| کد خبر: 202444 |

نارضایتی شهروندان از وضعیت معابر و رضایت از اتوبوس و میادن تره بار؛

نگاه مردم تهران به شهرداری و خدمات آن چگونه است؟

شهرداری تهران در جدیدترین نظرسنجی عملکرد خود از مردم با یافته‌های مختلفی مواجه شد به گونه‌ای که عمده شهروندان احساس راحت بودن زندگی در تهران را ندارند و از وضعیت پیاده روها نیز خوشنود نیستند؛ اما در مقابل از اتوبوسرانی و میادین میوه و تره بار رضایت حداکثری دارند.

تین نیوز

شهرداری تهران در جدیدترین نظرسنجی عملکرد خود از مردم با یافته‌های مختلفی مواجه شد به گونه‌ای که عمده شهروندان احساس راحت بودن زندگی در تهران را ندارند و از وضعیت پیاده روها نیز خوشنود نیستند؛ اما در مقابل از اتوبوسرانی و میادین میوه و تره بار رضایت حداکثری دارند.

نمره ۱۱ مردم به شهرداری تهران/ نارضایتی شهروندان از وضعیت معابر و رضایت از اتوبوس و میادن تره بار

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، چندی پیش  شهرداری تهران با انجام یک نظر سنجی از مردم با عنوان «پیمایش سنجش رضایت شهروندان از شهر و مدیریت شهری»، به سفارش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، انجام داد که این پژوهش از ۸۱۳۴ نفر در بازه زمانی یک ماهه (۱۵ مهر تا ۱۵ آبان ۹۸) با روش پیمایش و مصاحبه انجام شده است.

در این پژوهش مشخص شد که شهروندان معتقدند تهران شهری راحت برای زندگی نیست؛ چرا که به این شاخص نمره ۱۲.۴۶ داده‌اند، این موضوع یعنی احساس راحت بودن زندگی در شمال و جنوب تهران به طور جداگانه هم بررسی شده اما یافته‌ها در این زمینه تفاوت معناداری را در شمال و جنوب تهران نشان نمی‌دهند؛ به گونه‌ای که فاصله نمره مردم در شمال تهران با جنوب چندان تفاوتی ندارد یعنی  مردم جنوب تهران به شهر تهران در مورد شاخص راحتی زندگی  ۱۲.۲۶ نمره دادند و مردم شمال تهران نمره ۱۲.۵۶ را ثبت کردند که در مجموع مردم از راحتی زندگی در تهران نسبت به سال ۹۶، راضی تر هستند؛ چراکه در آن سال، مردم به راحتی زندگی در تهران، نمره ۱۲.۲ داده بودند.

 

همچنین شهروندان به عملکرد شهرداری تهران در این بازه یک ماهه، نمره ۱۱.۶ دادند؛ این در حالیست که به عملکرد شهرداری مناطق خود عدد ۱۱.۹۶ را دادند که این روند نسبت به خرداد ۹۷  با اینکه تغییر چندانی نداشته اما سیر صعودی را نشان می دهد.

۶۳.۷درصد شهروندان تهرانی  با ۱۳۷ و ۱۸۸۸ در یکسال تماس نداشتند

در بخشی از این پرسشنامه از شهروندان در خصوص راه‌های ارتباطی با شهرداری تهران از جمله شماره تلفن های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ سوال پرسیده شد که آیا با این شماره ها آشنایی دارند؟ که ۲۰.۹درصد از مردم عنوان کردند که فقط ۱۳۷ را می شناسند! ۲.۶ درصد فقط  با سامانه ۱۸۸۸  آشنا بودند و ۴۰.۳ درصد هردو سامانه را می شناختند و ۳۶.۱ درصد نیز ۱۳۷ و ۱۸۸۸ را نمی شناختند.

در این بخش از مردم سوال پرسیده شد که در یکسال با ۱۳۷ یا ۱۸۸۸ تماس داشته‌اید یا خیر؟ که ۲۱درصد فقط با ۱۳۷، ۲.۶ درصد فقط با ۱۸۸۸ تماس گرفتند و ۱۲.۷ درصد با هر دو سامانه و ۶۳.۷ درصد با هیچ کدام از دو سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ ارتباطی در یکسال نداشتند؛ این در حالی است که ۴۴.۳ درصد مردم از این دو سامانه رضایت کمی داشتند و ۲۴درصد تا حدودی رضایت داشتند و ۳۱.۷ درصد نیز رضایت حداکثری از تماس خود با دو سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ داشتند.

