| کد خبر: 255815 |

◄ نگاهی به عملکرد سهام 3 شرکت حمل و نقلی بورس در دوشنبه سیاه

دوشنبه 18 اردیبهشت ماه 1402 بورس تهران با سقوطی بی سابقه مواجه شد و شرکت های گروه حمل و نقلی بازار سرمایه هم از این سقوط در امان نماندند.

تین نیوز

دوشنبه 18 اردیبهشت ماه 1402 بورس تهران با سقوطی بی سابقه مواجه شد. در این گزارش به بررسی عملکرد سهام چند شرکت گروه حمل و نقل فعال در بورس پرداخته ایم.

به گزارش تین نیوز، بورس تهران در هفته جاری وضعیت مطلوبی نداشت و دوشنبه 18 اردیبهشت ماه 1402 سیاه ترین روز تاریخ بازار سرمایه با سقوط 125 هزار واحدی شاخص کل رقم خورد.

در روزهایی که بورس ریزش های سنگین را تجربه می کند حتی سهام های ارزنده و دارای مولفه های مطلوب بنیادی هم تحت تاثیر شرایط بازار با افت مواجه می شوند با این حال بررسی عملکرد سهام شرکت ها در روزهای ریزش می تواند برای سهامداران و سرمایه گذاران مفید باشد چرا که رفتارهای معاملاتی یک سهم را باید هم در روزهای مثبت و هم در روزهای منفی مورد ارزیابی قرار داد تا به برداشت بهتری از ارزندگی آن سهم رسید.

در ادامه به بررسی عملکرد سهام شرکت های گروه حمل و نقل در دوشنبه سیاه بورس می پردازیم.

1. شرکت ریل سیر کوثر(حسیر)

شرکت حمل و نقلی ریل سیر کوثر یکی از شرکت های ریلی مسافری و باری کشور است که در بازار سرمایه با نماد حسیر شناخته می شود. حسیر از زیر مجموعه های شرکت قطاری سفیر است. حسیر، در دوشنبه سیاه بورس 6.96 درصد از ارزش سهام خود را از دست داد. این سهام سقوط خود را از روز قبل آغاز کرده بود و 5.73 درصد نیز در روز یکشنبه ریزش کرده بود. فردای دوشنبه سیاه نیز حسیر 5.12 درصد منفی خورد تا شرایط منفی بازار به شدت روی این سهم تاثیرگذار باشد.

2. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی)

حکشتی بزرگترین شرکت کشتیرانی ایران و برندی شناخته شده در حمل و نقل جهان است. البته این برند در جایگاه های ممتاز کشتیرانی بین المللی نیست اما از مزیت سابقه و قدمت برخوردار است. اهم فعالیت های تخصصی حکشتی عبارتند از: حمل و نقل کانتینری، حمل و نقل فله و کالای عمومی، سوخت رسانی، حمل و نقل دریایی در حوزه دریای خزر، خدمات نمایندگی، مدیریت کشتی، جابه جایی بار و مسافر در حوزه خلیج فارس و دریای عمان، تأمین نیروی انسانی شناورها، خدمات آموزشی دریایی، عملیات بندری و حمل و نقل ترکیبی.

سهام حکشتی در دوشنبه سیاه بورس در مقایسه با کلیت بازار و برخی شرکت های همگروه ریزش کمتری داشت و 4.96 درصد سقوط کرد. حکشتی روز یکشنبه نیز 4.82 از ارزش خود را از دست داده بود اما روز 19 اردیبهشت ماه ترمز سقوط این سهم تا حدی کشیده شد، گرچه در این روز هم 3.44 درصد منفی خورد.

3. حمل و نقل بین المللی خلیج فارس(حفارس)

حفارس حدود 400 دستگاه کامیون و تریلی ملکی و همچنین ۶۰۰ دستگاه انواع یدک تریلی در اختیار دارد و با بیش از ۵۰۰۰ کامیون و تریلی تجاری خود مالک نیز همکاری قراردادی دارد. حفارس همچنین ۳۱ شعبه و بیش از ۸۰ نمایندگی فعال در سراسر ایران دارد. بنابراین حفارس را می توان بزرگترین شرکت حمل و نقل جاده ای ایران برشمرد. در بین سه شرکتی که زیر ذره بین قرار دادیم حفارس در دوشنبه سیاه بورس کمترین نزول را داشت و این روز را با 4.44 درصد کاهش ارزش به پایان رساند.

البته ریزش حفارس در روز بعد هم با 4.97 درصد کاهش ادامه پیدا کرد و مثل دو شرکت دیگر، یکشنبه نیز برای حفارس با نزولی در حد 4.82 درصد همراه بود.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.