| کد خبر: 237909 |

توسعه زیرساخت راهها کلید پیشرفت سیستان و بلوچستان

توسعه زیرساخت راه (زمینی، هوایی و ریلی) در سیستان و بلوچستان به سبب داشتن مزیت‌های زیاد از عوامل مهم جذب سرمایه‌گذاران و پیشرفت جنوب شرق کشور است که دولت برای تحقق آن برنامه‌ و نگاه ویژه‌ای دارد.

تین نیوز

توسعه زیرساخت راه (زمینی، هوایی و ریلی) در سیستان و بلوچستان به سبب داشتن مزیت‌های زیاد از عوامل مهم جذب سرمایه‌گذاران و پیشرفت جنوب شرق کشور است که دولت برای تحقق آن برنامه‌ و نگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، دسترسی مناسب به راه از عوامل کم شدن هزینه‌های تجارت و از مزیت‌های نسبیِ مناطق مختلف کشور برای تولید محسوب می شود، مراکز تولید مانند روستاها، شهرک های صنعتی، کارخانجات و واحدهای تولیدی برای فروش محصولات و حضور در بازارها به مهمترین عامل یعنی راه نیاز دارند.

وجود راه مناسب می تواند تولید کنندگان را به بازارهای مختلف رسانده و زمینه حضور سرمایه گذاران را به مناطق مختلف بویژه مناطقی که از ظرفیت ها فراوان برخوردارند فراهم کرده و باعث توسعه آن منطقه و استفاده بیشتر از تولیدات بومی می‌شود.

توسعه‌ هر منطقه براساس ظرفیت‌های مختلفی صورت می پذیرد، که یکی از مهمترین آنها زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای است به همین دلیل سیستان وبلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور نیازمند افزایش زیرساخت راه برای ادامه این فرایند توسعه است.

اتصال شمال به جنوب سیستان و بلوچستان از آن زیرساخت‌های ارتباطی است که می‌تواند باعث افزایش تجارت و ترانزیت به عنوان ۲ محور توسعه در استان شود زیرا ظرفیت مرز با کمک این راه‌ها  قابلیت های اقتصادی بسیاری در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا، آسیای مرکزی و شرقی ایجاد می‌کند.

توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل سیستان وبلوچستان یک ضرورت اجتناب ناپذیر 

توسعه زیرساخت «راه» کلید پیشرفت سیستان و بلوچستان

در همین راستا نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در این استان با توجه به نقش تجارت و محور بودن آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

آیت الله مصطفی محامی تاکید کرد: مجموعه راه و شهرسازی در توسعه سیستان وبلوچستان نقش زیربنایی داشته و هر چه کار با سرعت بیشتری دنبال شود در تسریع رشد منطقه موثر خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان افزود: برای ایفای نقش این استان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت با توجه به موقعیت راهبردی آن نیاز به توسعه زیرساخت ها در حوزه راه است.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: طولانی شدن پروژه‌های راه و شهرسازی با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، بسیار هزینه‌بر خواهد بود و نیاز است تا با همراهی و همکاری استاندار برای عملیاتی کردن پروژه‌ها بودجه ملی در نظر گرفته شود.

گام اول در مسیر توسعه تکمیل زیرساخت‌ها

توسعه زیرساخت «راه» کلید پیشرفت سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان وبلوچستان با بیان اینکه گام اول در مسیر توسعه تکمیل زیرساخت‌ها است گفت: امروز این استان گرفتار مساله راه است و اگر بخواهیم استان و اقتصاد آن پیشرفت کند نیاز به توسعه زیر ساخت راه داریم.

حسین مدرس‌خیابانی تصریح کرد: زیرساخت‌های مهم و راهبردی آب و راه اولویت اجرایی استان است و مسوولان باید برنامه‌های عمرانی را با توجه به این ۲ مهم پیگیری کنند.

استاندار سیستان وبلوچستان افزود: در حوزه سیمان در کشور عقب ماندگی تاریخی داریم زیرا با وجود ۷۷ کارخانه سیمان در کشور فاقد ناوگان حمل و نقل ملی در این حوزه هستیم اما در تلاشیم با وجود سه کارخانه سیمان در استان یک ناوگان حمل و نقل استانی راه‌اندازی شود و برای تحقق این موضوع حمایت‌های لازم از سوی استانداری انجام خواهد شد چراکه راه اندازی این ناوگان موجب حمل بار در رفت و برگشت به بندر چابهار شده و مزایای حمل دو سربار امتیازات متعددی را بدنبال خواهد داشت.

نبود زیرساخت‌ راه بزرگترین مشکل بازارچه مرزی پسابندر دشتیاری

توسعه زیرساخت «راه» کلید پیشرفت سیستان و بلوچستان

 فرماندار دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه نبود زیرساخت‌ها از موانع مهم فعالیت "بازارچه مرزی پسابندر" دشتیاری است گفت: برای فعال‌سازی این بازارچه مرزی در پسابندر نیازمند زیرساخت‌های مناسبی در حوزه‌ جاده هستیم.    

عادل عفتی تصریح کرد: بازارچه مرزی ریمدان ( مرز خاکی) نقش مهمی در مبادله کالاها با پاکستان دارد بطوریکه اکنون بیشترین کالاها صادره از ایران به پاکستان قیر، مصالح ساختمانی همچون کاشی و سرامیک و بخشی از مواد غذایی است اما ایران از طریق این مرز وارداتی از کشور پاکستان ندارد و علت هم این است که زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد واردات را نداریم، به عنوان مثال برای واردات برنج، موز، انبه و دیگر محصولات تولیدی کشاورزی پاکستان به صورت انبوه امکانات لازم وجود ندارد.

بنا به نظر اکثر اندیشمندان حوزه جغرافیای سیاسی، سیستان وبلوچستان دارای ظرفیت‌های فراوانی بوده که برای افزایش بهره‌وری از این ظرفیتها باید زیر ساختهایش فعال باشند که یکی از مهمترین این زیر ساخت ها حوزه راه‌ها و حمل و نقل است، راه‌هایی که اگر توسعه یابند با توجه به بندر مهم چابهار و وجود ۲ منطقه آزاد چابهار و سیستان به خوبی می توان شمال و جنوب استان را به هم متصل و از ظرفیت های فروان مرزی و فراهم بودن شرایط تجاری داخلی و بین‌المللی استفاده کرد.

ساخت راه آهن چابهار- زاهدان- خراسان، اجرای عملیات ساخت محور ترانزیتی چابهار- زاهدان- میلک و ساخت فرودگاه بین المللی چابهار از مهمترین اقدامات برای توسعه تجارت و بازرگانی و پیشرفت جنوب شرق کشور است که در سفر آیت الله رئیسی رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان این طرح های مهم مورد تاکید قرار گرفت و دولت برای تسریع در عملیات اجرایی آنها مصمم شده است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.