| کد خبر: 172100 |

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:

◄ صنعت هوایی نگاه ویژه می طلبد

حمل‌ونقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است.

تین نیوز

سی و چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز سه‌شنبه 30 مرداد 97 با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، محمدمحب خدایی معاون گردشگری و سایر اعضای این ستاد در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز وبه نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست اظهار داشت: ستاد هماهنگی خدمات سفر سهم بزرگی در سازندگی کشور دارد، اگر هر یک از ما که در این مناصب هستیم کار را درست انجام دهیم به توسعه‌یافتگی کشور کمک کرده‌ایم، ما در کشوری هستیم که ابزار بسیار زیادی داریم اما هنوز توسعه‌یافته نیستیم و این بدان معناست که از ابزاری که در دست داریم درست استفاده نکرده‌ایم.

وی افزود: بخش حمل‌ونقل هوایی که اثرگذاری بی‌بدیل در توسعه کشور دارد و بسیاری از نقاط دنیا که درگذشته توسعه‌یافته‌اند به حوزه حمل‌ونقل هوایی توجه کرده‌اند بر همین اساس یکی از سیاست‌هایی که درگذشته در کشور ما موردتوجه بوده توجه به توسعه حمل‌ونقل هوایی است.

عابدزاده افزود: هدف‌گیری و برنامه‌ریزی درست بوده است اما متاسفانه استفاده از هواپیما در کشور ما به یک کالای لوکس تبدیل شد، این در حالی است که در دنیا برنامه‌ها به سمتی پیش می‌رود که سفرهای ارزان ایجاد شود چراکه سفر یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی، خسارات زیادی وارد کرده است، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی‌گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می‌رفت، یکی از مسائلی که تا دو سال قبل داشتیم این بود که خطوط هوایی نمی‌توانستند پول سوخت خود را بپردازند، آزادسازی نگرش‌ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم که این اتفاقی که در نرخ بلیت هواپیما افتاده به روند درستی که این صنعت در پیش‌گرفته لطمه نزند، سیاست‌هایی که امروز در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می‌شود، توسعه‌ای است، قوانین جدیدی در حوزه نظارت در پیش‌گرفته شده است تا بحث ایمنی و استاندارد در بالاترین سطح رعایت شود.

عابدزاده اضافه کرد: در بحثی که مربوط به ستاد سفر است مشکلاتی وجود دارد، چراکه وظیفه این ستاد تولید سفر است و صنعت هواپیمایی کشوری که باید با این ستاد همگام باشد، آن‌طور که باید در این مسیر نتوانسته ایفای نقش کند، هنوز بسیاری از شهرهای کشور به هم متصل نیستند و این موضوع یک معضل بزرگ برای گردشگری داخلی است که باید همت کرد این معضل حل شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ما برای رفع این نیاز از جت‌های 50‌نفره استفاده می‌کنیم، خوشبختانه این روند آغازشده است و تا حدود زیادی موفق بوده است.

وی گفت: بازگشتن به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل‌ونقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است به همین منظور لازم است نگاه ویژه به آن داشت و ما نباید روند درستی که در این حوزه ایجادشده است را متوقف کنیم.

عابدزاده افزود: ما امیدواریم که بتوانیم نقش مفید و خوبی در ستاد خدمات سفر داشته باشیم و بتوانیم تمام نقاط کشور را به هم متصل کنیم.

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز اظهار داشت: 55‌درصد گردشگران در دنیا از طریق حمل‌ونقل هوایی جابه‌جا می‌شوند و ما باید در کشور با گسترش این صنعت در کشور سهم حمل‌ونقل هوایی را در صنعت گردشگری توسعه بدهیم، شرایطی که به کشور اعمال‌شده است در حوزه تحریم‌ها، شرکت‌های هواپیمایی را هم دچار مشکلاتی داشته است که باعث بالا رفتن هزینه‌ها و کاهش مسافر شده است و امیدواریم با حل این مشکلات روند رو به رشدی را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: 34‌درصد هزینه‌های خطوط هوایی در جهان صرف تامین سوخت می‌شود اما در کشورمان این هزینه 19‌درصد است چراکه ما به خطوط هوایی برای تامین سوخت سوبسید می‌دهیم، 50‌درصد هزینه‌های هواپیمایی داخلی، هزینه‌های ارزی است، برخی می‌گویند بالا رفتن نرخ ارز ربطی به سوخت هواپیماها ندارد این موضوع صحت ندارد.

