| کد خبر: 236617 |

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خبر داد:

استقرار حدود ۷۰ درصد راهداران در راهدارخانه‌ها

با شروع بارش برف در برخی شهرستان‌های استان و پیش‌بینی تداوم بارندگی‌ها، هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد تجهیزات و نیروها در راهدارخانه‌ها مستقر شده‌اند.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به وجود بیش از ۱۴ هزار کیلومتر شبکه راه‌های استان آذربایجان شرقی، گفت: در راستای راهداری زمستانی، ۷۴ راهدارخانه بین‌راهی ثابت و سیار در طول محورهای مواصلاتی استان ایجاد شده است.

به گزارش تین نیوز، اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین به همراه ۷۰۰ نفر پرسنل برای طرح راهداری زمستانی در راهدارخانه‌های بین‌راهی استان مستقر می‌شوند، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها از ابتدای آبان حدود ۳۰ درصد نیروها در راهدارخانه‌ها مستقر شده‌اند.

تشکیل قرارگاه راهداری زمستانی و آغاز طرح از ۱۵ آبان

آمادگی کامل راهداری در زمستان امسال برای ارائه خدمت به مردم

وی با بیان اینکه بنا بود نیروها به‌طور کامل تا پانزدهم آبان ماه در پایگاه‌های زمستانی مستقر شوند، یادآور شد: با شروع بارش برف در برخی شهرستان‌های استان و پیش‌بینی تداوم بارندگی‌ها، هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد تجهیزات و نیروها در راهدارخانه‌ها مستقر شده‌اند.

حدود ۱۵ درصد از تجهیزات راهداری استان همیشه نقص فنی دارند

علیزاده درباره وضعیت ناوگان راهداری استان نیز تصریح کرد: در راستای تامین ماشین‌آلات مجهز به ۳۵۰ دستگاه سنگین و نیمه‌سنگین شامل کامیون، نمک‌پاش، لودر، بولدوزر، تریلر و برف‌روب و ۱۰ دستگاه برف‌خور هستیم.

وی با بیان اینکه امسال از طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ۱۰ دستگاه به ناوگان راهداری استان اضافه شده است، افزود:‌ این دستگاه‌ها شامل لودر، گریدر و بیل مکانیکی است که در اختیار شهرستان‌های مناطق کوهستانی و دور از مرکز استان قرار گرفته‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به داشتن نقص فنی همیشگی حدود ۱۵ درصد از تجهیزات راهداری استان، گفت: از ابتدای سال اورهال کردن حدود ۸۰ دستگاه از ماشین‌آلات موجود استان را در دستور کار داشته‌ایم؛ همچنین سایر دستگاه‌ها نیز دچار نواقص جزئی بودند که آنها را نیز برطرف کرده‌ایم.

به‌گفته وی هرساله همزمان با انجام عملیات راهداری و به‌کارگیری امکانات موجود، نواقصی که در حین انجام وظیفه پیش می‌آید را برای رفع ایراد در دستور کار قرار می‌دهند.

تامین ۵۰ تن نمک و ۵۰ تن شن‌ و ماسه برای راهداری زمستانی

علیزاده همچنین با بیان اینکه امسال نزدیک به ۵۰ هزار تن نمک و ۵۰ هزار تن شن و ماسه در راهدارخانه‌های استان برای جلوگیری از یخ‌زدگی جاده‌ها دپو شده است، تصریح کرد:‌ از مردادماه نسبت به تهیه و حمل نمک، شن و ماسه مورد نیاز برای راهدارخانه‌های زمستانی استان اقدام شده است.

وی همچنین درباره مهم‌ترین و حیاتی‌ترین محورهای استان در زمستان نیز گفت: بیش از ۲۸ گردنه در استان وجود دارد که مهم‌ترین آنها گردنه‌های شبلی، نصیرآباد، آتاجان، سایین، گویجه‌بیل، سامبران، پیام و گردنه‌های طول محور آذربایجان-تبریز هستند.

علیزاده با تاکید بر اینکه هرلحظه احتمال وقوع کولاک، برف و یخ‌بندان در این گردنه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: خدمات‌رسانی راهداری زمستانی به این نقاط را در اولویت اول قرار داده‌ایم تا مشکلی برای تردد به وجود نیاید.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی به برگزاری جلسات هماهنگی با سایر دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ با پلیس‌راه، اورژانس، هلال احمر، مدیریت هماهنگی امور بحران استانداری، شرکت نفت، وزارت صمت و سایر دستگاه‌هایی که به‌نوعی در این راستا وظیفه دارند، هماهنگی‌های لازم برای همگرایی و تعامل انجام شده است.

پایش آنلاین ۲۴ دوربین نظارت تصویری استان

وی درباره برخورداری این اداره کل از سیستم‌های هوشمند و نرم‌افزارهای هواشناسی جاده‌ای نیز توضیح داد: در طول گردنه‌ها و محورهای برف‌گیر حدود ۲۴ دستگاه دوربین نظارتی فعال است که به‌صورت آنلاین از مرکز راهداری استان دوربین‌ها رصد و محورها پایش می‌شوند؛ بدین‌ترتیب در صورت بروز مشکل می‌توان به‌ نزدیک‌ترین پایگاه محدوده برای ارائه خدمات‌ اطلاع‌رسانی می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه تابلوهای پیام متغییر (VMS) نیز در طول محورها مستقر است و وضعیت جوی و شرایط جاده‌ها را آنلاین اطلاع‌رسانی می‌کند، گفت: همچنین تلفن گویای ۱۴۱ شبانه‌روزی در اختیار کاربران جاده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به داشتن ارتباط تنگاتنگ با اداره کل هواشناسی استان دارند، تصریح کرد: به‌صورت مداوم و روزانه اطلاعات جوی را از اداره هواشناسی دریافت می‌کنیم تا آمادگی کامل برای مدیریت راه‌ها داشته باشیم.

وی همچنین با اظهار تاسف از اینکه هنوز اداره کل هواشناسی استان به دوربین‌های نظارتی راهداری دسترسی ندارند، اعلام کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که امسال اداره کل هواشناسی استان به دوربین‌های اداره کل راهداری دسترسی پیدا کنند و بتوانند از ظرفیت‌های این سامانه‌ها برای هم‌افزایی و کمک به راهداری استفاده کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.