| کد خبر: 261416 |

◄ گردآوری مجموعه نقدها و پرسش های یک کنشگر دریایی طی ۸ سال زندگی در ایران

رضا محمد علی بیگی کارشناس صنعت دریایی ثمره هشت سال مطالعه، پژوهش و کنشگری خود را در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی ایران گردآوری کرد.

تین نیوز

رضا محمد علی بیگی کارشناس صنعت دریایی ثمره هشت سال مطالعه، پژوهش و کنشگری خود را در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی ایران گردآوری کرد.

به گزارش تین نیوز،  رضا محمد علی بیگی در مورد این اثر به خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۳ شروع به مطالعه و تحقیق در راستای شناسایی و ارزیابی عملکرد ذینفعان صنعت دریایی ایران (بخش تجاری این صنعت) نمودم اینکه چرا علی رغم تلاش ها و صرف هزینه های زیاد، شاهد رشد و بالندگی این صنعت در بخش تجاری آن نیستیم ؟ ایرادها کجاست و چرا راهکارهایی اثر بخش و ویژه به منظور اصلاح آنها ارائه نمی شود و یا در صورت وجود و ارائه ده ها راهکار و نسخه های شفابخش چرا به نتیجه یا درمان مطلوب با حداقل هزینه از منظر شاخص های مالی و زمانی، دست نمی یابیم ؟ آیا مسیر را اشتباه طی کردیم یا در مسیر درست از منابع درست، بهره نبردیم ؟ آیا در تعریف توسعه دچار اشتباه شدیم یا در تعریف صنعت دریایی ؟ آیا مسیر درست را انتخاب کردیم ولی در بخش نظارتی ضعف داریم ؟ و ....

وی افزود: در همین راستا از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ یافته های مطالعاتی خود را با بهره بردن از مهارت ساده سازی اطلاعات پیچیده در قالب اینفوگرافیک و متن از طریق رسانه های دیجیتال و مکتوب در معرض قضاوت مخاطبان قرار دادم. امید که اثربخش بوده باشد.

او تاکید کرد: ناگفته نماند که تولید و انتشار بیش از ۱۵۰۰ صفحه محتوای متنی و تصویری طی مدت زمان ۸ سال و نیم (۳۰۰۰ روز) در حوزه صنعت دریایی کشور بدون هیچ گونه وابستگی به جریان های فکری موجود در کشور، نه تنها درآمدی برای بنده نداشته است بلکه آسیب های مادی و معنوی زیادی را نیز برای بنده و بالطبع برای خانواده ام به همراه داشته است. این را عرض کردم تا جوان ترها بدانند که اگر تصمیم دارند وارد چنین فضاها و مسیرهای سخت و طاقت فرسایی به طور مستقل بشوند، هیچ چیزی جز عشق به وطن و هموطن دلسوز و با شرافت (انسان های وارسته ای که رعایت حق و حقوق مردم در تمامی امور زندگی و کاری و نیز یاری رساندن به انسان های نیازمند برایشان اولویت اول است)، نمی تواند آنها را در این مسیر سخت و پرچالش، یاری رسان و انگیزه باشد.

بیگی عنوان کرد: این مجموعه ثمره ۸ سال مطالعه، پژوهش و کنشگری در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی ایران با محوریت بخش تجاری آن است. اینکه چرا صنعت دریایی کشور در قیاس با دیگر کشورهای در حال توسعه رشد چشمگیری نداشته است. سهم تحریم ها در این مهم چقدر بوده و سهم سیاست های مبهم و عملکرد ضعیف نهادهای داخلی از جمله دولت، مجلس، عدلیه، انجمن ها و اتحادیه ها، موسسات آموزشی و پژوهشی، دانشگاه های دریایی و ...  به چه میزان بوده ؟

به گفته وی در این مجموعه ۸۰۰ صفحه ای، تلاش شده تا میزان تعهد و باور مسئولان مرتبط با صنعت دریایی ایران به شفافیت و پاسخگویی در برابر منتقدان عملکردشان در معرض قضاوت مخاطبان قرار گیرد.

این کارشناس صنعت دریانوردی تاکید کرد: اینکه عملکرد نهادهای نظارتی و قانون گذاری از سال ۱۳۹۳ تا مهر ۱۴۰۱ در حوزه صنعت دریایی ایران چگونه بوده و اقدامات آنها چه تاثیری بر عملکرد این صنعت داشته است، از دیگر مواردی است که در این مجموعه به قضاوت مخاطبان گذاشته شده است.

وی گفت: در خصوص ضرورت ها و پیش نیازهای تدوین و اجرای یک طرح راهبردی استاندارد و معتبر برای صنعت دریایی ایران و نیز چرایی نیاز به بازبینی و اصلاح قوانین و مقررات موجود توسط خبرگان این حوزه هم نقدها و پرسش هایی مطرح شده که قابل تامل هستند.

او عنوان کرد: از دیگر مواردی که در این مجموعه به آنها پرداخته شده واکاوی عملکرد و انطباق سنجی اظهارات مسئولان شاغل در صنعت حمل و نقل دریایی ایران با واقعیت ها، راستی آزمایی عملکرد نهادهای داخلی مربوطه در سازمان های بین المللی مرتبط با کسب و کارهای دریایی و بندری، ارزیابی عملکرد نهادهای حمایتی داخلی و خارجی از منظر اعطای کمک های مالی و فنی به منظور توسعه صنعت دریایی کشور، بررسی وضعیت بیمه گران فعال در بخش دریایی کشور، انطباق سنجی عملکرد فنی موسسه های بازرسی و رده بندی داخلی کشتی ها با الزامات و نیازمندی های ذکر شده در قوانین و مقررات بین المللی مرتبط، شناسایی ایرادهای موجود در بخش نظام حَکَمیت در راستای حل و فصل اختلاف ها بین صاحبان کالا و خدمه شناورها به ترتیب با نمایندگی های کشتیرانی و مالکین شناورها و .... بوده است.

بیگی در ادامه خاطر نشان کرد: اینکه، وضعیت صنعت دریایی ایران از منظر شایسته سالاری و عدالت محوری در انتصاب ها طی  هشت سال گذشته چگونه بوده و نتایج عدم توجه به این دو مقوله، چه تاثیری بر عملکرد صنعت داشته است، از جمله مواردی است که در این مجموعه به آنها پرداخته شده و در معرض قضاوت مخاطبان قرار گرفته است. البته با رصد اخبار و رویدادهای مرتبط با صنعت حمل و نقل دریایی ایران برای بازه زمانی از مهر سال ۱۴۰۱ تا به امروز، متاسفانه باید گفت: درب بر همان پاشنه قبل می چرخد !.

به گزارش تین نیوز،  در این مجموعه به منظور کاهش تعداد صفحات، عناوین یادداشت های منتشر شده توسط رضا محمد علی بیگی  از سال ۱۳۹۳ تا مهر ۱۴۰۱ به تعداد ۲۰۰ یادداشت، در قالب جداولی آورده شده، تا مخاطبان از طریق موتورهای جستجوگر بتوانند به متن کامل یادداشت دسترسی یابند.

آدرس تلگرام رضا محمد علی بیگی 

@marinesurveyor2023

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.