| کد خبر: 211642 |

گفتگوی مجازی شهردار تهران با شهردار کابل

شهردار تهران در دیدار مجازی با شهردار کابل اوج درگیری های تهران و ایران با کرونا را مربوط به فروردین دانست و ابراز امیدواری کرد که این تجربیات بتواند برای مبارزه کابل با این ویروس موثر باشد.

تین نیوز

شهردار تهران در دیدار مجازی با شهردار کابل اوج درگیری های تهران و ایران با کرونا را مربوط به فروردین دانست و ابراز امیدواری کرد که این تجربیات بتواند برای مبارزه کابل با این ویروس موثر باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، پیروز حناچی شهردار تهران در ادامه گفتگوهای مجازی خود درباره کرونا با شهرداران جهان، این بار با شهردار کابل دیدار آنلاین داشت و ضمن آرزوی موفقیت برای او، بیان کرد: تهران شرایط بسیار سختی را در سه ماه گذشته گذرانده است. اوج  اپیدمی کرونا در تهران و ایران، فروردین ماه بود که پایتخت ایران وضعیت بسیار حادی را سپری کرد اما تأثیر انجام یک‌سری اقدامات در تهران، بسیار خوب بود چنانچه می‌تواند این اقدامات برای کابل و وزارت بهداشت افغانستان نیز مفید باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه وزارت بهداشت ایران، تمامی بیماران کویید-19 را به بیمارستان روانه نکرد، افزود: بیش از 70 میلیون نفر در سایتی که وزارت بهداشت بابت غربالگری طراحی کرده بود، ثبت‌نام و اعلام وضعیت کردند. خانه‌های بهداشت با افراد دارای علائم بیماری کرونا تماس حاصل کردند و از میان این دسته افراد، از بیماران وضعیت حادتر آزمایش گرفتند و خوشه‌های ارتباط افراد کرونا مثبت را شناسایی کردند.

حناچی با تأکید براینکه این اقدام سبب کنترل ظرفیت بیمارستان‌ها شده است، یادآور شد: همچنین تلاش شده که بخش ICU بیمارستان‌های بزرگ دولتی، گسترش پیدا کند. برای مثال بیمارستان امام خمینی (ره) معروف به هزار تخت خوابی، در شرایط گسترش کرونا، 350 تخت مجهز به ICU اضافه کرد.

وی در ادامه توضیح داد: درحال حاضر میزان مبتلایان و تلفات ناشی از بیماری کرونا در مناطق شمالی کشور به صورت محسوس کاهش پیدا کرده است گرچه به محض غفلت از ویروس کرونا ممکن است که دوباره تعداد مبتلایان افزایش یابد.

حناچی با اشاره به مطالعات وزارت بهداشت در تهران، گفت: این مطالعات نشان داد که یکی از مراکز گسترش ویروس کرونا، حمل و نقل عمومی (تاکسی، اتوبوس و مترو) است. حدود 50 درصد از ابتلاء به بیماری کرونا در حمل و نقل عمومی اتفاق می‌افتد. 300 راننده تاکسی به این بیماری مبتلا شده‌اند و تعدادی از همکاران شهرداری تهران در اوج این بیماری، جان باختند.

وی درباره الزام استفاده از ماسک، توضیح داد: در راستای عادی شدن شرایط و برگشت مردم به مشاغل، استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی تهران الزامی و کابین رانندگان تاکسی و اتوبوس از مسافران جداسازی شده است. همچنین تاکسی ها ملزم  شده اند که دو مسافر در صندلی عقب تاکسی‌ها بنشینند تا تراکم افراد کاهش یابد.

حناچی با اشاره به ارتباطات بسیار نزدیک دو کشور به جهت فرهنگی، دینی و آیینی، بیان کرد: همکاران افغان بسیاری در شهرداری تهران مشغول فعالیت هستند که در دیدارهای رسمی از زحمات آن‌ها تشکر شده است. ارتباطات نزدیک در روابط تهران و کابل بسیار موثراست. گسترش ویروس کرونا سبب شده تا شهرها با یکدیگر ارتباط بیشتری داشته باشند.

حناچی با اشاره به زبان و فرهنگ مشترک میان دو کشور، افزود: حرف‌های بسیاری برای تهران و کابل وجود دارد که می‌توان به اشتراک گذاشت.