دهقان افزود: تحریم‌های جدید و محدودیت‌های پیش‌روی نیاز به همت و تلاشی مضاعف دارد تا بتوانیم اهداف غیرانسانی را خنثی کنیم.

وی گفت: آزادسازی برای شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفت و نزدیک به 70‌درصد بلیت‌های کشور تابع مقررات ابطال و تغییر است و حدود 30‌درصد چارتری است، بسیاری از سایت‌هایی که هواپیمای چارتری ارائه می‌دادند به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کردیم و آمادگی داریم در این حوزه با معاونت گردشگری همکاری داشته باشیم.

دهقان با اشاره به این‌که باشد حضور و نظارت دستگاه‌های نظارتی در این بخش پررنگ باشد افزود: تاکنون نگاه‌ها به صنعت حمل‌ونقل هوایی غیر توسعه‌ای بوده است که این امر آفت این صنعت به شمار می‌رود و باید سیاست‌های کلان صنعت به سیاست‌های توسعه‌ای تغییر یابد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: شرایط تحمیلی تحریم بر صنعت باعث شده فشارهای زیادی به شرکت جهت تامین ناوگان و قطعات وارد شود و افزایش هزینه‌های عمومی در ماه‌های اخیر نیز باعث شد که سفرهای هوایی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون 310 فروند هواپیما در کشور با متوسط عمر 24 وجود دارد که 150 فروند آن فعال است و 50 درصد هزینه‌های حمل‌ونقل هوایی ارزی است.

محمد محب‌خدایی معاون گردشگری نیز در این نشست گفت: وظیفه سنگینی در ستاد سفر بر دوش ما است، باید تلاش کنیم سفر در کشور جاری باشد، ایجاد سفرهایی بانشاط که جریان اقتصادی را در کشور ایجاد می‌کند از وظایف مهم ستاد است.

وی افزود: مشکلاتی که در این بخش به وجود آمده است باید سریعا در ستاد بررسی و حل شود، چراکه یکی از ارکان تشکیل ستاد بررسی و رفع مشکلات و موانع در این بخش بوده است.

محب‌خدایی افزود: هدف از تشکیل ستاد خدمات سفر، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ساماندهی و نظارت بر خدمات سفر است و اگر می‌خواهیم صنعت و گردشگری پویا بمانند باید حمایت شوند، بر اساس آمار سفرهای جاده‌ای 95‌درصد رشد کرده است باید ببینیم که در حوزه حمل‌ونقل هوایی و سفرهای هوایی در کشورمان در چه رتبه‌ای در سطح دنیا قرار دارد.

معاون گردشگری اظهار کرد: نقش کلیدی هر دستگاه باید دیده شود، موضوعاتی که در ستاد سفر مطرح می‌شود باید به‌صورت جدی پیگیری و اجرایی شود، همان‌طور که برای کالای اساسی برنامه‌ریزی‌شده است، سفر یک خدمت اساسی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

محب‌خدایی ادامه داد: اگر بخواهیم اقتصاد گردشگری جایگزین اقتصاد نفت شود باید واقعیات را ببینیم و برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: ما نمی‌گوییم آزادسازی نرخ بلیت نباشد اما باید یک سقفی برای این موضوع قائل شویم، دفاتر خدمات مسافرتی و ایرلاین‌ها با بالا رفتن هزینه‌ها در این بخش متضرر می‌شوند چراکه قدرت خرید مردم بالا نرفته است.

معاون گردشگری افزود: اگر از ابزارهای قانونی به‌درستی استفاده شود می‌توان مشکلات را حل کرد، اعضای ستاد سفر باید توجه کنند از مدیریت جزیره‌ای خارج شویم تا بیش‌ترین مطلوبیت را در بین مردم ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.