| کد خبر: 72032 |

◄ روایت دیگری از ماجرای واگذاری پروژه های ریلی از شرکت ساخت به راه آهن

تین نیوز | طبق مصوبه هیئت دولت در مهرماه 94 مقرر شد اجرای چند پروژه ریلی از شرکت ساخت به راه آهن واگذار شود. در این میان برای رفع ابهامات مربوط به این موضوع، مدیرعامل راه آهن در جلسه اتاق فکر ریلی که اخیرا برگزار شد، درباره وضعیت پروژه هایی که قرار است شرکت ساخت احداث آنها را به شرکت راه آهن واگذار کند، اعلام کرد برای همکاری بهتر وی به عنوان عضو غیر موظف، در هیئت مدیره شرکت ساخت حاضر می شود تا مسئله بررسی شود. با این وجود نحوه انعکاس این موضوع از سوی نورزاد و پورسیدآقایی در برخی رسانه ها به گونه ای بوده تا اختلاف نظر بین دو حوزه ساخت و راه آهن را پر رنگ نماید.

به گزارش تین نیوز، یکی از رسانه ها در این زمینه آورده است: "در حالی بر اساس مصوبه مهرماه ۹۴ هیئت دولت احداث ۴ پروژه ریلی به راه‌آهن محول شد که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: طرح‌هایی به راه‌آهن واگذار شده که ساخت آنها به پایان رسیده است." در حالی که این تمام ماجرا نیست و تنها بخشی از موضوع واگذاری، منعکس شده است.

ماجرا از این قرار است که پایگاه اطلاع رسانی دولت در تاریخ 27 مهرماه سال جاری با انتشار مصوبه هیئت وزیران اعلام کرد: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در تاریخ 11/7/1394 مصوبه ای را برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه، دستگاه اجرای طرح های احداث راه آهن کرمان - زاهدان، شیراز- اصفهان، گرگان - اینچه برون و خط دوم راه آهن تهران - میانه - تبریز از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به شرکت راه آهن تغییر می یافت.

در تاریخ سه شنبه 28 مهر ماه یعنی یک روز پس از انتشار مصوبه، هیئت وزیران مدیرعامل شرکت راه آهن با تایید این خبر تاکید کرد که این تغییر با هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی درون وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است. پورسیدآقایی همچنین در این زمینه تشریح کرد که مسیرهای ریلی کرمان-زاهدان، شیراز-اصفهان، گرگان-اینچه برون در حال بهره‌برداری هستند که در واقع برای سهولت در کار و هماهنگی بیشتر در این سه مسیر "امور تکمیلی" این خطوط از شرکت ساخت به شرکت راه‌آهن منتقل شده است و از طرفی احداث خط دوم راه‌آهن تهران - میانه - تبریز نیز طبق روال همیشگی کار اجرایی خطوط دوم بر عهده شرکت راه‌آهن بوده و بر همین اساس این پروژه نیز به شرکت را‌ه‌آهن منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن به منظور شفاف شدن فعالیت های واگذار شده شرکت تحت مدیریت وی در قبال عملیات تکمیلی در خطوط بیان داشت: این عملیات شامل احداث ایستگاه‌های بین راهی٬ نصب علائم و ارتباطات و اموری برای بهره‌برداری، بهتر است توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

پورسید آقایی همچنین در جلسه اتاق فکر شرکت راه آهن از انتخاب وی به عنوان غیر موظف هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خبر داد و گفت: این انتخاب از سوی وزارتخانه برای بررسی دقیق تر روند احداث پروژه های واگذار شده صورت گرفته است.

شیطنت رسانه ای
با همه این توصیفات یکی از خبرگزاری ها در تاریخ 14 آذر پس از گذشت دو هفته از آخرین اظهارات پورسیدآقایی، گزارشی در خصوص طرح های واگذار شده از شرکت ساخت به شرکت راه آهن منتشر کرد که منجر به واکنش مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با عنوان "ادعای ساختی ها نسبت به مصوبه هیئت دولت" شد.

بازبینی اخبار حاکی از آن است که مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه اظهارات خود به جزئیات عملیات تکمیلی شامل احداث ایستگاه‌های بین راهی٬ نصب علائم، ارتباطات و اموری مربوط به بهره‌برداری اشاره داشته که از نظر رسانه مذکور دور مانده است.
 
در همین رابطه علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت نیز در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه" ما هیچ طرحی را به راه‌آهن واگذار نکرده‌ایم" در ادامه بیان داشت: صحبت‌هایی که در این زمینه مطرح شد، مربوط به طرح‌هایی است که ساخت آنها به پایان رسیده‌اند که برای بهره‌برداری به شرکت راه‌آهن منتقل شده‌اند. در واقع طرح‌هایی چون «راه‌آهن بم ـ زاهدان» و «راه‌آهن اینچه‌برون» که در مرحله بهره‌برداری قرار دارند و دیگر کاری برای اتمام آنها نداشته‌ایم به شرکت راه‌آهن واگذار شده‌اند.

گرچه مدیران دستگاه های دولتی ممکن است نسبت به برخی موضوعات اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته باشند اما در این مورد، با مراجعه به نظرات و دیدگاه های مطرح شده معاونان وزارت راه یعنی شرکت ساخت و شرکت راه آهن، به سهولت می توان پی برد که موضوع واگذاری پروژه ها از ابتدا و بعد از مصوبه هیئت وزیران، مسئله ای حل شده بوده است؛ یعنی هم پورسید آقایی بسیار شفاف و واضح موضع شرکت راه آهن در برابر طرح های واگذار شده را مطرح کرده و هم نورزاد نیز کمی جدی تر همان مسائل را تکرار کرده است. از این رو، بازی های رسانه ای برای نشان دادن اختلافات بین دو دستگاه اجرایی در یک حوزه هرجا که کاربرد داشته باشد، حداقل در اینجا کارگشا نیست.
 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.