| کد خبر: 244734 |

◄ مزیت های هوشمندسازی بخش حمل و نقل چیست؟

امروزه با گسترش روز افزون توسعه فناوریهای جدید، استفاده و بکارگیری محصولات و ایده های فناورانه و دانش بنیانی و استارت آپی و نخبگان کشور بعنوان راهکارهای تحولی در صنعت حمل و نقل بیش از پیش میسر شده و موجب شکوفایی این صنعت خواهد شد.

تین نیوز

نخستین رویداد تحول نوآوری فناورانه در حوزه حمل ونقل جاده ای تحت عنوان رویداد TechnoTransport2022 با مشارکت کلیه بازیگران زیست بوم حمل ونقل دانش بنیان کشور اعم از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل ونقل پیشرفته و دانشگاه تهران در راستای اجرای برنامه های تحول گرایانه و دانش بنیان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری (۱۴۰۱) مطابق برنامه ریزیهای صورت گرفته توسط دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل و نقل در حال اجراست.

به گزارش تین نیوز، داریوش امانی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس در رابطه با این رویداد اظهار داشت: امروزه با گسترش روز افزون توسعه فناوریهای جدید، استفاده و بکارگیری محصولات و ایده های فناورانه و دانش بنیانی و استارت آپی و نخبگان کشور بعنوان راهکارهای تحولی در صنعت حمل و نقل بیش از پیش میسر شده و موجب شکوفایی این صنعت خواهد شد.

به اعتقاد امانی، برگزاری رویداد علمی و فناورانه با استفاده از الگوهای نظام مند و بین رشته ای یکی از مهمترین راهکارهای تحقق اهداف عالیه اقتصاد مقاومتی و رویکرد شعار سال در تولید دانش بنیان ، خدمات حمل و نقل جاده ای محسوب میشود. همچنین در راستای شناسایی ایدههای نوین مبتنی بر توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان، و حمایت از توسعه بهره برداری و تجاری سازی انها میتواند منتج به افزایش سرمایه ملی در صنعت حمل و نقل شود.

فواید شفاف سازی سامانه های هوشمند در بخش حمل و نقل 

معاون حمل و نقل سازمان راهداری نیز در این رابطه گفت: ایجاد سامانه‌های مختلف در بخش حمل و نقل سبب شفاف سازی در امور، تسهیل دسترسی و کاهش هزینه‌ها در این بخش می‌شود.

حمیدرضا شهرکی اذعان داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از سال ۸۶ به دنبال ورود به حوزه فن آوری اطلاعات بوده و توانست در حوزه تولید خدمات در بخش حمل و نقل و جاده‌ای که حدود ۹۰ درصد سهم حمل و نقل عمومی را در کشور به خود اختصاص داده است ورود کند.

 شهرکی گفت: سازمان راهداری با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و مکانیزاسیون کردن سیستم‌های خود پا به عرصه فن اوری اطلاعات گذاشت و با توجه به مجموعه گسترده‌ای که در این حوزه وجود دارد در تلاش است تا تایید صلاحیت‌ها از طریق سیستم‌های مکانیزه و برخط اتفاق بیفتد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: در سامانه مدیریت شرکت‌ها حدود ۸ هزار شرکت حمل و نقل؛ اطلاعاتشان موجود و به صورت برخط قابل دسترسی است.

 شهرکی گفت: ناوگانی که در بخش حمل و نقل وجود دارد شناسایی شدند و بر اساس اطلاعات آمار سال ۱۴۰۰ برای ۴۳۳ هزار ۷۸۴ دستگاه ناوگانکارت هوشمند صادر شده است.

وی گفت: سامانه‌های مختلفی درحوزه ثبت شرکت ها؛ صدور بارنامه؛ کنترل بارنامه؛ صدور صورت وضعیت؛ کنترل صورت وضعیت و سامانه‌های کنترل تردد از مرز؛ سامانه‌های مختلفی که در حوزه its از قبیل باسکول‌های حین حرکت؛ سامانه پروانه ترافیکی؛ سامانه پلاک‌ها که پلاک وسیله نقلیه را رصد می‌کند استفاده می‌شود و به عبارتی همه فعالیت‌های سازمان راهداری تحت نظارت سامانه برخط است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: سازمان راهداری بزرگترین انبار داده کشور را در حوزه حمل ونقل در اختیار دارد.

شهرکی گفت: این انبار داده در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایجاد شده و سازمان برای استفاده بهینه از این انبار داده رویکردش هم متوجه به داخل سازمان بر اساس مسولیتهایش و هم گفتگو با سایر سازمان‌های دولتی؛ اجرایی؛ نظارتی و دستگاه‌های مختلف و ارایه بعضی از سرویس‌ها به بخش خصوصی بود.

