| کد خبر: 255679 |

ضرورت بازتعریف روندهای اقتصاد حمل و نقل هوایی

◄ این چارتر نیست، سلف خری بی قاعده و قانون است!

پیشگیری از شکل گیری روندهای مفسده برانگیز در اقتصاد حمل و نقل هوایی، همچون تخلفاتی که در حوزه چارتر در حال وقوع است، از وظایف مغفول مانده سازمان هواپیمایی کشوری به شمار می رود.

تین نیوز

  پیشگیری از شکل گیری روندهای مفسده برانگیز در اقتصاد حمل و نقل هوایی، همچون تخلفاتی که در حوزه چارتر در حال وقوع است، از وظایف مغفول مانده سازمان هواپیمایی کشوری به شمار می رود.

به گزارش تین نیوز، یکی از وظایف مهم سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد تنظیم گر صنعت هوایی، تعریف و ایجاد روندهای شفاف، قابل راستی آزمایی و قابل اعتماد در حوزه اقتصاد حمل و نقل هوایی است. وظیفه ای که به نظر می رسد از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، نه در دوره کنونی و نه در دوره های پیش، مورد اعتنا قرار نگرفته است.

ضعف سازمان هواپیمایی در تنظیم گری اقتصاد حمل و نقل هوایی

به عبارت دیگر، سازمان هواپیمایی کشوری با وجود وظیفه ذاتی خود در تعریف ارتباط قانونی و سازنده بین ارکان اقتصادی صنعت هوایی و نظارت بر روندها و فرآیندها، این بخش از مسئولیت های خود را رها کرده است. سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به جایگاه حاکمیتی خود باید ضمن تنظیم گری شایسته اقتصاد حمل و نقل هوایی، مدافع حقوق مسافران و دولت نیز باشد اما اکنون کار این سازمان به جایی کشیده است که از یک سو ایرلاین ها ساز خود را در تعیین قیمت بلیت هواپیما می زنند و از سوی دیگر بلیت مسیرهای پرتقاضا در بازارسیاه بالاتر از نرخ های مصوب این سازمان به فروش می رسد و گاه بلیت نایاب می شود، ضمن آن که شیوع تخلفات مالی و مالیاتی نیز در این حوزه بر آگاهان و اهل فن پوشیده نیست اما سازمان هواپیمایی چشم بر روی این تخلفات بسته است.

یکی از چالش های مهم در اقتصاد حمل و نقل هوایی این است که سازمان هواپیمایی به مناسبات بین ایرلاین ها و چارتر کننده ها هیچ گونه ورود و مداخله موثری ندارد و توجهی به این ندارد که آنچه بین ایرلاین ها و چارتر کننده ها می گذرد بر کیفیت و کمیت خدمات این حوزه چه پیامدهای مخربی دارد.

چوب حراج چارتر کننده ها بر آبروی ایرلاین ها

به عنوان یک مثال زنده، فقدان مدیریت نقدینگی در شرکت های هواپیمایی منجر به پدیده ای شده که نامی جز سلف خری بی قاعده و قانون نمی توان بر آن گذاشت و عجیب آن که سازمان هواپیمایی از ایرلاین ها نمی پرسد روال شکل گرفته برای چارتر در ایران با کدام تعریف بین المللی چارتر در صنعت هوایی سازگار است. در آشفته بازاری که تحت عنوان چارتر شکل گرفته، مدیریت ضعیف ایرلاین ها نقش اساسی دارد و آنها متوجه این واقعیت نیستند که با چارتر کردن به سبک و سیاق فعلی، سرمایه مورد نیاز ایرلاین ها را به قیمتی بارها بزرگتر، از سلف خرها تامین می کنند و این آبروی ایرلاین است که در سیاه بازار سلف خران (موسوم به چارترکننده ها) به حراج گذاشته شده است.

شاید مسئولان سازمان هواپیمایی ندانند که نفوذ این سلف خر ها در صنعت هواپیمایی تا جایی گسترده شده که آنها داعیه دارند می توانند مدیران میانی و حتی ارشد ایرلاین ها را تعیین کنند.(شاید هم می‌دانند اما ترجیح بر ندیدن دارند).

سازمان هواپیمایی کشوری و سایر متولیان حمل و نقل هوایی و هوانوردی کشور باید در گام اول به شفاف سازی مسیر حرکت پول در صنعت هوایی بپردازند و روندهای این صنعت را مورد بازبینی و اصلاحات اساسی قرار دهند تا عرصه خدمات حمل و نقل هوایی از تخلفات و نابسامانی های کنونی پاک شده و روندهای سالم و شفاف جایگزین روندهای معیوب و ناسالم کنونی شود.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.