| کد خبر: 182035 |

◄ راه‌اندازی اولین ترددشمار تصویری کشور در کنارگذر شمالی مشهد

​مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به ثمرات بسیار و غیرقابل‌انکار انقلاب اسلامی برای ایران، به تشریح برخی از اقدامات، عملکرد و دستاوردهای اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی طی 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

تین نیوز

​مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به ثمرات بسیار و غیرقابل‌انکار انقلاب اسلامی برای ایران، به تشریح برخی از اقدامات، عملکرد و دستاوردهای اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی طی 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی، ابراهیم نصری شاخص‌ترین اقدام انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی را افزایش ترانزیت و احداث، بازسازی و تجهیز پایانه‌های مرزی برشمرد و گفت: پایانه‌های مرزی باج‌گیران، سرخس، لطف‌آباد و دوغارون به‌طور کامل بازسازی‌شده‌اند و تجهیزاتشان کامل شده است.

 وی یکی دیگر از اقدامات شاخص انجام‌شده در این حوزه پس از پیروزی انقلاب را پیشرفت در عرصه فناوری اطلاعات دانست و گفت: هم‌اکنون بیش از 95 درصد فعالیت‌های ما از قبیل صدور بارنامه، صورت‌وضعیت، پروانه تردد، کارت هوشمند و سلامت راننده و معاینه فنی ناوگان و... با به‌کارگیری دانش فناوری اطلاعات انجام می‌شود و این روند سبب شده است تا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ازجمله دستگاه‌های پیشرو در این عرصه در کشور باشد.

 افزایش قابل‌توجه شاخص‌ها در حوزه‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: با توجه به این‌که استان خراسان بزرگ در سال 1383 مشمول تقسیمات کشور شد و از طرفی نیز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کنونی، درگذر زمان فراز و نشیب‌هایی در حوزه تحت مدیریت خود داشته، اکثر شاخص‌های عملکردی و پیشرفت‌های صورت گرفته به حوالی سال 1374 و بازه 23 سال اخیر برمی‌گردد.

مهندس نصری در ادامه به تشریح این عملکرد پرداخت و گفت: در حوزه زیرساخت در سال 83 در استان حدود 40 کیلومتر آزادراه وجود داشته که اکنون این میزان به 111 کیلومتر رسیده است و نشان از رشد 178 درصدی دارد. همچنین طول بزرگراه‌های استان از 199 کیلومتر به هزار و 150 کیلومتر رسیده و 478 درصد رشد داشته و راه‌های اصلی نیز دو هزار و 181 کیلومتر بوده که اکنون هزار و 89 کیلومتر شده است و 41 درصد کاهش داشته که این کاهش نشان از تبدیل بخشی از این مسیرها به بزرگراه و آزادراه و ارتقای آن‌ها دارد.

وی در ادامه به بررسی حوزه تاسیسات جاده ای خراسان رضوی پرداخت و گفت: در سال 83 تنها 5 باب مجتمع خدمات رفاهی در خراسان رضوی وجود داشته که این آمار در پایان سال گذشته با رشد 6 برابری به 35 باب رسیده، ضمن این‌که 16 باب مجتمع خدماتی دیگر در حال احداث یا پیگیری است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی صحبت‌های خود را با مقایسه آمار و ارقام در حوزه کالا و مسافر ادامه داد و گفت: سال 83 در استان 17 میلیون و 530 مسافر با ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای تردد کردند که این آمار در سال 96 به 19 میلیون و 135 هزار نفر رسیده و رشد 9 درصدی داشته، هرچند این رشد نسبت به عملکرد ما کم بوده است، ما خرسندیم که دلیل آن افزایش امکانات حمل‌ونقل در کشور و افزایش رفاه زندگی مردم بوده است، چراکه در این سال‌ها شاهد افزایش ناوگان ریلی و همچنین افزایش ضریب نفوذ خودروی شخصی در خانوارهای ایرانی بودیم، به‌طوری‌که در شش ماه ابتدایی سال 97 حدود 82 درصد تردد در استان، با خودروهای شخصی انجام‌شده است.

وی افزود: همچنین ناوگان مسافری استان در سال 83، تعداد چهار هزار و 835 دستگاه بوده است و در سال 96 با افزایش 11 درصدی به تعداد پنج هزار و 373 دستگاه رسیده است.

مهندس نصری درباره حوزه حمل‌ونقل کالا نیز گفت: در سال 83 میزان باری که با صدور بارنامه در استان جابه‌جا شد، حدود 13 میلیون تن بود که در سال 96 به 30 میلیون تن رسیده و رشد 120 درصدی داشته، بخش اعظم این رشد نشأت گرفته از پیشرفت و گسترش صنعت در استان به‌ویژه حوزه کانی ها و چرخه صنعتی فولاد و کشاورزی بوده است.