نارضایت مردم از دسترسی و تمیزی سرویس های بهداشتی شهری

در بخش دیگری از این پیمایش جدید که در تهران انجام شده، یافته‌هایی درباره نگرش پاسخگویان نسبت به «عملکرد مدیریت شهری» به چشم می‌خورد  و مردم در حوزه‌هایی همچون مناسب سازی معابر، جمع آوری زباله و... نظرات خود را که عمدتا متوسط به پایین بود، بیان کردند به گونه‌ای که در آیتم دسترسی به سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر و بوستان‌ها ۲۰.۸ درصد عنوان کردند هیچ وقت به این سرویس‌ها دسترسی نداشتند، ۵۶.۹ درصد عنوان کردند که گاهی دسترسی دارند ، ۱۹.۹ درصد در بیشتر اوقات و ۲.۴ درصد نیز عنوان کردند همیشه به این سرویس‌های بهداشتی دسترسی دارند اما در این میان ۵۱ درصد شهروندان مورد سوال قرار گرفته از وضعیت بهداشتی این سرویس های عمومی انتقاد داشته و ۳۱.۱ درصد تا حدودی این سرویس‌ها را تمیز می دانستند و ۱۷.۹ درصد نیز از تمیزی و پاکیزگی این سرویس های بهداشتی رضایت داشتند.

رضایت مردم از اتوبوس‌های پایتخت 

رضایت ۶۵درصدی از جداسازی زن و مرد در حمل ونقل عمومی

به گزارش ایسنا،  در این نظر سنجی موضوع حمل و نقل عمومی با محوریت اتوبوس نیز از مردم سوال پرسیده شد و نکته قابل توجه این است که ۶۴ درصد مردم خوب،‌۱۸.۲ درصد متوسط و ۱۷.۸درصد نیز عملکرد اتوبوس‌ها در تردد اتوبوس‌ها را به موقع  و منظم، ارزیابی کردند و در این میان اهالی منطقه ۱۱، چهار، هشت و پنج بیشترین رضایت و ساکنان مناطق ۱۰، ۱۶،۲۲ و ۱۸ کمترین رضایت را از خدمات دهی اتوبوسرانی داشتند. 

همچنین ۷۲.۷ درصد از دسترسی به اتوبوس‌ها رضایت داشتند و ۱۴.۸ درصد متوسط و ۱۲.۶ درصد نیز عملکرد اتوبوسرانی در حوزه دسترسی را بد عنوان کردند.

به گزارش ایسنا، در این نظر سنجی برای اولین بار درمورد رضایت مردم از جداسازی زنان و مردان در مترو و اتوبوس سوال پرسیده شد که ۷.۹درصد خیلی کم، ۷.۲درصد کم، ۱۹.۹ درصد تاحدودی، ۴۱.۹ زیاد و ۲۱.۱ درصد نیز از این موضوع رضایت داشتند؛ بگونه ای که حدود ۶۵ درصد مردم از جداسازی زنان و مردان در اتوبوس و مترو رضایت داشتند.

 

از دیگر آیتم های مورد سوال از شهروندان در این پرسشنامه،  وضعیت تردد شهروندان در معابر فرعی،کوچه‌ها و پیاده روها بود که براین اساس شهروندان در مورد راحتی و امنیت پیاده روها از نظر موانع و موتورسیکلت‌ها به سوالات پاسخ دادند که این این حوزه ۴۸.۱ درصد وضعیت را بد، ۲۰.۳ درصد متوسط و ۳۱.۶ درصد وضعیت را مناسب ارزیابی کرده بودند. 

همچنین شهروندان تجاوز کارگاه‌های ساختمانی به حریم پیاده را با ۵۴.۲ درصد بد توصیف کردند و  در حوزه کفپوش‌های خیابان نیز ۴۶.۳  درصد وضعیت را بد، ۲۸.۲ درصد متوسط و ۲۵.۲ درصد خوب ارزیابی کردند و این در حالی است که شهروندان در مورد وضعیت آسفالت معابر، ۴۰درصد شرایط را بد، ۲۹.۵ متوسط  و ۳۰.۵درصد بد توصیف کردند.

 

به گزارش ایسنا، میزان رضایت مندی مردم از میدان میوه تره بار ۶۵.۱ درصد تعیین شده و این در حالی است که میزان رضایت مردم از وضعیت زمین بازی و وسایل بازی کودکان ۴۶.۶ درصد ثبت شده است، همچنین شهروندان از وضعیت روشنایی کوچه و معابر تنها ۴۷.۹درصد رضایت دارند.

۵۸.۲ درصد شهروندان وضعیت پیاده روهای شهر برای رفت و آمد افراد مسن را نامناسب و  ۲۵.۶ درصد نیز تاحدی مناسب عنوان کردند؛ این در حالی است که ۶۳.۳ درصد شهروندان وضعیت پیاده روها برای رفت و آمد مادران با کالسکه کودک را نامناسب و ۲۰.۳ درصد تاحدی مناسب توصیف کردند. همچنین ۵۶.۱ درصد نیز عنوان کردند که اماکن شهر برای استفاده راحت معلولان نامناسب‌اند.

همچنین در حوزه فضای سبز نیز ۵۴.۶ درصد مردم وضعیت شهر در نگهداری از فضای سبز و درختان محله را خوب، ۲۲.۱درصد متوسط و ۲۳.۴ درصد بد توصیف کردند و شهروندان در مورد جمع آوری زباله، ۵۸.۹ درصد شرایط را خوب، ۲۰.۷ درصد متوسط و ۲۰.۴ درصد نیز بد توصیف کردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.