| کد خبر: 168045 |

زمانیان‌یزدی:

◄ کامیون‌های فرسوده به کدام کشورها نمی‌توانند بروند؟

اکنون کامیون‌های با عمر 15 تا 20 سال که نمی‌توانند به اروپا بروند اما در آینده‌ای نزدیک جلوی ورود کامیون‌های فرسوده ما به ترکمنستان و افغانستان نیز گرفته خواهد شد که در آن صورت همه‌چیز را از دست خواهیم داد.

تین نیوز

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی گفت: اگر بناست یک کامیون 500 میلیون تومانی خریداری شود حداقل باید 70 درصد تسهیلات با نرخ پائین 3 یا 4 درصد در اختیار خریدار قرار داده شود.

احمد زمانیان یزدی رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی به تشریح چرایی عدم استقبال بخش خصوصی از نوسازی ناوگان پرداخت و گفت: نخست اینکه قیمت کامیون در ایران زیاد است و به حدود 500 تا 600 میلیون تومان می‌رسد درصورتی‌که در کشورهای اطراف با قیمتی بسیار پائین‌تر می‌توان کامیون را خریداری کرد.

وی ادامه داد: دلیل دوم که شاید مهم‌تر هم باشد وعده تسهیلات عملی نشده است. برخلاف اینکه دولت در حوزه تسهیلات اعلام حمایت کرده است اما این امر محقق نشد. اگر بناست یک کامیون 500 میلیون تومانی خریداری شود حداقل باید 70 درصد تسهیلات با نرخ پائین 3 یا 4 درصد در اختیار خریدار قرار داده شود.

به گفتهٔ زمانیان یزدی باوجوداینکه نوسازی ناوگان در حوزه‌های مختلف مانند محیط‌زیست، زیرساخت جاده و ... برای دولت منفعت دارد اما وقتی برای تسهیلات مراجعه می‌کنیم با مشکلاتی مانند وثیقه، چک و ضامن مواجه می‌شویم که اجازه نوسازی ناوگان را نمی‌دهد.

او ادامه داد: اگر قرار به اعطای تسهیلات است باید به مالک حداقل یک سال تنفس داده شود تا بتواند آن را به بهره‌برداری برساند. این در حالی است که اقساط هم بسیار بالاست و در عین‌ حال هزینه سرویس، نگهداری، تعمیرات، امور راننده و بیمه آن‌قدر بالاست که توان پرداخت قسط 5 یا 6 میلیون تومانی را از راننده می‌گیرد.

زمانیان یزدی با بیان اینکه بحث کرایه حمل نیز بسیار مهم است ادامه داد: اکنون کرایه حمل یک کامیون 500 میلیون تومانی با کرایه حمل یک کامیون 40 ساله یکسان است بنابراین برای مالک توجیه ندارد که بخواهد دست به نوسازی ناوگان خود بزند. همچنین درخواست ما این است که شرکت‌های حمل‌ونقل در این قضیه ورود کنند.

وی با بیان اینکه واردات کامیون در این میان‌ بر مشکلات افزوده است گفت: دولت مصوبه داده است که می‌توانید کامیون تا عمر سه‌ساله وارد کنید این در حالی است که در اروپا با عمر 5 ساله عبور می‌کنند و به نظر می‌رسد که باید این عمر سه سال را افزایش داد. اگر این موانع برداشته شود، نوسازی ناوگان خوب جلو می‌رود در غیر این صورت نمی‌توان امیدی به حل مشکلات داشت.

این فعال حمل و نقلی هشدار داد که اکنون کامیون‌های با عمر 15 تا 20 سال نمی‌توانند به اروپا بروند اما در آینده‌ای نزدیک جلوی ورود کامیون‌های فرسوده ما به ترکمنستان و افغانستان نیز گرفته خواهد شد که در آن صورت همه‌چیز را از دست خواهیم داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.