شهرکی گفت: در حوزه داخلی به عنوان دستگاه دولتی دو وظیفه بحث تنظیم مقررات رگولاتوری و نظارت را در حوزه حمل و نقل داریم. در بحث تنظیم مقررات ما با استفاده از داده کاوی به دنبال این هستیم که بهترین تصمیم سازی‌ها صورت بگیرد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت:در حوزه داده کاوی شرایط به گونه‌ای است که باید داده‌ها تبدیل به اطلاعات شود و ایجاد دانش کندکه سازمان راهداری در این مسیر قرار دارد و در حوزه گفتگو با سایر دستگاه‌ها هم از طریق api و هم از طریق وب سرویس با دستگا‌های مختلفی که به این حجم از داده‌ها نیاز دارند؛ گفتگو می‌کنیم.

شهرکی گفت:در بخش تولید خدمت و خصوصی به دنبال این هستیم که این داده‌ها تبدیل به ایجاد خدمت مناسب شود و علاوه بر خدمت؛ تولید ارزش کند چه در نظام بنگاه اقتصادی که تبدیل به ثروت می‌شود و چه بحث‌های نظام ارزشی که متوجه خدماتی است که متناسب با سلایق و نیاز‌های مردم است.

شهرکی گفت: نکته مهمتری که وجود دارد استفاده از این داده‌ها در بحث زنجیره تامین است. در حوزه لجستیک بخش حمل و نقل جایگاه ویژه‌ای دارد و حمل ونقل جاده‌ای با حجم عملیاتی که دارد باید یکی از کنشگران جدی این حوزه باشد.

شهرکی گفت: بخش لجستیک بر پایه ۳ محور انتقال کالا؛ انتقال داده و انتقال مالی شکل می‌گیرد و در هر ۳ حوزه سازمان امکانات وسیعی دارد و تبادلات کالا با امکانات و ظرفیت‌هایی که در حوزه فن آوری ایجاد شده مورد کنترل و پایش قرار می‌گیرد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت:سازمان راهداری به دنبال این است که تبادلات مالی و تراکنش‌هایی که در این حوزه اتفاق میفتد را سامان دهد و برای جمع بندی این حوزه یک اکو سیستم فن آوری اطلاعات در بخش حمل و نقل شکل دادیم اخیرا این اکو سیستم مورد بازبینی قرار گرفته و در حال باز طراحی است.

 شهرکی گفت: با شکل گیری این اکوسیستم به نظر می‌رسد میت وانیم گفتگوی مناسبی با تمامی کنشگران این بخش و دستگاه‌های مختلف داشته باشیم.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: ایجاد سیستم برخط بارنامه از سال‌های گذشته اتفاق افتاد و ما فیزیک بارنامه را حذف کردیم و از این مسیر به دنبال ایجاد کد الکترونیک حمل بار هستیم تا بتوانیم کل سواستفاده‌ها و مسایلی که در حوزه بارنامه اتفاق میافتد را رفع کنیم.
 

 هوشمند سازی در حوزه حمل و نقل چه پیامدهایی دارد؟

معاون دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری نیز در این رابطه معتقد است: هوشمند سازی در حوزه حمل و نقل سبب کاهش مراجعات حضوری؛ کاهش زمان خدمات به مصرف کننده و کاهش قیمت تمام شده خدمات می‌شود.

عارف رومینا تسریع در فرایند‌ها و کارها؛ افزایش رضایت مندی و پاسخگویی به مراجعین تحت عنوان crm بخش حمل و نقل را از دیگر مزایایی هوشمند سازی در این حوزه برشمرد.

 رومینا گفت: خدمات حوزه حمل و نقل برون شهری به دو دسته خدمات تخصصی و خدمات عمومی تقسیم می‌شود، خدمات تخصصی سازمان راهداری خدماتی است که به شرکتها؛ ناوگان حمل و نقل؛ رانندگان؛ صاحبان کالا؛ مسافران و بخش‌های مختلف مثل صدور کارت هوشمند رانندگان؛ صدور کارت ناوگان رانندگان؛ مجوز‌های تحت عنوان پروانه فعالیت انواع شرکت‌های حمل و نقل چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین الملل ارایه می‌کنیم [کاهش مراجعه حضوری با هوشمندسازی بخش حمل و نقل]

معاون دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری گفت:خدمات عمومی هم شامل انواع صدور مجوز‌های سرمایه گذاری مثل مجوز‌هایی که ما برای سرمایه گذاران مجتمع‌های خدمات رفاهی در جاده‌ها می‌دهیم؛ تبلیغات خدمات حاشیه راه‌ها؛ شکایت‌های عمومی و رسیدگی به دعاوی مختلف است که در حوزه صنعت حمل و نقل وبرون شهری مطرح می‌شود.

 رومینا درباره مشکلات ناشی از عدم هوشمند سازی سامانه‌ها گفت: هر جا سیستم‌ها سنتی و دستی انجام می‌شوند تاخیر در خدمات؛ عدم شفافیت و زمانبر بودن خدمات را داریم که با الکترونیکی و هوشمند سازی این معایب برطرف می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.