| کد خبر: 201677 |

تهران شهری که براساس پژوهش اداره نمی‌شود

یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی درحالی به ایستگاه آخر خود رسید که در مراسم اختتامیه آن، مدیران شهری و مدیران وزیر کشور هر کدام بر ضرورت توجه به تحقیق و پ‍ژوهش در شهرها داد سخن دادند.

تین نیوز

یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی درحالی به ایستگاه آخر خود رسید که در مراسم اختتامیه آن، مدیران شهری و مدیران وزیر کشور هر کدام بر ضرورت توجه به تحقیق و پ‍ژوهش در شهرها داد سخن دادند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، شهردار تهران با اشاره به لوایح درآمدهای پایدار و مدیریت واحد شهری گفت: با کمک این دو لایحه چرخه معیوب در شهرها و مدیریت آن بهبود بسزایی پیدا خواهد کرد.

پیروز حناچی شهردار تهران به عنوان اصلی‌ترین سخنران این برنامه ابتدا به اهمیت پژوهش در حوزه شهری پرداخت و بر این موضوع تاکید کرد که پژوهش‌های کاربردی می‌توانند برای تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های ما در حوزه شهری و مدیریت شهری و موضوعاتی که با آن مواجهیم به‌کارگرفته شوند. او با ذکر اینکه باید تلاش کنیم نتایج این پژوهش‌ها برای اداره شهرها کاربردی شود، گفت: امروز با دانشگاه‌های نسل سوم مواجهیم که کارآفرین هستند و نتیجه فعالیت‌های‌شان روی کارآفرینی نتیجه مستقیم دارد. بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که مراکز آموزشی و پژوهشی ما هم برای کارآفرین شدن و تاثیر آموزه‌های تحصیلی بر کارآفرین بودن حرکت کنند.

شهردار تهران سپس به جایگاه ایران در عرصه پژوهش در دنیا اشاره‌ای داشت و گفت: ما امروز رتبه هفتادم دنیا در میزان دارا بودن نیروی تحصیلکرده زیر 30 سال را داریم و از سوی دیگر نیمی از جمعیت زیر 30 سال کشورمان تحصیلات عالیه دارند.

او در ادامه همچنین به نقش شهرداری به عنوان یک شتابدهنده قوی در حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و گفت: به همین دلیل لایحه حمایت از استارت‌آپ‌ها را تدوین و به شورای شهر تهران ارایه خواهیم کرد.شهردار تهران در بخش دیگری از سخنرانی خود به اهمیت به کار بردن خلاقیت و آینده‌پژوهی در تحقیقات شهری اشاره‌ای داشت و گفت: مثلا نباید یادمان برود که اگر امروز صحبت از استفاده از خودروهای الکتریکی مطرح می‌شود جرقه آن سال‌ها قبل زده شده است بنابراین اگر قرار است در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به آینده از امروز نگاه کنیم و باید بتوانیم با کمترین هزینه بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.او به ضرورت بازنگری در مدیریت و اقدامات اشاره کرد و گفت: شیوه مدیریت ما در افتراق بین فقر و غنا تاثیر مستقیم خواهد داشت.

به اعتقاد شهردار تهران یکی از نتایج گام برداشتن براساس مطالعات پژوهشی این است که طرح‌ها کم‌هزینه‌تر و پربازده‌تر اجرا می‌شود. او همچنین در توجیه این ادعای خود به چند مورد اشاره کرد و گفت: ما در شهر تهران طرح‌های داشته‌ایم که بیش از ده سال، سالی بیست درصد بودجه شهر را می‌بلعیده در حالی که اگر امروز به آن طرح‌ها و نتیجه آنها در کیفیت زندگی مردم بپردازیم خواهیم دید شاید اصلا اجرای این طرح‌ها ضروری نبوده است.

حناچی سپس از طرح جدید شهرداری برای کنترل مسیرهای سواره در شهرها سخن گفت و تصریح کرد: مدت‌های زیادی است که دیگر در شهرها مسیر خودرویی ایجاد نمی‌شود بلکه با تغییر مدهای حمل و نقل تلاش می‌شود تا نیازهای مردم برای تردد رفع شود.

بودجه ۲۰۰ میلیاردی تحقیقاتی شهرداری

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران که یکی دیگر از سخنران‌های همایش دیروز بود به نقش تحقیقات «کاربردی» در اداره شهرها اشاره کرد و گفت: یکی از انواع پژوهش‌ها، تحقیقات کاربردی است که شامل یک بخش علمی است و برای حل مساله و البته برای رفع نیازهای بنیادی صورت می‌گیرد. ما عمدتا از این نوع تحقیقات در شهرداری استفاده می‌کنیم.

هاشمی سپس به بودجه پژوهشی شهرداری پایتخت اشاره و تصریح کرد: در شهرداری تهران بودجه تحقیقات بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است که یک دهم آن به مرکز مطالعات و پژوهش‌ها می‌رسد در حالی که این مرکز تحقیقات مجموعه پیری است که قبل از انقلاب تشکیل شده است.

او با اشاره به این جشنواره تصریح کرد: طی جشنواره‌هایی که تاکنون برگزار شده نزدیک به چهل هزار اثر ارسال شده است. در این جشنواره نیز ۱۳۰ طرح نوآورانه و 3هزار و 800 اثر به جشنواره ارسال شده که ۷۰۰ اثر به جشنواره راه یافته است.