وی افزود: البته این میزان کالای واقعی حمل شده در استان نیست، چراکه حدود 40 درصد کالاها بدون دریافت بارنامه در استان حمل‌ونقل می‌شود که با این احتساب، میزان کالای واقعی که در استان جابه‌جا می‌شود، حدود 42 میلیون تن خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی بابیان این‌که هم‌اکنون 268 شرکت حمل‌ونقل کالا و 133 شرکت حمل‌ونقل مسافر در استان فعال هستند، افزود: در سال 92 تعداد ناوگان باری فعال در استان 24 هزار و 800 دستگاه بوده که این آمار تنها در فاصله 4 سال به 28 هزار و 500 دستگاه رسیده و رشد 15 درصدی داشته است.

وی افزود: در حوزه صادرات طی این 23 سال 109 درصد افزایش داشتیم و از 620 هزار تن به رقم یک‌میلیون و 300 هزار تن رسیده‌ایم، ترانزیت خروجی ما با 50 درصد رشد به دو میلیون و 116 هزار تن رسیده است و در حوزه ترانزیت ورودی نیز شاهد رشد 110 درصدی بودیم که آمار نشان از ورود 819 هزار تن کالای ترانزیت به کشور دارد.

خراسان رضوی، رتبه نخست کشور در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل روستایی

مهندس نصری با تاکید بر این‌که مهم‌ترین رکن حمل‌ونقل جاده‌ای ناوگان آن است، گفت: متوسط سن ناوگان استان از آمار کشور پایین‌تر است و ما رتبه نخست کشور را درزمینهٔ نوسازی ناوگان روستایی داریم.

وی افزود: میانگین عمر کامیون‌های استان با 17 سال، یک سال از میانگین عمر کشور جوان‌تر است و این آمار در حالی است که روند نوسازی ناوگان طی سال‌های اخیر با روند کندتری پیش می‌رود.

 اولین تردد شمار تصویری کشور در کنارگذر شمالی مشهد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی درباره حوزه ایمنی جاده‌ها نیز گفت: در این زمینه ما در سال 83 تنها 11 باب پاسگاه پلیس‌راه در جاده‌های استان داشتیم که این آمار تا پایان امسال به 24 پاسگاه پلیس‌راه در استان می‌رسد. همچنین از دیگر اقداماتی که در حوزه ایمنی انجام داده‌ایم، می‌توان به ایمن‌سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه‌ها اشاره کرد، فعالیتی که 185 درصد رشد داشته و تقریبا از سال 83 شروع‌شده و درگذشته چنین کاری نبوده است.

مهندس نصری بابیان این‌که همه دوربین‌های نظارتی و سرعت‌سنج از نیمه اول دهه 80 به جاده‌های استان آمد و تا قبل از آن از این امکانات بی‌بهره بودیم، افزود: در سطح جاده‌های استان دو نوع دوربین نصب‌شده که نوع اول آن‌ها دوربین‌های نظارتی است که در ارتفاع بالا نصب می‌شود، 43 دوربین ازاین‌دست در استان فعال هستند و نظارت ترافیکی بر جاده‌ها به‌واسطه آن‌ها انجام می‌شود. از دوربین‌های دیگر برای ثبت تخلف استفاده می‌شود و سرعت را کنترل می‌کند که در این زمینه نیز 142 سامانه کنترل سرعت وجود دارد و در هرکدام از این سامانه‌ها چند دوربین به کار گرفته‌شده است.

وی افزود: دستگاه‌های تردد شمار نیز از دیگر ابزار کنترلی ما هستند که 118 محور استان تحت پوشش این دستگاه‌ها قرار دارند و آمار تردد را به ما می‌دهند و برای تعیین سطح سرویس جاده‌ها و طرح‌های توسعه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنیم. علاوه بر این تردد شمارها، فعالیت جدیدی در دست اجراست و آن‌هم استفاده از تردد شمار تصویری است که ما برای اولین بار در کشور با همکاری شرکت دانش‌بنیان استانی در کنارگذر شمالی مشهد آن را اجرایی کردیم و مورد استقبال سازمان نیز قرارگرفته است. در این نوع از تردد شمارها، علاوه بر تردد شماری، تصویر هر خودروی عبوری نیز ثبت و ضبط می‌شود.

مشهد، محل احداث اولین دهکده لجستیک کشور

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به وجود 147 نقطه پر تصادف در جاده‌های استان، افزود: این موارد به‌مرور و با توجه به اعتبارات واصله رفع می‌شوند، اما تا زمان رفع آن‌ها، ما برای آشکارسازی مستمر این نقاط و هشدار به رانندگان اقدام می‌کنیم و علاوه بر آن تعداد 9 نقطه اصلاح کامل شده و 16 نقطه دیگر در دست اقدام است.

نصری همچنین به یکی دیگر از کارهای منحصربه‌فردی که در حوزه استحفاظی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، مطالعات احداث اولین دهکده لجستیک در شهرستان مشهد آغازشده است، امیدواریم بتوانیم در کنار پایانه بار مشهد این دهکده را که نخستین از نوع خود در کشور است، احداث کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.