکلات جامعه معلولین، عدم مناسب‌سازی ناوگان شهری است و با اینکه در چند سال اخیر این امر مورد توجه بوده؛ ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیار است و معلولان در این خصوص با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

وی با بیان اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در این دوره مدیریت شهری ارتباط تشکیلاتی منظم با سمن‌ها و کانون‌های معلولین برقرار کرده تا مشکلات آنها را با کمک خود معلولان رفع کند، افزود: در مناسب‌سازی معابر برای معلولان گام‌های خوبی برداشته‌ایم، هرچند تا وضعیت مطلوب فاصله  زیادی داریم.

به گفته مناف هاشمی، حمل و نقل رایگان و با تخفیف‌های ویژه برای معلولان شدید جسمی و حرکتی در سطح تهران، خدمتی است که اکنون به دنبال گسترش و ارتقای کیفی آن هستیم. علاوه بر این مناسب سازی مسیر تردد توان یابان، از در منزل تا اولین شریان اصلی، طی سال های اخیر صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه  در ۱۲۷ ایستگاه موجود در کل خطوط مترو، بیش از ۱۵۰ آسانسور فعال هستند اما در برخی از ایستگاه‌هایی که پیشتر ساخته شده‌اند،  آسانسور نداریم و اصلاح و مناسب‌سازی و تجهیز آنها در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: البته بیشتر ایستگاه‌ها دارای پله برقی هستند و برای کم‌توانان با مشکلات کمتری مواجهیم. لیکن تجهیز تمام ایستگاه‌ها به آسانسور نیازمند تامین اعتبار بالایی است که به فوریت نمی‌توان عملی کرد و در راستای مناسب‌سازی گام به گام ایستگاه‌ها، قرارداد تهیه و نصب ۴۹ دستگاه آسانسور منعقد شده و در حال نصب و اجرا در ایستگاه‌ها است.

معاون حمل ونقل شهرداری تهران با اشاره به رفع  ۱۰۴۹ مانع فیزیکی در ۶۱۹ نقطه از شهر برای افراد کم توان، ادامه داد: طی دوره جدید مدیریت شهری تلاش کرده‌ایم هیچ ایستگاهی را بدون در نظر گرفتن امکانات مورد نیاز برای تردد معمولان بهره برداری نکنیم و درحال حاضر اقدامات لازم برای خطوط متروی ۶ و ۷ برای جانمایی آسانسور، پله برقی و سایر تجهیزات استاندارد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر همین اساس هیچ ایستگاهی بدون مناسب‌سازی برای تردد معلولان افتتاح نخواهد شد بگونه ای که می بینید  در ایستگاه جدید متروی برج میلاد که به بهره‌برداری رسیده، افرادی را از جامعه معلولین اعم از افراد نابینا، کم‌توان و... دعوت کردیم که همراه ما مسیر را خود بدون کمک کسی از در ورود تا سکوها طی کنند تا برایمان مشخص شود که این امر برای ایشان میسر است.

وی در مورد اقدامات این معاونت برای مناسب سازی ایستگاه های اتوبوس نیز گفت: بیان اینکه از ۳۰۲ ایستگاه خطوط اتوبوس‌های تندروی تهران، ۲۷۹ ایستگاه به رمپ‌های استاندارد و خطوط ویژه نابینایان مجهز شده‌اند و ۲۳ ایستگاه باقیمانده نیز در دست اقدام بوده که تا آخر سال اصلاح و مناسب‌سازی خواهند شد.

معاون شهردار تهران، افزود: در افزایش ناوگان سامانه جانبازان و معلولین نیز گام‌های مثبتی برداشته شده است ولی کمبود اعتبار و مشکلات مالی، مانع اصلی در سرعت هرچه بیشتر این گام‌هاست. برهمین اساس در ناوگان جدیدی که ۱۰۰ دستگاه از آن به اتوبوس‌های شهر تهران اضافه شد و این تعداد تا پایان سال افزایش خواهد یافت، مناسب‌سازی برای معلولین مورد توجه ویژه قرار گرفته و تمام این اتوبوس‌ها به رمپ پرتابل مجهز شده‌اند تا امکان سوار و پیاده شدن مناسب معلولین را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه نصب آلارم صوتی در تقاطعات پرتردد شهری برای تردد و گذر نابینایان از تقاطع، در  دستورکار قرار دارد که یک نمونه آن در تقاطع خیابان شهید کلاهدوز با خیابان شهید آقامیری (چهارراه قنات) نصب شده، افزود: البته تا پایان سال تعداد قابل توجهی تقاطع را به این امکانات برای تردد نابینایان مجهز خواهیم کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.