هاشمی با بیان اینکه باید از این همه تحقیق و پژوهش نتیجه بهتری می‌گرفتیم، تصریح کرد: باید یک تحقیق و پژوهش انجام دهیم تا بفهمیم چرا این همه مورد پژوهشی اثربخشی خود را در مدیریت شهری نداشته است.رییس شورای شهر تهران با اشاره به میزان تحصیلات کارمندان شهرداری تهران گفت: در شهرداری نزدیک به ۶۵ هزار پرسنل داریم که نزدیک به ۴۰۰ نفر تحصیلات دکترا، ۸ هزار نفر تحصیلات ارشد و ۲۰ هزار نفر تحصیلات کارشناسی دارند. آقای بوچانی باید گزارشی از این جهت به شورای شهر بدهند که اثربخشی تحقیقات و پژوهش در شهرداری تهران چقدر بوده و به چه میزان در شهرداری تهران استفاده شده است.او همچنین در توضیح دیدگاه خود افزود: در زمینه‌های مختلفی از جمله آلودگی هوا، ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، چابک‌سازی بدنه شهرداری، شیوه‌های تامین درآمدهای پایدار و غیره در مرکز مطالعات پژوهش داشتیم، اما وقتی نگاه می‌کنیم هرچند تعداد این تحقیقات زیاد بوده، اما در مدیریت شهری به درستی مورد استفاده قرار نگرفته است. باید یک تصمیم اساسی بگیریم و نتیجه این همایش ما را مجبور کند تصمیمات در مدیریت شهری پشتوانه مطالعاتی داشته باشد.

 

برنامه‌ریزی بدون تحقیق و پژوهش

بعد از شهردار تهران و رییس شورای شهر پایتخت نوبت مرتضی الویری، رییس شورای عالی استان‌ها بود که پشت تریبون قرار گیرد و از جایگاه پژوهشی ایران در جهان و نقش تحقیقات و پژوهش در اداره شهرها سخن بگوید. او در ابتدا با اشاره به آمار یونسکو در خصوص تحقیق و توسعه در ایران گفت: بر اساس آمار یونسکو هزینه تحقیق و توسعه در ایران حدود ۰.۳۲ درصد از تولید ناخالص داخلی‌ (GNP) است در حالی که این میزان در ژاپن ۱۰ برابر است و این بیانگر لزوم توجه جدی به پژوهش و تحقیق در کشور است.

او از پژوهش و نوآوری به عنوان یک حلقه اتصال بین حکمروایی شهری و کارآفرینی یاد کرد و گفت: این مهم از طریق سیاستگذاری مدیریت شهری با هدف حل مسائل پیچیده شهری و بهبود خدمات شهری صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه شهرها به عنوان پیچیده‌ترین برساخته‌های بشر نیاز به پژوهش و بهره‌گیری از علوم و دانش دارند بر ضرورت و اهمیت تحقیق و پژوهش تاکید کرد و گفت: هرگونه برنامه‌ریزی بدون پژوهش و تحقیق محکوم به شکست است. نباید این موضوع مهم را فراموش کنیم که استفاده از خدمات دانشگاهی به هم‌افزایی و کاهش معضلات شهری منجر می‌شود.

 

علم واردات‌محور

اما علاوه بر مدیران شهری، این مراسم، سخنران‌های دیگری هم داشت که شاید اصلی‌ترین آنها معاون عمرانی وزیر کشور بود. مهدی جمالی‌نژاد سخنانش را با رتبه جهانی ایران در خصوص پتانسیل‌های موجود در آن آغاز کرد و گفت: وقتی امروز به رتبه‌های جهانی کشورمان از بعد پتانسیل‌های موجود نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در بسیاری از دارایی‌ها در رتبه‌های یک تا پنج قرار داریم. اما به‌رغم این دارایی‌ها و پتانسیل‌ها امروز در بسیاری از موضوعات با مشکلات متعددی دست به گریبان هستیم. به نظرم وقت آن است که از خود بپرسیم چرا امروز آلودگی‌های ما بیشتر شده است؟ چرا امروز درگیر آلودگی خاک بوده و این نوع آلودگی هم به انواع آلودگی‌های‌مان اضافه شده است؟ چرا حس تعلق شهروندان به شهرها و روستاها کم شده است؛ چرا امروز برخلاف این همه پتانسیل هنوز عملکردهای‌مان این گونه است که بازدهی لازم را ندارد؟

جمالی‌نژاد سپس به نقد شیوه مدیریت شهری در ایران پرداخت و گفت: نقد جدی ما این است که ما امروز نیاز به یک بازاندیشی در حوزه‌های کاری‌مان داریم. باید بار دیگر شهرها را مرور کرده و اقدامات‌مان را هم مرور کنیم.

معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد: امروز باید به دنبال دلایل واقعی بروز مشکلات برویم. این درحالی است که باید بگویم متاسفانه اکثر پژوهش‌ها و علوم ما وارداتی است. البته منظورم این نیست که واردات علم و دانش چیز بدی است اما آن چیزی که ایراد محسوب می‌شود واردات محور بودن صرف است و آنجایی اصل مشکل شروع می‌شود که نتوانیم علم وارداتی را بومی‌سازی کنیم.او یکی دیگر از مشکلات کشور را وابستگی آن به نفت و تصمیمات نفتی عنوان کرد و گفت: استدعای من این است که در حوزه مدیریت شهری انسان‌های عاشق و جوانان مشتاق را برای ساخت از نو شهرها درگیر کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.