| کد خبر: 205727 |

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری؛

◄ اجرای کامل دستورالعمل‌های بین‌المللی، ناوگان هوایی را زمین‌گیر می‌کند

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است اجرای کامل تمام دستورالعمل‌های بین‌المللی، ناوگان هوایی کشور را زمینگیر می‌کند از همین رو سازمان هواپیمایی چاره‌ای ندارد که با تهیه دستورالعمل‌های موازی شرایط پرواز هواپیماهای را برای ایرلاین‌ها تسهیل کند که البته این معنایش عدم رعایت قوانین بین‌المللی نیست.

تین نیوز

سوانح پی در پی اخیری که در صنعت حمل‌ونقل هوایی اتفاق افتاده این نگرانی را ایجاد کرده که در شرایط تحریم و مشکلات عدم دسترسی به قطعات، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت حمل و نقل هوایی برای سرپا نگه‌داشتن صنعت هوایی تا حدودی ملاحظات و قوانین بین‌المللی را نادیده بگیرد تا ایرلاین ها بتوانند در شرایط کنونی به پروازهایشان ادامه بدهند.

به گزارش تین نیوز، در راستای همین موضوع به سراغ محمدعلی ایلخانی رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم و از وی سؤال کردیم که آیا این سوانح پی در پی اخیری که رخ داده می‌تواند به روی این موضوع صحه بگذارد که سازمان هواپیمایی کشوری در راستای حفظ صنعت حمل‌ونقل هوایی ملاحظات ایمنی را برای ایرلاین‌ها در شرایط فعلی تا حدودی نادیده گرفته است؟

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما توضیح داد: سوانح اخیر مانند خروج هواپیمای زاگرس از باند فرودگاه ماهشهر و ایران‌ایر از باند فرودگاه کرمانشاه ارتباطی، با مشکل تحریم و عدم تأمین قطعات ندارد و در هر دو این سانحه خطای انسانی دلیل اصلی بوده است.

او در ادامه سخنان خود اضافه می‌کند: خطای انسانی و خلبان نیز ارتباطی با عدم نظارت سازمان هواپیمایی کشوری ندارد و از سوی دیگر در حال حاضر هواپیماها در بهترین شرایط تعمیر و نگهداری و تأمین قطعات می‌شوند.

ایلخانی ضمن تأکید بر این مسئله که سازمان هواپیمایی کشوری در این دست حوادث مقصر نیست، بیان کرد: بروز این دست از سوانح بیشتر به موضوع آموزش در شرکت‌های هواپیمایی برمی‌گردد از همین رو لازم است ایرلاینهای داخلی موضوع آموزش را به شدت جدی بگیرند و از سوی دیگر نظارت بیشتر مدیران به ایرلاین‌ها می‌تواند به کاهش این سوانح کمک کند.

وی به موضوع عدم پذیرش افکار عمومی نسبت به مقصر اعلام شدن خلبان در حوادث اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: شما توجه کنید زمانی که یک سانحه رخ می‌دهد و پس از بررسی‌ها اعلام می‌شود دلیل بروز این سانحه، خلبان بوده است و اغلب افکار عمومی اتفاق‌نظر دارند که چون خلبان جان باخته قصد دارند تمام قصور و کوتاهی‌ها را به گردن خلبان بیندازنند.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری می‌افزاید: سازمان هواپیمایی کشوری یکسری اختیاراتی دارد که اگر بخواهد در شرایط تحریم آن را اعمال کند طبیعی است که بخشی از ناوگان زمین‌گیر خواهد شد، از همین رو سازمان هواپیمایی چاره‌ای ندارد که با تهیه دستورالعمل‌های موازی شرایط پرواز هواپیماهای را برای ایرلاین‌ها تسهیل کند که البته این معنایش عدم رعایت قوانین بین‌المللی نیست.

ایلخانی می‌افزاید: در شرایط اضطرار شما می‌توانید با یکسری دستورالعمل‌ها و روش‌های جایگزین ایمنی که مدنظر است را تأمین کنیم اما طبق آنچه سازمان‌های بین‌المللی و کارخانه سازنده به ما دیکته می‌کنند ما در شرایط تحریم نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم.

این کارشناس صنعت هوایی با اشاره به اینکه بخش زیادی از هواپیماهایی که در حال حاضر پرواز می‌کنند، بوئینگ هستند، گفت: اگر سوانحی برای این هواپیما رخ بدهد کارخانه سازنده اعلام کرده که با ما تماس بگیرد این در حالی است، کارخانه سازنده در آمریکا به‌هیچ‌وجه جواب ما را نمی‌دهد از همین رو سازمان هواپیمایی کشوری یا باید تمامی بوئینگ‌ها را بخواند و اجازه پرواز به آن‌ها را ندهد یا اینکه سازمان هواپیمایی برای اینکه این هواپیماها بتواند به پروازهایشان ادامه بدهند دستورالعمل‌های جایگزین تهیه کند تا با ایمنی بالا پرواز کنند.

او معتقد است؛ بنده فکر می‌کنم سازمان هواپیمایی کشوری و شخص آقای عابدزاده با قبول این مسئولیت شهامت می‌کند و برای اینکه صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور زمین‌گیر نشود، خودشان مسئولیت گردن گرفته‌اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 1 0

    نتیجه انزوا و سیاستهای ایدئولوژیک متوهم باعث از بین رفتن جانها و سرمایه می شود!!!!!!