بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

ایجاد شورای راهبردی توسعه دریامحور با راهبری متمرکز سازمان بنادر

​رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه سازمان بنادر دستگاه اصلی و تخصصی در حوزه دریا به شمار می رود، بر ضرورت ایجاد شورای راهبردی توسعه دریامحور با محوریت و تمرکز بر سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان اصلی در مقوله دریا، تاکید کرد و گفت: در این راستا سازمان بنادر باید از استقلال لازم و کافی برخوردار باشد و با اختیارات لازم در مسیر تحقق سیاست ها گام بردارد

ایجاد شورای راهبردی توسعه دریامحور با راهبری متمرکز سازمان بنادر
تین نیوز |

​رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه سازمان بنادر دستگاه اصلی و تخصصی در حوزه دریا به شمار می رود، بر ضرورت ایجاد شورای راهبردی توسعه دریامحور با محوریت و تمرکز بر سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان اصلی در مقوله دریا، تاکید کرد و گفت: در این راستا سازمان بنادر باید از استقلال لازم و کافی برخوردار باشد و با اختیارات لازم در مسیر تحقق سیاست ها گام بردارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، آرش نجفی  ، درباره ضرورت تحقق توسعه دریامحور با توجه به ابلاغیه ۹ بندی سیاست های کلی توسعه دریامحور، اظهار داشت: ایران از مزیت فوق العاده دسترسی به آب های آزاد برخوردار و در جنوب کشور وجود بندر چابهار و سواحل مکران کشور ما را از نظر ظرفیت های حمل ونقل و ترانزیت شاخص کرده است و در شمال کشور استفاده از پتانسیل های اقتصادی دریای خزر می تواند شرایط کشور را دگرگون کند.

دلایل توجه کشورهای همسایه به ایران

وی ادامه داد: یکی از دلایل توجه کشورهای همسایه به ایران، دسترسی کشور ما به آب های آزاد و وجود دریا در شمال و جنوب کشور است چرا که از طریق این ظرفیت های دریایی در شمال و جنوب می توان به راحتی کالا را از مسیر دریایی ایران منتقل کرد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از کشور با امکان دسترسی به آب های آزاد برای خود استقلال اقتصادی ایجاد کرده اند، عنوان کرد: سنگاپور و امارات از جمله کشورهایی هستند که به بهترین شکل از ظرفیت دریایی و بندری خود بهره برد ه اند و حمل ونقل دریایی را توسعه بخشیده اند؛ آن ها اقدامات عدیده ای در مورد صنایع دریایی، بانکرینگ، سرمایه گذاری خارجی، ایجاد بنادر ویژه و...انجام داده و اینگونه موجبات اقتصاد پویا را فراهم و درآمدهای شایان توجهی ایجاد کرده اند.

باید سهم بانکرینگ خود را در منطقه افزایش دهیم

نجفی با تاکید بر اینکه باید سهم بانکرینگ خود را در منطقه که هم اکنون نزدیک به ۲ درصد است، افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: سواحل بسیار خوبی در شمال و جنوب کشور داریم و باید سهم بانکرینگ خود را در منطقه افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه سواحل دریای خزر طی سالیان گذشته به طور جدی مورد غفلت واقع شده اند، اظهار داشت: حداقل باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ شناور با تناژ بالا اعم از شناور رو-رو و...در دریای خزر فعالیت کنند و اینگونه شرایط را برای فعالیت در بنادر شمالی تغییر دهیم.

نیازمند راهبری متمرکز سیاست ها در حوزه توسعه دریامحور هستیم

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره سیاست های کلی توسع دریامحور، بیان کرد: با توجه به اینکه سند ابلاغی دارای بندهای مختلف است و دستگا ه های متعددی در این زمینه درگیر هستند، بنابراین به منظور پیشبرد صحیح بندهای ۹ گانه سیاست های کلی توسعه دریامحور باید شاهد راهبری متمرکز سیاست ها از سوی یک دستگاه باشیم که به عنوان محور اصلی اقدام می کند.

نجفی افزود: باید شورای راهبردی به محوریت و تمرکز بر سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاه اصلی در مقوله توسعه دریامحور شکل گیرد و ساختار صحیح ایجاد شود تا شاهد فعالیت موثر در این راستا باشیم؛ سازمان بنادر و دریانوردی سازمان اصلی و متخصص در حوزه دریا است و به شرطی که دارای استقلال رای و تصمیم گیری باشد می تواند فعالیت ها را به خوبی پیش ببرد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی باید دارای استقلال لازم و کافی در راستای تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور باشد، اظهار داشت: باید با وجود اختیارات لازم در این مسیر گام برداشت.

تسریع در تصمیم گیری؛ ضرورت تحقق سیاست های توسعه دریامحور است

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تسریع در تصمیم گیری پس از ابلاغ سند سیاست های کلی توسعه دریامحور یکی از مهم ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت، عنوان کرد: در صورتی که مراحل تصمیم گیری کند پیش برود با چالش مواجه خواهیم شد و نمی توانیم از سند ابلاغی مذکور به بهترین شکل استفاده کنیم چرا که برد زمانی حاصل می شود که تصمیم گیری در زمان مناسب رخ دهد، بنابراین باید شورای راهبردی به محوریت و تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شود و توافق ها، تفاهم ها، تعاملات و تصمیم گیری ها در حداقل زمان ممکن مدنظر قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.