شهردار تهران با بیان اینکه ایران تجربه چین را دنبال نکرد و قرنطینه کامل را از ابتدا به علت مسائل اقتصادی اجرا نکرده است، توضیح داد: بر همین اساس از حداکثر ظرفیت تعطیلات نوروز بابت قرنطینه استفاده شد. بعد از اتمام تعطیلی، اجرای فاصله گذاری هوشمند در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گرفت. فعالیت‌های اقتصادی به مرور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: برای نخستین بار در سه ماهه گذشته تعدادی از مساجد ایران برای شب‌های قدر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدید بازگشایی شد.

به گفته شهردار تهران؛ ویروس کرونا نشان داد که از مرزهای قراردادی و سیاسی کشورها تبعیت نمی‌کند و همه آدم‌های سراسر جهان مسافران یک کشتی هستند. اگر این کشتی به هردلیلی سوراخ شود جان همه ساکنان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

حناچی در ادامه یادآور شد: هفته گذشته تهران شاهد زلزله شدید 5.1 ریشتری بود. البته آمادگی در تهران نسبت به 20 سال گذشته بیشتر بود. اگر آمادگی وجود نداشته باشد زلزله همواره آسیب رسان خواهد بود. تلاش می‌شود که از این لرزه‌ها برای یادآوری به ساکنان تهران که  روی گسل زندگی می کنند، به عنوان مانور استفاده شود.

شهردار تهران در پایان پیشاپیش عید سعید فطر را به شهردار کابل تبریک گفت و بیان کرد: سلام شهرداری تهران را به شهروندان کابلی برسانید. امید است که هر چه سریع‌تر ویروس کرونا در جهان رفع شود.

شهردار کابل: مردم افغانستان از تهران خاطرات بسیار شیرین دارند

محمد داوود سلطان زوی، شهردار کابل نیز در این گفت‌وگو با تأکید بر تغییر نگاه شهرداری‌ها، بیان کرد: باید نگاه شهرداری‌ها یک نگاه انسانی‌ باشد نه یک نگاه امنیتی. از تمامی شهرداران جهان درخواست می‌‌شود که نگاه انسانی خود را با افغانستان به اشتراک بگذرانند. نگاه امنیتی با نگاه انسانی در این شرایط پیچیده بسیار تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه تهران یک پایتخت بسیار عزیز برای کابل افغانستان است، افزود: تهران دستاوردهایی دارد که شهرداری کابل تمایل به استفاده از تجارب ارزنده آن دارد.

شهردار کابل یادآورد شد: بنده از دنیای سیاست به شهرداری ورود کرده‌ام و شما (پیروز حناچی) از دنیای دانشگاهی و علمی وارد شهرداری شده‌اید. شهردار تهران و افغانستان در یک نقطه (شهرداری) با یکدیگر تلاقی دارند و در حال حاضر شهرداری کابل قصد دارد که از تجربیات شهرداری تهران بابت بهتر ساختن شهر و بهبود ارتباط مردم افغانستان و ایران استفاده کند. مردم افغانستان از تهران خاطرات بسیار شیرین و نیکی دارند.

سلطان زوی در ادامه افزود: کابل هنوز به نقطه اوج این ویروس نرسیده  و حداقل در هفته‌های آینده دوره اوج شروع خواهد شد. یکی از مشکلات کابل در این دوران اقتصاد و آسیب بخشی از مردم افغانستان است. در کابل توزیع‌ کمک‌های انسانی مانند نان و مواد غذایی پیش بینی شده است. شهرداری کابل در این ماه مبارک رمضان به بسیاری از مستضعفان کمک‌رسانی کرده است و این کمک‌ها افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شهرداری کابل توجه بسیاری به کنترل جمعیت و به وجود نیامدن ازدحام دارد، یادآور شد: تهران و کابل نزدیک به گسل‌های زلزله هستند واین دو شهر باید در موضوع ساختمان سازی و مهندسی ایمنی ساختمان‌‌ها توجه بسیاری داشته باشند. بدون انجام مطالعات خاک شناسی و جغرافیایی بسیاری از ساختمان‌های بلند مرتبه احداث می‌شوند. کابل قصد دارد که از تجارب آمادگی تهران در زمان زلزله بهره مند شود.

سلطان زوی با بیان اینکه ای کاش کابل هم مانند تهران از تجارب جنگ در گذشته استفاده می‌کرد، یادآور شد: کابل هم‌اکنون در جنگ قرار گرفته و با جنگ و بارش مشکلات غیرنظامی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی در ادامه از شهردار تهران درخواست کرد که بعد از پایان ویروس کرونا، به کابل سفر کند  تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و هر دو گروه از شهرهای تاریخی تهران و کابل بازدید کنند.

شهردار کابل، بیان کرد: امیدوارم که جنگ در کشور تمام شود و با کمک‌های انسان دوستانه افغانستان بازسازی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.