| کد خبر: 239752 |

◄ فراخوان سرمایه گذاری کشورهای عضو IORA ، CIS و افغانستان در بندر چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از فراخوان و فرصت سرمایه گذاری کشورهای همسایه عضو IORA (آیورا)، CIS و افغانستان در طرح‌های توسعه‌ای و بهره‌برداری از زیرساخت‌های بندر چابهار خبر داد.

تین نیوز

بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، گفت: یکی از دغدغه‌های مدیران صنایع کشورهای در حال توسعه به ویژه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی تامین مالی برای فائق آمدن بر مشکلات پروژه‌ها است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، آقایی افزود: به بیان دیگر امروزه داشتن منابع زیرزمینی (نفت، گاز و معادن) و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمی‌کند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانه‌ای که بتواند جذب سرمایه‌های بین المللی را برای اجرای پروژه‌های تعریف شده و دانش و فناوری را وارد کشور کند، فاکتور مؤثر و تعیین کننده‌ای محسوب می‌شود.

آقایی ادامه داد: جلب نظر سرمایه گذاران نیازمند طراحی و ایجاد مدل‌های متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهره برداری و انتقال یا به اصطلاح «B.O.T»  (Build-operation-Transfer ) است که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دلیل عمده استقبال از این مدل مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک‌های پروژه (مالی، اجرایی و بهره برداری) بوده بطوریکه بیشترین ریسک‌های قرارداد به سرمایه‌گذار منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می‌دهند، گفت: بر همین اساس بنادر در طول مدت بهره‌برداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات هزینه‌های ساخت، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت کرده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و به صورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.

آقایی اظهار داشت: بندر چابهار دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA و کشورهای افغانستان و CIS و آسیای میانه است و دارای اهمیت ویژه است؛ نزدیکی این بندر به بنادر غرب هندوستان بهترین مسیر ترانزیتی هندوستان به کشورهای مذکور از منظر تجارت دریایی و خشکی با تامین هزینه و اعمال تدابیر امنیتی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در راستای همکاری بلندمدت بین دولت ایران و هند در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، طرف هندی بر اساس قرارداد "تجهیز و بهره برداری فاز اول بندر شهید بهشتی" فی‌مابین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت هندی (IPGL )، طرف هندی متعهد شده است با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری، صرفا نسبت به خرید انواع تجهیزات بندری شامل تجهیزات سنگین و راهبردی، نیمه سنگین و سبک در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اقدام و بهره‌برداری کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: از این میان حدود ۲۴ میلیون دلار تجهیزات سنگین و راهبردی که عبارت است از شش دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی با ظرفیت ۱۴۰ تن و ۱۰۰ تن تامین که همزمان طرفین برای فعال سازی قرارداد اصلی تلاش های مشترک خود را ادامه می دهند. در حال حاضر فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل و به بهره برداری رسیده که با بهره‌برداری فاز نخست ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی و بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی افزایش یافته است.

 آقایی در پایان با اشاره به استقبال و امکان سرمایه گذاری خارجی سایر کشورها در بندر چابهار، اظهار کرد: برای حفظ استقلال تجاری و اقتصادی در بندر چابهار از همه کشورهای همسایه عضو IORA (آیورا)، CIS و افغانستان جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و بهره برداری از زیرساخت های بندر چابهار دعوت به عمل می آید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.